مردان قبل و زنان پس از 45 سالگي بيشتر دچار استئوآرتريت مي شوند

الگوي سني ابتلا به استئوآرتريت در مردان و زنان متفاوت است به طوري که مردان قبل از 45 سالگي و زنان پس از اين سن، بيشتر دچار استئوآرتريت مي شوند.

زهرا رضا سلطاني متخصص طب فيزيکي و توانبخشي و استاد يار دانشگاه علوم پزشکي ارتش در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: عوامل مختلفي در بروز استئوآرتريت يا آرتروز به خصوص آرتروز زانو نقش دارند که برخي از اين عوامل قابل کنترل و پيشگيري و برخي ديگر چندان قابل کنترل نيستند.
 
وي تصريح کرد: عوامل هورموني از جمله عوامل موثر در بروز مشکلات استخواني و مفصلي است و اين عوامل به ويژه در زنان تاثير بيشتري بر روي مشکلات استخواني و مفصلي دارد.
 
رضا سلطاني با بيان اينکه الگوي سني ابتلا به بيماري هايي همچون آرتروز به خصوص آرتروز زانو در مردان و زنان متفاوت است، تاکيد کرد: در زنان پس از 45 سالگي به علت افت هورمون استروژن، شيوع استئوآرتريت بيشتر است، اما در مردان در سنين کمتر از 45 سال اين بيماري بيشتر ديده مي شود.
 
وي گفت: علت بالاتر بودن موارد ابتلا به استئوآتريت در مردان کمتر از 45 سال، به طور عمده عوامل شغلي است.
 
اين متخصص طب فيزيکي و توانبخشي يادآور شد: البته مهمترين و شايعترين عامل خطر زا در بيماري هايي همچون استئوآرتريت يا آرتروز، افزايش سن است و در واقع اغلب مبتلايان به اين بيماري در سنين ميانسالي و سالمندي قرار دارند.
 
رضا سلطاني خاطر نشان کرد: بر طبق برخي از آمارها، حدود يک سوم افراد سالمند دچار آرتروز به ويژه آرتروز زانو هستند و اين آمار در سنين بالاتر از 75 سالگي نيز بيشتر مي شود.
 
*** عدم تساوي اندام ها با بروز استئوآرتريت در ارتباط است
 
استاديار دانشگاه علوم پزشکي ارتش در ادامه گفت: عوامل مادرزادي نيز عاملي موثر در بروز استئوآرتريت يا آرتروز است ودر واقع افرادي که دچار ناهنجاري هاي مادرزادي در استخوان ها و مفاصل خود هستند، بيشتر در معرض آسيب هاي مفصلي و استخواني هستند.
 
رضا سلطاني تاکيد کرد: عدم تساوي اندام ها که به طور عمده به دليل ناهنجاري هاي مادرزادي به وجود مي آيد، با بروز استئوآرتريت در ارتباط است.
 
وي افزود: عدم تساوي اندام ها مي تواند احتمال سائيدگي مفاصل را افزايش دهد، ضمن آنکه اين ناهنجاري موجب عدم تعادل وزني و وارد آمدن وزن و فشار بر روي يک پا مي شود.
 
رضا سلطاني با اشاره به عوامل ديگر مرتبط با آرتروز به ويژه در ناحيه زانو، تصريح کرد: مشاغلي همچون کشاوزي و برخي از مشاغل صنعتي نيز مي توانند موجب افزايش خطر استئوآرتريت شوند، چرا که در اين مشاغل فشار بيشتري بروي مفاصل وارد مي شود و احتمال استفاده نادرست از مفصل ها خيلي بيشتر است.
 
وي يادآور شد: عضلات ضعيف اطراف مفاصل نيز مي توانند خطر استئوآتريت را افزايش دهند.
 
اين متخصص طب فيزيکي و توابخشي اظهار داشت: در کنار همه عوامل فوق، چاقي و اضافه وزن نيز عاملي بسيار مهم در سائيدگي و آسيب مفاصل و در نتيجه ابتلا به آرتروز است.
 
** اهميت حفاظت از مفاصل بسيار جدي است
 
استاديار دانشگاه علوم پزشکي ارتش در ادامه تاکيد کرد: متاسفانه بسياري از افراد جامعه به موضوع حفاظت استخوان ها و مفاصل خود بي توجه بوده و يا کمتر توجه مي کنند.
 
وي با بيان اينکه اهميت حفاظت از مفاصل موضوعي بسيار مهم و جدي است، اظهار داشت: يک راه بسيار مهم براي حفاظت از مفاصل ، کاهش وزن و جلوگيري از چاقي است.
 
رضا سلطاني گفت: حتي يک کيلوگرم کاهش وزن مي تواند نيروي قابل توجهي از وزن را بر اندام ها کاهش دهد.
 
وي با اشاره به اينکه ورزش منظم و پياده روي روزانه نيز براي حفظ سلامتي غضروف ها و مفاصل مناسب و ضروري است افزود: البته نبايد حرکات و راه رفتن باعث ايجاد درد در مفاصل شود و بايد در فواصل زماني منظم، به مفاصل استراحت داد.
 
اين متخصص طب فيزيکي و توانبخشي يادآور شد: بايد از فعاليت هاي بيش از اندازه و قرار گرفتن طولاني مدت در يک وضعيت مانند نشستن بيش از اندازه نيز پرهيز کرد.
 
رضا سلطاني خاطر نشان کرد: رژيم غذايي مناسب از جمله مواد غذايي حاوي و غني از ويتامين   Cو D و همچنين اسيد هاي چرب امگا3 نيز مي تواند در حفاظت و سلامت مفاصل بدن موثر باشد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.