خوزستان/

مرمت پل ساسانی نقطه عطف تاریخی درمسیر ایوان كرخه تاجندی شاپوراست

مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان مرمت پل ساسانی را نقطه عطف تاریخی در مسیر ایوان كرخه تا جندی شاپور عنوان كرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان، پرویز پور فرخی دراین باره افزود:مرمت پل ساسانی با توجه به توانمندی های گردشگری شهرستان دزفول و ارزش تاریخی این پل با پیشینه 1700 سال در دستور كار اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان قرار دارد.

وی افزود: عملیات مسدود كردن پل با همكاری مسوولان شهرستان، تشكیل اولین شوراهای فنی در محل به صورت میدانی و بهسازی ورودی ها، حذف بخشی از پیاده روی الحاقی به پل كه یك سازه حجیم و آسیب رسان هم از نظر سازه ای و هم منظری بود، مرمت بخش های حذف شده درمداخلات پل، مرمت و مقاوم سازی بخش عمده ای از موج شكن های دهانه های شرقی، مرمت طاق نما ها، بدنه ها، پشت بند ها، حذف لایه های آسفالت وكف سازی های غیر متعارف در محدوده مذكور از جمله اقداماتی است كه اداره

كل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خوزستان در خصوص مرمت این پل تاریخی انجام داده است.

وی گفت: همچنین مطابق با الگوهای معمول در این گونه سازه ها آجر فرش عرشه انجام

شد و در ادامه نیز بخش دوم پل كه سازه بتنی مربوط به دوره متاخر است در حال انجام كف سازی به صورت یكپارچه و مطابق با بخش تاریخی است .

غلام رضا سلمان پور كارشناس ناظر این پروژه نیز توضیح داد: با انجام مطالعات اولیه، رویكرد كلی حفاظت پل تاریخی دزفول تدوین شد و عملیات اجرایی مرمت آن آغاز شد كه تاكنون با مبلغ حدود 150 میلیون ریال ازمحل اعتبارات عمرانی ادامه داشته است .

وی در ادامه خاطر نشان كرد: پل تاریخی دزفول با قدمت بیش از 1700 سال به عنوان یكی از شاخص ترین آثار تاریخی معماری كشور به شمار می رود كه به شماره 84 در تاریخ 15/10/1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

وی اظهار داشت: این پل بر روی رودخانه دز واقع است و سمت شرقی و غربی شهر را به هم متصل می كند.پل تاریخی دزفول به دستور شاپور اول ساخته شده و در حقیقت رابط راه دزفول و اندیمشك بوده و در دوره های مختلف دستخوش حوادث و مرمت هایی بوده است.

سلمان پور یادآورشد: این پل در حال حاضر دارای 17 دهانه كوچك و بزرگ است كه سه دهانه بتنی آن در دوره پهلوی اول بازسازی شده است و اكنون پل 14 دهانه دارد كه در شرایط آب روی رودخانه نیست و در بین هر دو دهانه بزرگ یك طاق نمای كوچك بر سطح رودخانه راه دارد .

این كارشناس گفت: ساختار كنگلو مرایی بستر رودخانه دز جزء سخت ترین ساختارهای كنگلومرایی در منطقه است و از نظر استحكام مانند بتن مسلح عمل می كند كه این ویژگی یكی از دلایل احداث پل در آن نقطه است.

وی افزود: قسمت اصلی پی پایه ها از سنگ ساروج ساخته شده و بر روی این پایه ها به ارتفاع حدود 4 متر بقیه پایه ادامه دارد كه با آجر و سنگ تراشیده شده ساخته شده است؛بر روی این قسمت ها كه تا زیر دستك های بازوهای پل و دهانه ها ممتد است سطح آجر پوشش وجود داردو

بنا به اظهار سلمان پور همچنین درجلوی بعضی از پایه ها آثاری از ساختمان های آبی دیوار ها و دستك های پل مشاهده می شود كه در ضلع غربی پل آثار به جا مانده از سد و بند تنظیم كننده و آب راه های هدایت و تقسیم آب در ضلع شرقی دیده می شود و بقایای آسیاب های متعدد از جنب پل تا سد تنظیمی وجود دارد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.