تقویم روز/از روز جانباز تا انتقال امام خميني(ره) به پادگان

ولادت حضرت اباالفضل العباس(ع)و روز جانباز، آغاز قيام شاهزاده "اسماعيل ميرزا صفوی"، انتقال امام خميني(ره) به پادگان عشرت آباد، اولین اجلاس بین ‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم، آزادي شهر "كاراكاس" و آغاز عمليات قدس2 از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 4تیر 1391 شمسی، 4شعبان 1433 قمری و 24 ژوئن 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای امروز در تاریخ به شرح زیر است:

ولادت حضرت اباالفضل العباس(ع)(26 ق) و روز جانباز


حضرت اباالفضل العباس(ع) فرزند برومند امام علي(ع) از مادري مشهور به ام‏ البنين متولّد شد. ایشان از محضر پدري چون اميرالمؤمنين و برادراني همچون امام حسن(ع) و امام حسين(ع)، فيوضات علمي، معنوي و اخلاقي برگرفت و در كمالات به جايگاهی رفيع دست يافت. حضرتش پس از شهادت پدر از همراهي و ياري برادرانش فروگزار نكرد و سرانجام به همراه امام و پيشواي خود، حضرت امام حسين(ع) در صحراي كربلا به شهادت رسيد. به پاس ارج نهادن به مقام شامخ این بزرگ مرد عرصه ادب و جانبازی، سالروز ولادت با سعادت حضرت اباالفضل(ع) در جمهوري اسلامي ايران روز جانباز ناميده شده است.

درگذشت "ابوسعيد ابوالخير" عارف و شاعر معروف(440 ق)

ابوسعيد فضل بن ابي الخير از اكابر و مشايخ عرفا و صوفيِ نامي در اواسط قرن چهارم ه.ق به دنيا آمد. وي از كودكي رياضتهای سختی كشيد و به خدمت جمعي از بزرگان صوفيه رسيد. ابوسعيد ابوالخير پس از تَحمّل رنج فراوان در اين راه، از دست بعضي از بزرگان، خرقه‏ خلافت گرفت و در خانقاه خود در ميهنه و نيشابور به ارشاد سالكان و وعظ و هدايت مردم پرداخت. وي از اولين كساني است كه نظريه‏ وحدت وجود را در خراسان پراكند و قول و سماع را در ميان خانقاهيان متداول ساخت و از اين حيث در تاريخ تصوف، مقامي خاص دارد. ابوسعيد در هشتاد و سه سالگي در ميهنه وفات يافت. اسرار التوحيد في مقامات الشيخ ابوسعيد، شرح مفصلي از احوال اوست كه توسط محمدبن منور يكي از نوادگان ابوسعيد تاليف شده است.

آغاز قيام شاهزاده "اسماعيل ميرزا صفوی" جهت ايجاد حكومت صفويه(905 ق)

اسماعیل، ملقب به ابوالمظفر بهادرخان حسینی، و معروف به شاه اسماعیل مؤسس سلسله صفوی، اولین سلسه تماماً ایرانی حاکم بر سراسر ایران پس از اسلام است. وی در حالی که چهارده سال بیشتر نداشت به کمک مریدانی که سخت به او معتقد بودند در سال ۸۰۸ ه.ش شاه ایران شد و سلسله خویش را به نام جدش صفی الدین «صفویه» نامید و با رسمی‌کردن مذهب شیعه و با زنده کردن هویت ایرانی مرزهای ایران را به حدود مرزهای ساسانیان رسانید و در واقع ایران را به عنوان یک واحد سیاسی مستقل پس از اسلام پس از حدود ۸۰۰ سال، تأسیس و تثبیت کرد. از وی اشعاری به ترکی آذربایجانی و به فارسی با تخلص «ختایی» برجای مانده ‌است.

انتقال امام خميني(ره) به پادگان عشرت آباد توسط ساواك (1342ش)


امام خمینی روز چهارم تیر از زندان قصر به بازداشتگاه پادگان عشرت‌آباد منتقل شد و چهل روز در این مکان زندانی شدند. امام در این مدت افزون بر عبادات روزانه و قرائت قرآن و دعا به مطالعه کتاب هایی پیرامون انقلاب مشروطیت، استقلال هند، استقلال اندونزی و ... نیز ‌پرداختند. در همین مدت تنی چند از علما و روحانیون، از جمله برادر بزرگ امام توانستند با ایشان ملاقات کنند. در این دیدار بود که امام غیر مستقیم در جریان مهاجرت علمای شهرستان ها به تهران قرار گرفتند و پس از اطلاع از تعطیلی بازار و دروس حوزه، ‌دستور بازگشایی بازار و شروع دروس را دادند.

روز ملي شدن شركت‏ هاي بيمه (1358 ش)

صنعت بيمه، يكي از اجزاي نظام اقتصادي هر جامعه را تشكيل مي‏دهد. امروزه، اين صنعت از رشد و اعتبار زيادي برخوردار است و همانند موتور محركه‏اي، براي رشد و توسعه اقتصادي و اجتماعي عمل مي‏كند. در ايران دو نوع بيمه خصوصي وجود دارد: بيمه اجباري نظير بيمه خدمات درماني و بيمه تامين اجتماعي و... و بيمه اختياري، كه در اختيار شركت‏هاي بيمه قرار دارد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، شركت‏هاي بيمه، ملي شدند كه اين عمل اقدام شايسته‏اي براي حفظ سرمايه ملي بود. اين شركت‏ها در ظاهر مستقل از هم هستند، اما تمام آن‏ها در زير چتر بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران قرار دارند و داراي دستور العمل‏هاي واحدي مي‏باشند.

اولین اجلاس بین ‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم (1390ش)

اجلاس بين‌المللي «مبارزه جهاني با تروريسم» از روز شنبه، چهارم تير به مدت دو روز با حضور مقامات بيش از 60كشور جهان در سالن اجلاس سران كنفرانس اسلامي در تهران برگزار شد. در اين اجلاس روساي جمهور پاكستان، افغانستان، تاجيكستان، سودان، عراق و ساير كشورهاي دعوت‌شده در سطح نخست‌وزير يا وزراي امورخارجه حضور داشتند. قرائت پيام كتبي مقام معظم رهبري، دبيركل سازمان ملل، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي و همچنين سخنراني محمود احمدي‌نژاد، حامد کرزای، جلال طالباني و زرداري روساي جمهور ايران، افغانستان، عراق و پاكستان و صالحي، وزير امور خارجه از جمله برنامه‌هاي اين همايش بود.

آغاز حمله بزرگ "ناپلئون بُناپارت" پادشاه فرانسه به روسيه تزاري (1812م)

فرانسه در دوران امپراتوري ناپلئون بُناپارت به بزرگ‏ترين قدرت اروپا و جهان مبدل شد. قلمرو امپراتوري ناپلئون، بخش اعظم اروپا را از ايتاليا و اسپانيا تا هلند و آلمان و لهستان فرا گرفت. ولي ناپلئون كشورگشا به اين هم اكتفا نكرد و درصدد حمله به كشور پهناور روسيه برآمد. هرچند ناپلئون بُناپارت در سال 1807م پيمان عدم تعرض به روسيه را امضا كرده بود اما به تدريج روابط اين دو كشور تيره شد. در نتيجه، ناپلئون در 24 ژوئن سال 1812م به روسيه حمله كرد.

نيروهاي فرانسوي فاصله مرزهاي آن روز روسيه با لهستان تا مسكو را در كمتر از سه ماه پيمود و روز چهاردهم سپتامبر 1812م وارد مسكو شد. ناپلئون گمان مي‏كرد كه با فتح مسكو، تزار روسيه را به زانو در خواهد آورد ولي فرداي ورود فرانسويها به مسكو، سربازان روسي ضمن عقب‏نشيني شهر را آتش زدند و سپاه ناپلئون را در مسكو بدون آذوقه گذاشتند.

با فرا رسيدن زمستان سخت روسيه و كمبود تداركات و مواد غذايى، ناپلئون تصميم گرفت از روسيه عقب‏نشيني كند ولي در بين راه، سرما و گرسنگي از يك طرف و حملات پي‏درپي نيروهاي روسيه از طرف ديگر، صدها هزار نفر از سربازان فرانسوي را از پاي درآورد، به طوري كه از 530 هزار نفر از ارتش ناپلئون، تنها 30 هزار نفر به فرانسه بازگشتند. اين شكست پايان اقتدار بُناپارت را رقم زد و حمله ناپلئون بُناپارت به روسيه، آغازِ پايانِ اقتدار ناپلئون شد.

درگذشت "رابرت فولتُن" مبتكر امريكايي و مخترع كشتي ‏بخار (1815م)

رابرت فولتن در 22 نوامبر 1765م متولد گرديد و اگرچه تحصيلات عالي و مدرك دانشگاهي نداشت، اما صنعت‏گري مبتكر و صاحب ايده بود. وي اولين كسي بود كه براي حركت كشتي‏ها به فكر استفاده از نيروي بخار افتاد و در اين زمينه چندين سال به تحقيق و آزمايش پرداخت. فولْتن در نهايت در سال 1807م توانست كشتي موسوم به "كلرمون" را بسازد كه با نيروي بخار حركت مي‏كرد.

فولتن به هنگامي كه در فرانسه بود، با حمايت ناپلئون و طي مدت هفت سال موفق گرديد طرحي براي تهيه يك زيردريايى كارآمد تهيه نمايد. حمايت‏هاي ناپلئون براي به دست آوردن وسيله‏اي بود كه بتواند نيروي دريايي بريتانيا را درهم كوبد. فولتن موفق به ساختن زيردريايي "ناتيلوس" گرديد. سرانجام رابرت فولتن هنگامي كه به ساختن كشتي جنگي بخاري روي آورده بود به بيماري ذات‏الريه مبتلا گرديد و در 24 ژوئن 1815م در پنجاه سالگي درگذشت.

آزادي شهر "كاراكاس" در جريان جنگ ‏های ضداستعمار اسپانيا (1821م)

شهر كاراكاس پايتخت امروزي كشور ونزوئلا در امريكاي لاتين طي جنگ‏هاي آزادي بخش در 24 ژوئن 1821م به تصرف سيمون بوليوار قهرمان استقلال‏طلب امريكاي لاتين درآمد. در اين جنگ كه حدود يكسال طول کشيد، استعمارگران اسپانيايي شكست خوردند. بوليوار پس از اين پيروزي، كلمبياي بزرگ را تشكيل داد. كلمبياي بزرگ شامل ونزوئلا، كلمبيا، پاناما و اكوادور بود و بوليوار نيز به عنوان اولين رئيس جمهوري اين سرزمين انتخاب شد.

اختراع كوره ‏هاي ذوب فلزات توسط "هنري بِسْمِر" (1843م)

هنري بِسْمِر صنعت‏گر برجسته قرن نوزدهم در 11 ژوئيه 1813م به دنيا آمد. تحصيلات خود را در رشته مهندسي به پايان رسانيد و در 24 ژوئن 1843م موفق به اختراع و ساخت كوره‏هاي بلند ذوب فلزات گرديد كه به "كوره‏هاي بسمر" موسوم شد. وي در اين كوره‏ها روشي اقتصادي براي حذف كربن از چدن خام را عملي ساخت.

اين كوره‏هاي مرتفع وسيله بسيار مناسبي براي تسهيل در امر ذوب فلزات و استفاده از آنها در امور صنعتي، در اختيار بشر قرار داد به طوري كه امروزه اين كوره‏ها در سراسر جهان مورد استفاده كارخانه‏هاي ذوب فلزات قرار گرفتند. هم‏چنين پس از راه‏اندازي شيوه بسمر، صنعت‏گران توانستند فولاد را با سرعت فراوان و ارزان قيمت تهيه نمايند. هنري بسمر مهندس و مخترع انگليسي سرانجام در 85 سالگي به تاريخ 28 فوريه 1898م درگذشت.

آغاز عمليات قدس 2 در منطقه هورالهويزه (1364 ش)


عمليات‌ «قدس‌2 » ده‌ روز پس‌ از انجام‌ عمليات‌ قدس‌1 در همان‌ منطقه‌ عملياتي‌ «هورالهويزه» و به منظور تحكيم‌ موقعيت‌ نيروها در منطقه‌ جنوبي‌ جنگ‌ به‌ اجرا درآمد. اين‌ عمليات‌ نيز با رمز «يا محمد رسول‌ الله(ص)» و در ساعت‌2 بامداد4 تير ماه‌1364 با هدف‌ خنثي‌ كردن‌ پاتك‌ دشمن‌ در اطراف‌ منطقه‌ «البيضه» انجام‌ گرفت.

نيروهاي‌ خودي‌ در مناطق‌ نيزار و آب‌ گرفته‌ شرق‌ رودخانه‌ «دجله» توانستند طي‌ يك‌ روز، از حمله‌ احتمالي‌ عراقي‌ها جلوگيري‌ كرده‌ و به‌ مرتفع‌ نمودن‌ نقاط‌ ضعف‌ خطوط‌ خودي‌ بپردازند. همچنين‌ موفق‌ شدند با پاكسازي‌ و الحاق، موقعيت‌ خود را در منطقه‌ تصرف‌ شده‌ تثبيت‌ كنند. طي‌ چند روز درگيري،15 كيلومتر مربع‌ از منطقه‌ شمالي‌ هورالهويزه‌ آزاد و30 فروند قايق‌ و بلم‌ و15 پاسگاه‌ آبي‌ منهدم‌ و312 تن‌ كشته‌ و زخمي‌ شده‌ يا به‌ اسارت‌ نيروهاي‌ عمل‌ كننده‌ سپاه‌ پاسداران‌ درآمدند.

سقوط مناطق كوشك، طلائيه، خيبر و جزاير مجنون در حمله ارتش بعثي به اين مناطق(1367ش)

ارسال پيشرفته‏ترين تسليحات نظامي از كشورهاي حامي حزب بعث به كشور عراق، در اواخر جنگ نمودي بسيار برجسته داشت. در اين شرايط كه رزمندگان اسلام، علي رغم محاصره اقتصادي - نظامي و عدم دسترسي به سلاح‏هاي جديد، به مقاومتي جانانه مشغول بودند، رژيم عراق از به كار بردن انواع بمب‏هاي ممنوعه و شيميايي ابايي نداشت. همچنين حمايت و سكوت مجامع بين المللي، اين رژيم را در انجام هر جنايتي جَري ساخته بود.

در اين اوضاع و احوال، سقوط منطقه شلمچه و تداوم حملات دشمن در ساير مناطق و احتمال حمله به جزاير مجنون به عنوان آخرين منطقه‏اي كه در جبهه‏هاي جنوبي همچنان در اختيار قواي نظامي ايران قرار داشت، جنگ را وارد مرحله‏اي حساس و حياتي نمود. با نزديك شدن روزهاي پاياني خرداد ماه 1367، عراق بر حجم تحركات خود افزود و نيروهايش را در مناطق جزاير مجنون تقويت كرد.

به نظر مي‏رسيد دشمن قصد داشت تحركات خود را نشان دهد تا با ايجاد رعب در نيروهاي ايراني، ضريب موفقتيش را افزايش دهد. در چهارم تيرماه 1367، تهاجم نيروهاي عراق به جزاير مجنون آغاز شد و پس از جانفشاني‏هاي قواي اسلام، به اشغال ارتش رژيم بعث درآمد. عراق در اين حمله كه به لحاظ تاكتيكي، پيشرفته بود، قصد گرفتن اسير داشت كه توانست در ظرف مدت كوتاهي، هفده هزار اسير بگيرد.

در اين وضعيت ايجاد شده، بنا به ملاحظات جديد و همچنين تشديد فشارهاي بين‏المللي عليه جمهوري اسلامي ايران، حضرت امام خميني(ره) با يك تصميم مهم، اوضاع را به نفع ايران تغيير دادند و قطعنامه 598 شوراي امنيت را پذيرفتند.

4 تیر در هشت سال دفاع مقدس

بازدید "طه یاسین رمضان" فرمانده ارتش خلقی عراق، از اردوگاه آموزش داوطلبان عرب در بغداد در سال 61.

گزارش قرارگاه كربلا از اوضاع كلی جبهه های جنوب با توجه به عقبن شینی های اخیر عراق در محورهای كوشك، طلائیه، سابله، چمسری، موسیان تا فكه.

استقرار نیروهای ویژه ایران در جزیره استراتژیك ابوموسی در سال 66

تك عراق به جزیره مجنون سال67

برخي از رويدادهاي 24 ژوئن

1314: اسكاتلندي ها در پي پيروزي برانگليسي ها در جنگ Bannock burn از اينگلند جدا شدند و اعلام استقلال كردند.

1509: هنري هشتم که ازدواجهاي مکرر او معروف است پادشاه انگلستان شد.

1597: نخستين گروه دريايي هلند به جزيره جاوه رسيد. با اين سفر مقدمه استعمار جزاير اندونزي توسط هلندي ها آغاز شد كه تا دهه 1940 ادامه يافت. اين جزاير در زمان ورود هلندي ها از تمدن و فرهنگ كامل برخوردار و داراي حكومت و نظم و نظام بودند، تنها توپ و تفنگ نداشتند. هلندي ها پس از استعمار، اين جزاير را «هند هلند!» ناميدند.

1793: در پاريس اعلام شد قانون اساسي فرانسه كه نظام آن كشور را جمهوري اعلام داشته براي اجرا آماده است.

1894: كميته بين المللي بازيهاي المپيك(I.O.C) تصميم گرفت اين مسابقات طبق راي اكثريت اعضاي كميته هر چهار سال يكبار در يك كشور برگزار شود.

1916: در جريان جنگ جهاني اول، از چنين روزي نبرد خونين و خندقي «سم Somme» در خاك فرانسه آغاز شد. در جريان همين نبرد بود كه براي نخستين بار در طول تاريخ، تانك به عنوان يك جنگ افزار بكار رفت.

 برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار