کنترل بازار نقد با انتشار اوراق سلف موازي سکه

مدير اداره امور بورس ها و بازارهاي سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : اين سازمان براي انتشار اوراق سلف موازي سکه در بورس کالا آمادگي لازم را دارد.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از  پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا) ، محمودرضا خواجه نصيري با اشاره به پيشنهاد ارائه شده به بانک مرکزي براي انتشار اوراق سلف موازي سکه در بورس کالا گفت: در صورتي که بانک مرکزي با اين پيشنهاد موافقت کند، اوراق سلف موازي سکه جايگزين عرضه نقدي سکه در بورس کالا مي شود.
خواجه نصيري با بيان اينکه بانک مرکزي هنوز نظر خود را در اين باره اعلام نکرده است، تصريح کرد: اوراق سلف موازي سکه با سازکاري شبيه اوراق سلف نفتي منتشر مي شود.
وي با اشاره به اينکه همه اقدامات اجرايي در بازار سرمايه انجام شده است افزود : اگر عرضه کننده که بانک مرکزي محسوب مي شود با اين موضوع موافقت کند، اوراق را منتشر و عرضه مي کنيم.
خواجه نصيري با اشاره به اينکه قرارداد سلف موازي داراي سررسيد است، تصريح کرد:
اوراق سلف موازي براي تحويل در روز مشخص توسط عرضه کننده، منتشر مي شود.
مدير اداره امور بورس ها و بازارهاي سازمان بورس با بيان اينکه عرضه کننده بايد
توانايي تحويل سکه را داشته باشد، خاطرنشان کرد: خريداري که اوراق را خريداري مي کند آن را براي دوره مشخص خريداري مي کند و بايد کل وجه را هم پرداخت کند.

* قابليت معامله در بازار دست دوم

خواجه نصيري با تاکيد بر اينکه اين اوراق قابل معامله در بازار دست دوم است ، تصريح کرد: خريدار تا قبل از سررسيد مي تواند اوراق را به شخص ديگري منتقل کند.
وي با بيان اينکه قراردادها بر اساس تعداد مشخصي از سکه طراحي شده است، اظهار داشت: تا زمان سررسيد ، قراردادها قابل معامله است اما بعد از سررسيد خريدار با مراجعه به بورس مي تواند درخواست تحويل را ارائه کند يا اوراق را تسويه کند.
مدير اداره امور بورس ها و بازارهاي سازمان بورس با بيان اينکه تسويه اوراق به قيمت روز سکه انجام مي شود، خاطرنشان کرد: عرضه کننده به قيمت روز پول را پرداخت مي کند.
وي با اشاره به اينکه اوراق به صورت سلف منتشر مي شود و به همين دليل با قيمت روز اختلاف دارد، اظهار داشت: زماني که فروشنده به صورت سلف اقدام به فروش مي کند نرخ سودي که به وجه مربوط است از قيمت کسر مي شود.
خواجه نصيري خاطرنشان کرد: از آنجاييکه که خريدار مي تواند اوراق را قبل از سررسيد به فروش برساند قيمت پايين تر از قيمت نقد خواهد بود.

* کنترل بازار نقد

مدير اداره امور بورس ها و بازارهاي سازمان بورس با بيان اينکه اوراق سلف از بازار نقد
پيروي مي کند، اظهار داشت: با توجه به اينکه انتشار اين اوراق بخشي از نيازها در بازار نقد را پوشش مي دهد مي تواند تاثير مثبتي بر کنترل اين بازار داشته باشد.
وي با اشاره به اينکه سرمايه گذاران بازار نقد مي توانند به جاي خريد سکه به صورت نقدي اوراق سلف موازي را خريداري کنند، تصريح کرد: نياز به سکه کم مي شود و به دليل کم بودن سکه در بازار داخل ديگر شاهد اوج گيري قيمت در بازار نقدي نخواهيم بود.
خواجه نصيري افزود: همچنين نياز به ضرب سکه در بازار کم مي شود و التهاب هاي
بازار نقدي کاهش مي يابد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار