اصفهان/ دانشنامه / فرهنگي

تخت فولاد اصفهان شریف ترین مزارجهان تشییع پس از وادی السلام

مزار مقدس تخت فولاد با قدمتی دیرین پس از قبرستان وادی السلام در نجف اشرف، شریفترین و شکو همند ترین مزار جهان تشیع به شمار می آید.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان این سرزمین مقدس در قرون و اعصار متمادی آرامگاه تعداد بیشماری از عالمان و صالحان، حکیمان و عارفان، هنرمندان، شاعران، مومنین و متقین و به ویژه در این قرارگاه هزاران پرنده خونین بال دفاع مقدس آرامیده و به مرتبت این منزلگاه افزوده اند:

زمان پیدایش این قبرستان چندان روشن نیست، لیکن وجود آثاری چند قدمت آن را به دوران قبل از اسلام می‌رساند. از جمله قبر یوشع نبی در تکیه "لسان الارض” (اکنون در گلستان شهدا قرار دارد) از پیامبران بنی‌اسرائیل در این قبرستان واقع است.

بر اساس روایتی از متون تاریخی در دوره دیلمیان، یکی از سرداران نظامی به نام "پولاد بازو” در این محل قصر کوچکی داشته‌است و تخته سنگی سکو مانند را برای نشستن و تماشای رقابت کشتی‌گیران ساخته بود.

همچنین سنگ قبری از عارف قرن پنجم به نام "بابا پولاد” در این قبرستان قرار دارد.

مشخص نیست که آیا کنیه او برگرفته از اسم این مکان است یا بالعکس. در قدیم در غرب تخت فولاد محله‌ای به نام "گبر آباد” که زرتشتی نشین بوده قرار داشت.

تا پیش از صفویان این مکان، محلی برای تجمع دراویش بوده و خانقاهی هم در آن احداث کرده بودند.

در زمان صفویه در کنار این قبرستان کاروانسرایی احداث گردید که آخرین منزلگاه کاروانهایی بوده که از جنوب وارد اصفهان می‌شده‌اند (هنوز آثاری از آن پابرجاست).

در دوران صفویه این قبرستان یک گورستان اختصاصی تلقی می‌شده و تنها بزرگان مملکتی در آن به خاک سپرده می‌شدند.

پس از این دوره در آن تکایای احداث گردید و سر انجام به قبرستان همگانی شهر تبدیل گشت.

در سال ۱۳۶۳ دفن اموات به غیر از شهدای دفاع مقدس در این قبرستان متوقف گردید و به قبرستان جدید شهر به نام باغ رضوان منتقل گردید.

از آخرین وقایع تاریخی معاصر اصفهان و مجموعه تخت فولاد می‌توان به تخریب حسینیه و مقبره درویش ناصر علی از مشایخ دراویش منسوب به دراویش گنابادی در ۱۳۸۷ و درگیری‌های خونین آن، بین دراویش و نیروهای انتظامی ، اطلاعات و بسیج اشاره نمود.

این چهارمین تخریب حسینیه دراویش بعد از واقعه تخریب حسینیه دراویش در قم ، بروجرد و چرمهین بود و نکته دیگر اینکه مقبره درویش ناصر علی از آثار ثبت شده ملی محسوب می‌گردید./س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.