تخریب طبیعت داغی دیگر بر دل شقایق

روزهای آخر بهار و تازگی شقایق های بهاری و دشتی که چشم رهگذران به آن خیره می شود اما باز هم قصد تخریب طبیعیت و داغی دیگر بر دل شقایق.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، دشت شقایق در دامنه قله دماوند قرار دارد این دشت در فصل های بهار و تابستان یکسره از گل های شقایق پوشیده شده است.
حسین عبیری گلپایگانی از فعالان و کارشناسان محیط زیست در این باره می گوید: در روزهای تعطیل تعداد زیادی به اصطلاح دوستدار طبیعت بدون هیچگونه نظم و ترحمی با خودروهای خود وارد دشت می شوند.
وی با بیان اینکه این روزها مردم از چیدن گل فراتر رفته اند و اقدام به کندن پیاز گل می کنند که این کار یعنی کشتن گیاه، افزود: گل هایی که عمرشان به سختی به سه هفته می رسد، از اوایل خرداد تا دهم تیرماه حق زندگی دارند.
عبیری با اشاره به عمر کوتاه حدود یک ساعت گل شقایق ادامه داد: غیر از عوامل و رفتارهای انسانی، معادن و پوکه های معدنی و گرد و  غبار ناشی از فعالیت این معادن، روشن کردن آتش، زباله، جاده سازی و تردد خودروها در دشت های شقایق از دیگر عوامل تخریب و تهدید گل های شقایق در دشت های شقایق مختلف از جمله دماوند می باشد.
وی گفت: کندن گل های شقایق نوعی تخریب محیط زیست است، تخریبی که شاید با مرور زمان این گونه زیبای گیاهی را نابود کند.
این کارشناس محیط زیست معتقد است هر ساله هزاران نفر گردشگر و مسافر از این دشت زیبا بازدید می کنند شقایق هایی که به اعتقاد کارشناسان از دست انسان از دشت عقب نشینی کرده اند و به دامنه های کوه پناه برده اند.
وی خاطر نشان کرد: برای حفظ دشت شقایق در زمینه دماوند برنامه حفاظت از آنها از سال 1384 آغاز شده است و هر سال در ماه های خرداد و تیر که این شقایق ها سر از خاک بیرون می آورند، گروه هایی از فعالان محیط زیستی به منطقه رنیه می روند تا از دشت های شقایق حفاظت کنند./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار