برنامه جامع بومي سازي فناوري هاي نوين انرژي تجديد پذير

رئيس انجمن علمي انرژي بادي ايران گفت : براي استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير در کشور بايد فناوري مورد نياز اين صنعت را وارد و سپس توليد انرژي‌هاي تجديدپذير را بومي کنيم.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز اطلاع رساني نخستين همايش ملي بومي‌سازي فناوري‌هاي نوين انرژي در ايران ؛ حميد چيت‌ چيان در پايان نخستين همايش بومي‌سازي فناوري‌هاي نوين انرژي افزود : جايگزيني انرژي‌هاي تجديدپذير به جاي انرژي‌هاي فسيلي، تسهيلات مالي، تامين نقدينگي، تامين زمين رايگان و صدور مجوز براي استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير در کشور ضروري است و از دولت همچنين انتظار داريم منابع پژوهشي انرژي‌هاي تجديدپذير در کشور را نيز فراهم کند.
رئيس انجمن علمي انرژي بادي ايران با بيان اين که بايد به سمت استفاده کمتر از انرژي‌هاي فسيلي در کشور حرکت کنيم ، گفت : سرمايه‌گذاري دولت در فناوري ‌هاي نوين انرژي به رونق توليدملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني در صنعت انرژي کمک مي کند.
چيت‌چيان خاطرنشان کرد: عدم دسترسي به فناوري‌هاي روز در مصرف انرژي باعث شده است که از محصولات باکيفيت و کارايي کمتر و با هزينه بيشتر در کشور استفاده کنيم.
معاون برنامه‌ريزي و تحقيقات شرکت برق منطقه اي خراسان هم بر بومي‌سازي و ساخت مولدهاي انرژي تجديدپذير در کاهش قيمت تمام شده و اشتغالزايي تاکيد کرد و گفت: تنوع بخشي به سبد انرژي با توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير ممکن است.
مصطفي رجبي‌مشهدي  از توسعه استفاده از مولدهاي خورشيدي در ساختمان‌ها به منظور جايگزيني منابع انرژي‌هاي نو به جاي منابع فسيلي خبر داد و افزود : براي استفاده و توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير و کاهش آلايندگي‌هاي زيست محيطي از مشارکت عمومي استفاده کنيم و به افزايش بهره‌وري در انرژي و اصلاح الگوي مصرف در کشور هم توجه شود.
رجبي‌مشهدي اظهار داشت : براي استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير در خراسان رضوي تسهيلات ارزان قيمت و زمين رايگان به سرمايه‌گذاران خواهيم داد.
وي همچنين از تدوين تفاهم‌نامه همکاري وزارت نيرو و استانداري خراسان رضوي براي توسعه به‌ کارگيري فناوري‌هاي نوين انرژي به ويژه انرژي‌هاي تجديدپذير خبر داد و گفت : به زودي برنامه جامع بومي‌سازي فناوري‌هاي نوين انرژي تجديدپذير در سازمان انرژي‌هاي نو در کشور تدوين خواهد شد.

ايران در استفاده از انرژي‌هاي بادي و خورشيدي سابقه و تجربه بسيار زيادي دارد که مي‌توان به آسياب‌هاي بادي خواف  با سابقه چند صدساله اشاره کرد.    
از طرف ديگر نيازمندي ايران به انرژي‌هاي جديد، روزبروز افزايش مي يابد و با توجه به افزايش قيمت سوخت فسيلي و حفظ محيط زيست، بايد انرژي‌هاي نوين را به ‌تدريج جايگزين سوخت فسيلي کنيم.

بنابراين گزارش جمهوري اسلامي ايران به طور رسمي به عضويت آژانس بين المللي انرژي هاي تجديد پذير پيوسته است.
همچنين ايران در آژانس بين المللي انرژي هاي تجديدپذير در بخش مالي ، اداري و آموزشي حضوري فعال دارد.
رويکرد جهان حرکت به سمت استفاده از انرژي هاي نو يا تجديد پذير است و تمام کشورهاي جهان براي بهره گيري از اين منابع پاک انرژي برنامه مدوني دارند که تا سال 2020 بتوانند 20 درصد انرژي را از اين منابع تأمين کنند.
هم اکنون در استان هاي خراسان جنوبي ، سمنان ، قزوين ، زنجان ، اردبيل و در شهرستان هاي منجيل و کوهين ، توربين هاي بادي براي توليد برق نصب شده است.
بيش از 100 مگاوات نيروگاه تجديدپذير در کشور فعال است و به منظور توسعه نيروگاه هاي تجديد پذير مجوز توليد 12 هزار مگاوات برق به بخش خصوصي داده شده که هزار مگاوات آن قرارداد بلندمدت 20 ساله است.
حدود 300 ميليون کيلووات ساعت انرژي برق در نيروگاه هاي تجديدپذير توليد و به شبکه سراسري تزريق مي شود.
با توجه به نصب اولين توربين خورشيدي کشور در استان خراسان رضوي ، اين نيروگاه در برق منطقه اي خراسان رضوي است که 6 ماه آينده پس از نصب توربين به شبکه سراسري برق خواهد پيوست. هم اکنون توربين از 10 کيلووات تا 660 کيلووات است در کشور توليد مي شود که تعدادي از اين توربين ها در نيروگاه هاي منجيل ، بنيالود ، زابل ، ماهشهر ، تبريز و سرعين اردبيل نصب شده است و کارکرد مطلوبي دارد.
توربين هاي ساخت ايران در نيروگاه هاي ارمنستان نصب شده است که از لحاظ کارکرد و کيفيت شرايط بسيار خوبي دارد.
هم اکنون توربين هاي مگاواتي وارد مي شود اما با همکاري پژوهشکده هوا خورشيد دانشگاه فردوسي مشهد توربين هاي نيم تا 2 مگاواتي ساخته شده و قرار است اين فناوري تا 3 سال آينده در کشور بومي شود.
نخستين همايش ملي بومي سازي فناوري هاي نوين انرژي که از 31 خرداد آغاز شده بود ديروز به کار خود پايان داد.
توجه به دانش فني ايراني در جهت توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني ، آگاه سازي و ارايه فرآيندهاي توسعه زير ساخت ها و استاندارد هاي انرژي در ايران ،  توجه به دانش فني ايراني در جهت "توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني" آگاه سازي و ارايه فرآيندهاي توسعه زير ساخت‌ها و استاندارد هاي انرژي از محورهاي نخستين همايش بومي سازي فناوري هاي نوين انرژي بود که با استقبال گسترده کارشناسان و متخصصان رروبرو شد.
اين همايش با حمايت علمي دانشگاه‌هاي شهيد عباسپور، سازمان انرژي هاي نو ايران، انجمن علمي انرژي بادي ايران، دانشگاه فردوسي مشهد، دانشگاه شيراز و جهاد دانشگاهي دانشگاه صنعتي شريف و مرکز تحقيقات مهندسي اصفهان وابسته به سازمان فضايي ايران و انجمن علمي انرژي بادايران برگزار شد.
انتقال تجارب اجراي فناوري هاي نوين انرژي در کشور و مراکز علمي دانشگاهي، توجه به بهينه سازي و آموزش فرآيند هاي توليد انرژي هاي تجديد پذير ، بومي سازي و توجه به توسعه فناوري هاي نوين انرژي در کشور به همراه بخش هاي کاربردي نيز از اهداف اين همايش بود.
توجه به جايگاه واقعي و ارزشمند دانش و توان دانشمندان و متخصصان کشور، توجه به منافع ملي در جهت تحقق چشم انداز بيست ساله کشور در منطقه و جهان و تشويق و تحريک سرمايه گذاران به حضور، نقش آفريني و بومي‌سازي فناوري‌هاي نوين انرژي در کشور از ديگر اهداف برگزاري اين همايش بوده است.
در سال هاي اخير فعاليت ها و برنامه‌هاي بسيار گسترده اي در حوزه بهينه سازي مصرف انرژي انجام شده که در تحقق منويات مقام معظم رهبري و پويايي اقتصاد کشور و براي رسيدن به جايگاه نخست منطقه در چشم انداز سال 1404 مهم است.
مزيت هاي اقليم استان خراسان رضوي در توسعه انرژي‌هاي تجديد پذير مهم است و بهره مندي از انرژي بادي و خورشيدي در اين استان به برنامه هدفمند و علمي تبديل شده است.
همه دانشگاه ها و مراکز صنعتي با ايجاد بستر هاي لازم براي آگاه سازي و انجام برنامه هاي تحقيقاتي گسترده در سطوح ملي گام برداشته اند که مي توان به ساخت نخستين نيروگاه خورشيدي هوشمند کشور در مشهد مقدس اشاره کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار