ایران رتبه سوم در تولید گاز/ تدوین برنامه ریزی دقیق برای رسیدن به سهم 10 درصدی صادرات جهانی

معاون مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: برای تولید یک میلیارد و200 میلیون متر مکعب و صادرات 180 ميليون متر مکعب گاز نیاز به تدوین برنامه اساسی داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، مصطفی کشکولی امروز در آئین افتتاحیه نخستین همایش ملی بومی سازی فناوری های نوین انرژی که در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، با اعلام این مطلب افزود: در حال حاضر 13 پالایشگاه تولید گاز، 210هزار کیلومترشبکه و 34 هزار خطوط شبکه انتقال گاز وظیفه انتقال گاز به 930 شهر و 12 هزار و 700 روستا را به عهده دارند.

وی تصریح کرد: 34 هزار صنعت، 65 نیروگاه، 2هزار جایگاه سی ان جی و 25 میلیون متر مکعب گاز دارد تاجاییکه دومین ذخایر گاز و سومین تولید کننده گاز جهان به شمار می رود و با کشورهای آسیایی و اروپایی و روسیه و قطر ارتباط دارد.

کشکولی با بیان این مطلب که میزان صادرات گاز کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 180 میلیون متر مکعب در سال برسد افزود: میزان صادرات گاز در کشور در حال حاضر 25 میلیون متر مکعب در سال است.

معاون مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه سهم تجارت گاز در کشور یک درصد است گفت: این میزان در افق چشم انداز توسعه باید به سهم 10 درصد صادرات جهانی برسد.

وی یادآور شد: برنامه ریزی کردیم که برای رسیدن به افق چشم انداز باید توليد یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب گاز و 180 میلیون متر مکعب صادرات داشته باشیم.

کشکولی اضافه کرد: بايد براي هدف گذاری افق صادرات سهم 10درصدی تجارت جهانی گاز برنامه ریزی داشته باشیم و در حال حاضر 25 میلیون صادرات مقدار کمی ترانزیت دار یم باید به 10 درصد برسیم و روزانه 180 میلیون متر مکعب صادرات در بخش تولید فازهای جدید که شاهد هستیم که تماما به دست سارندگان ایرانی ساخته شده است.

معاون مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران خاطر نشان کرد: ایران قرارداد صادرات گاز به ترکمنستان را در سال جاری از هشت میلیارد متر مکعب به 14 میلیارد مترمکعب افزایش داده است و به زودی قرارداد انتقال گاز به پاکستان با حجم 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب امضا مي شود.

کشکولی گفت: ایران آمادگی دارد تا به تمام کشورهای همسایه و دیگر کشورها گاز انتقال دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف در داخل کشور اظهار داشت: تنها با افزایش سهم تولید گاز در کشور نمی توان به افق صادرات 10 درصدي گاز دست یابیم و باید مصرف سهم خانگی در کشور را مدیریت کرد.

کشکولی افزود: همچنین باید در کشور طرح جامع انرژی وجود داشته باشد که براساس آن بتوان طرح جامع گاز رسانی و دیگر انرژی ها نیز مشخص شود و از سوی دیگر می بایست تنوع انرژی را در کشور گسترش داد تا ازاین طریق مصرف انرژی تنها در نوع انرژی محدود نشود.

وی استفاده از توربین های انبساطی، جلوگیری از هدررفت انرژی و افزایش راندمان نیروگاه های تولید انرژی را روش های افزایش سهم تولید در انرژی دانست.

نخستین همایش ملی بومی سازی فناوریهای نوین انرژی 31 خردادماه تا دوم تیرماه در محل نمایشگاه های دائمی مشهد برگزار می شود./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار