معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق استان خراسان رضوی؛

تولید 20 هزار مگاوات برق با راه اندازی توربین های بادی

بهره برداری از هر کیلو وات 4 میلیون هزینه دارد که با توجه به عمر 20 ساله سلول های خورشیدی این هزینه کاملا دارای توجیه اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مصطفی رجبی مشهدی در حاشیه نخستین همایش بومی سازی انرژی ایران با بیان این مطلب گفت: یکی از نیازهای اساسی کشور در زمان حاضر استفاده از انرژی های تجدید پذیر به حساب می آید چرا که پتانسیل ها و مولدهای لازم در زمینه بهره مندی از آنها به صورت گسترده در سطح کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه شهر مشهد با 300 روز آفتابی یکی از مهمترین شهرهای کشور در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی است اظهار داشت: در شرایطی چنین پتانسیلی در کشور ما وجود دارد که به صورت میانگین در اروپا 50 الی 60 روز آفتابی در سال به ثبت می رسد.

رجبی ادامه داد: کشور آلمان با 800 ساعت تابش مفید در 7 خرداد سال جاری توانست رکورد تولید 22 گیگا وات تولید برق خورشیدی را بشکند و انرژی برابر با ظرفیت 20 راکتور هسته ای یک هزار مگاواتی را ذخیره کند این در شرایطی است که عمده مناطق مرکزی ایران دارای 2 هزار ساعت تابش مفید بوده و ما تنها توانسته ایم 100 مگاوات برق از طریق نور خورشید تولید کنیم.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق استان خراسان رضوی، اضافه کرد: استفاده از بخش خصوصی و اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه ها و واقعی شدن قیمت انرژی راه اندازی این نیروگاه ها توجیه پذیر خواهد بود.

رجبی گفت: هم اکنون برای برخی از منازل که میزان مصرف آنها در پله های بالای 150 کیلو وات قرار دارد سلولهای خورشیدی در پشت بام آنها نسب شده که بر اساس برآورد فیش های صادر شده برق مصرفی برای آنها از 40 هزار تومان به ده هزار تومان کاهش یافته است.

دبیر همایش ملی بومی سازی فن آوری های نوین با اشاره به اینکه از هر سلول خورشیدی 2 هزار کیلو وات انرژی استحصال می شود گفت: با این روش 670 لیتر سوخت صرفه جویی می شود و هزینه های انتقال و تلفات به صفر می رسد.

وی ادامه داد: بهره برداری از هر کیلو وات 4 میلیون هزینه دارد که با توجه به عمر 20 ساله سلول های خورشیدی این هزینه کاملا دارای توجیه اقتصادی است.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق استان خراسان رضوی، با اشاره به شناسایی8 تونل بادی با سرعت 10 متر بر ثانیه در کشور خاطر نشان کرد: با استفاده از ان تونل ها و راه اندازی توربین های بادی می توان 20 هزار مگاوات برق تولید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار