متولی مشخصي برای اجرای قوانین در حوزه سلامت غذا وجود ندارد

شورای عالی سلامت و امنیت غذا بالاترین جایگاه ملی را دارد اما متولی مشخصی برای اجرای کامل قوانین مربوط به آن وجود ندارد تا تمامی قوانین را نظارت کند.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ دکتر ربابه شیخ السلام، عضو هیئت علمی وزارت بهداشت در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد در خصوص امنیت غذایی افزود : امنیت غذایی یعنی دسترسی همه افراد جامعه به غذای کافی و سالم در همه ایام برای زندگی سالم است یعنی مردم باید غذای کافی به دستشان برسد تا نیازهای سلولی آنها را تامین کند در حال حاضر در کشورمان بخش عظیمی از مردم کمبود ریز مغذی ها را دارند که این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد اول پولی است که در جیب مردم است تا مردم بتوانند به این مواد غذایی دسترسی داشته باشند، نکته دیگرفرهنگ و اطلاعات تغذیه ای مردم است که می تواند به سیاست های قیمت گذاری در کل کشور وابسته باشد به عنوان مثال غذاهایی که مخل سلامت است به آنها مالیات ببندند و سود ناشی از آن را به غذاهای مفید به عنوان یارانه بدهند همچنین عادات غذایی در درجه بعد اهمیت دارد و نوع بهداشت و سلامت غذا با سلامتی ما در ارتباط است زیرا سوء تغذیه به افزایش بار بیماری ها شدت می بخشد و هزینه زیادی را به خانوار ها و دولت وارد می کند .

وی گفت : در زمینه امنیت غذایی متولیان متعددی وجود دارد از جمله یک قسمت آن به وزارت کشاورزی بر می گردد که چه چیزی تولید می کند، قسمت دیگر وزارت بازرگانی است که کمبودهایی که احساس می کند را وارد کند البته اشکالاتی در این حوزه وجود دارد به عنوان مثال متاسفانه در کشور ما زمانی که باغداران در فصلی که میوه دارند شاهد ورود میوه های وارداتی هستیم،  متولی دیگر وزارت بهداشت است که باید بداند ریز مغذی ها کمبودش کجاست و چه کسانی را در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی دعوت کند.

وی تصریح کرد : قوانین زیادی برای سلامت غذا در قانون چهار و پنج توسعه توسط گروه های متخصص نوشته شده اما متاسفانه به درستی اجرا نمی شود. در شورای عالی سلامت باید قسمت امنیت غذایی وجود داشته باشد و یک دبیرخانه برای آن تدارک دیده شود تا بتواند همیشه به جمع آوری اطلاعات درباره کمبودها بپردازد. متاسفانه امنیت غذایی متولیان بیشماری دارد.

 دکتر قاضی زاده نماینده مجلس در ادامه افزود : ما در طب ایرانی اسلامی مان به مسئله غذا اهمیت زیادی داده شده و حتی بخشی از درمان بیماری ها به اصلاح تغذیه بر می گردد در قانون اساسی تامین غذا به معنی اين است که تضمین کند غذایی که مصرف می کنیم غذای مطمئنی است به مسئله امنیت غذایی در برنامه سوم شورای مخصوص به آن اختصاص یافت و شورای عالی سلامت و امنیت غذایی شکل گرفت که وزارتخانه های مختلفی از جمله کشاورزی  ، بهداشت و بازرگانی مسئولیت آن را عهده دار شدند در برنامه پنجم به این موضوع دقیق تر پرداخته شد و چندین دستورالعمل به آن اختصاص یافت یکی از آنها این  بود که وزارت بهداشت را موظف کردیم که مجموعه کالاهای آسیب رسان را مشخص کند و کمیته ای تشکیل شد تا عوارض و جریمه به این کالا ها اختصاص دهد همچنین تبلیغ آنها ممنوع شد و حتی جریمه مالی به این تبلیغات وارد شد و در کنار همه این موارد بیمه ای تشکیل دادیم که موظف شدند کالاهای استاندارد را بیمه کنند و اگر استاندارد نبود خسارت دهند.

وی گفت : در حواشی سایر این اقدامات به این موضوع اشاره شد که در قانون هدفمندی یارانه ها به یارانه ی غذا و اصلاح آن پرداخته شود اما مشکل اصلی نبودن متولی مشخص برای اجرای تمامی این قوانین است شورای عالی سلامت و امنیت غذا بالاترین جایگاه ملی را دارد.

قاضی زاده با اشاره به موضوع غذا و هدفمندی یارانه ها گفت : آماری که بدست آوردیم در هدفمندی یارانه ها افرادی که در دهک های بالاتر هستند 7 درصد را پول غذا می دهند و دهک های پایین تر 23 درصد را پول غذا می دهند که نشان داد اثر تورمی در مواد غذایی که در دهک های پایین تر هستند بیشتر از دهک های بالاتر است

 ایرانی ها جزو 10 کشوری هستند که بیشترین غذا را مصرف می کنند

قاضی زاده در ادامه افزود: ایرانی ها بر اساس آمارها جزو 10 کشوری هستند که بیشترین غذا را مصرف می کنند اما از نظر فرهنگ و عادات تغذیه ای باید بیشتر روی این قضیه کار شود همچنین از نظر مصرف شیر در سطح جهانی پایین تر هستیم.

وی گفت : متاسفانه تضاد بین سلامتی و توسعه اقتصادی داریم مثلا در حوزه دخانیات در سال 85 1800 میلیارد تومان صرف خرید سیگار در کشور می شد در حالی که 3500 میلیارد تومان صرف هزینه بیماری های وابسته به سیگار می شود

در کشور ناامنی انرژی و پروتئین داریم

دکتر کلانتری، متخصص تغذیه در ادامه افزود : متاسفانه متولیان زیادی در حوزه سلامت و امنیت غذا در کشور داریم و همین باعث شد تا نتیجه کاملی از تصمیمات در این حوزه به دلیل نظرهای متفاوت نداشته باشیم و جایی که این سیاست ها را رصد کند وجود ندارد .

وی گفت : ما ناامنی  انرژی و پروتئین در کشورمان داریم و نا امنی دیگر ریز مغذی هاست بر اساس آمارهایی که از سال 80 تا 82 به دست آوردیم به این نتیجه رسیدیم که از هر 100 خانوار ایرانی 40 خانوار از لحاظ دریافت انرژی و پروتئین بیش از توصیه ما مصرف می کند و 40 تای دیگر در حد مجاز مصرف می کند و 20 خانوار نیز کمتر از مقدار توصیه شده انرژی و پروتئین مصرف می کند در واقع 20 خانوار درجاتی از گرسنگی شکمی دارند البته 50 درصد این 40 خانوار کمتر از حد مجاز ریزمغذی مصرف می کنند مشکل اصلی ما در امنیت غذای مشکلات اقتصاد و فقر نیست بلکه بخش بزرگی از آن آگاهی تغذیه ای و عادات غذایی است.

وی تصریح کرد : متاسفانه در یک گذر غذایی هستیم که یک سر آن دچار کمی دریافت مواد غذایی و یک سري دیگر به دلیل پرخوری و چربی ها اشباع دچار چاقی و بیماری های وابسته به غذا هستیم و در آینده ای نزدیک با بیماری ها فشار خون و سرطان ها روبرو می شویم که 95 درصد آنها با چاقی مرتبط است و سرمایه هنگفتی برای آنها صرف خواهد شد بنابراین نیاز به یک مرکز اطلاع رسانی دائمی برای سواد تغذیه ای مردم هستیم .

سند مربوط به شورای عالی سلامت و امنیت غذا تدوین شده است

دکتر آقاجانی، مشاور ارشد وزیر بهداشت در ادامه افزود : موضوع شواری عالی سلامت و امنیت غذا به طور مفصل مورد رسیدگی قرار گرفته و 3 ماه پیش آخرین جلسات را داشتیم و سندی در این زمینه مطرح شد و تکالیف وزرای مختلف که به این طرح وابسته بودند مشخص شد و این سند تصویب شد که به زودی اعلام می شود در این طرح به بحث مواد غذای مضر برای سلامتی پرداخته شد.

وی گفت : وزارت بهداشت به تکلیف خود به خوبی عمل کرده و یک کمیته راهبردی تشکیل و اعضای آن مشخص شده بحث تغذیه یک بخشش تامین مواد غذایی است و بخش دیگر قدرت خرید مردم است که این بخش دوم به عهده وزارت بهداشت نیست./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار