گیلان /

ویژگی های معماری خانه‌های شهرک تاریخی ماسوله

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان گفت: در شهر تاریخی ماسوله هر واحد مسکونی بین یک تا چهار طبقه دارد و بیش از 70 درصد آن‌ها به صورت دو طبقه احداث شده‌اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گيلان  امید عزیزی افزود:به طور معمول، طبقه هم‌کف در گذشته به عنوان انبار و و جایگاه نگهداری دام مورد استفاده قرار می‌گرفت و طبقه‌های فوقانی نیز از اتاق اصلی، اتاق زمستانی، فضای راه پله، انبار و سرویس بهداشتی  تشکیل می‌شد و مصالح اصلیسازه از سنگ و خشت است. کوچک‌ترین خانه با مساحتی حدود 60 مترمربع، در دو طبقه همه فضاهای فوق را شامل می‌شود و تفاوت آن با بزرگترین خانه با حدود 300 مترمربع مساحت، در تعداد و بزرگی این فضاها و داشتن تالار (بالکن) است.

وی بابیان این که معماری بناهای مسکونی ، تجاری و آموزشی ماسوله کاملا سازگار با شرایط اقلیمی و عوارض زمین ایجاد شده است خاطرنشان کرد ، کوچک‌ترین خانه با مساحتی حدود 60 مترمربع، و بزرگترین خانه با حدود 300 مترمربع مساحت،از ویژگی . آفتاب گیری ، هدایت سریع آب باران از بام، همجواری دقیق و متناسب با ساختمان‌های کناری و چگونگی ارتباط با معابر و مقاوم در براب نیروهای رانشی زلزله برخوردار است.

این مقام مسئول با بیان این که در حال حاضر محله‌های اصلی چهارگانه حدود 350 خانه مسکونی را در خود جای داده‌اند، گفت: در گذشته‌ای نه چندان دور تعداد این خانه‌ها بیش از 600 واحد بود. بازار شهر با حدود 120 مغازه شکل گرفته است و معبرهای شهر ماسوله به گونه ای طراحی شده اند که یک شهر پیاده را شکل می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان گفت: به دلیل شیب زیاد کوه در محل استقرار این شهر تاریخی، از گذشته‌های دور و براساس تجربیات معماران، تمهیدات مناسبی برای دفع آب‌های سطحی و نیز فاضلاب اندیشیده و اجرا شده است.

وی ادامه داد: این تمهیدات شامل چهار شاخه اصلی اگوی شهری است که فاضلاب همه خانه‌ها به علاوه آب‌های سطحی جاری شده از طریق شاخه‌های فرعی‌تر به آن‌ها می‌رسند و به رودخانه می‌ریزند./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.