عجایب طولانی ترین روز سال

چرا خورشید در مناطق شمالی زمین غروب نکرد؟ + عکس

ساکنان نیمکره شمالی انقلاب تابستانی را در بلندترین روز سال یعنی اول تیرماه تجربه کردند. این نشان دهنده آغاز فصل تابستان در نیمکره شمالی است.

به گزارش خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران؛ روز اول تیرماه قطب شمال بیش از هر زمان دیگر (به اندازه ۲۳٫۵ درجه) به سوی خورشید متمایل می شود و نور خورشید فقط به برخی از سرزمینهای نیمکره شمالی عمود می‌تابد.
این روز طولانی‌ترین روز در نیمکره شمالی است و به آن انقلاب تابستانی می‌گویند. در این روز ساکنانی که در منطقه راس سرطان زندگی می‌کنند خورشید را دقیقا در بالای سر خود می‌بینند. در اوایل بهار طول شب و روز تقریبا برابر است و ولی به مرور زمان طول روز بیشتر می‌شود و در زمان انقلاب تابستانی که بلندترین روز سال است به بیشترین ساعات خود می‌رسد و از این پس روزها کوتاه تر می‌شوند.


**خورشید و انقلاب تابستانی
همه ما مي دانيم که خورشيد داراي حرکت روزانه اي است که از سمت شرق آغاز شده و پس از طي مسافتي از فراز سر ما به سمت غرب مي رود و غروب مي کند. اين يک حرکت ظاهري است که ناشي از حرکت چرخشي زمين به دور خودش است؛ اما علاوه بر اين حرکت، خورشيد، حرکت ظاهري ديگري دارد که ناشي از حرکت گردشي زمين به دور خورشيد است و البته براي ما به طور روزانه محسوس نيست.؛ اما اگر مدتي مثلا براي چند هفته موقعيت خورشيد را در آسمان و در يک ساعت مشخص زير نظر بگيريم معلوم مي‌شود که موقعيت خورشيد در آسمان و در گذر روزهاي مختلف در آسمان متغير است.
مکان هاي طلوع و غروب خورشيد در فصل هاي مختلف سال تغییر می کند. در اول بهار و پاييز، خورشيد دقيقا از سمت شرق طلوع کرده و در سمت غرب غروب مي کند، اما از اول تابستان، خورشيد از شمال شرقي طلوع و در شمال غربي غروب مي کند.




**انقلاب تابستانی دقیقا چه زمانی آغازشد؟
ساعت 3:39 بامداد امروز (به وقت ایران)، خورشید به نقطه انقلاب تابستانی رسید و باعث شد که امروز (اول تیر) طولانی‌ترین روز سال شود. در مناطق قطبی، این پدیده باعث وقوع خورشید نیمه‌شب در قطب شمال و تاریکی مطلق در قطب جنوب شد.


**دیشب، خورشید در بعضی کشورها غروب نکرد



در این تصویر خورشید را می‎بینید که موازی افق در حال حرکت است. این پدیده به این دلیل اتفاق می‌افتد که در روز اول تیرماه، خورشید برای تمام مناطقی که در عرض‏های بالاتر از 66.5 درجه قرار دارند، در تمام طول شبانه‌روز بالای افق قرار می‎گیرد و عملا به جسمی دورقطبی (پیراقطبی) تبدیل می‏شود. دلیل این پدیده انحراف محور دوران زمین به اندازه 23.5 درجه نسبت به صفحه مداری (دایره‌البروج) است.

به طور مشابه، دیشب در مناطق قطبی نیم‏کره جنوبی طولانی‎ترین شب یلدای زمین اتفاق افتاد و خورشید اصلا طلوع نکرد. انحراف 23.5 درجه‏ای مدار زمین سبب شده است توالی فصول در دو نیمکره شمالی و جنوبی زمین برعکس باشند. این پدیده در حوالی قطب‏های شمال و جنوب جغرافیایی زمین به اوج خود می‎رسد، به طوری که در آنها شش ماه روز دائم و شش ماه شب دائم اتفاق می‎افتد./ط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار