یاسوج /

دیابت، خطری جدی برای بیماران قلبی_عروقی است

پزشک متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: دیابت، خطری جدی برای بیماران قلبی_عروقی است به صورتی که خطر این بیماری ها را دو تا هشت برابر افزایش می دهد.

محبوبه خلیلی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  افزود: 75 درصد مرگ و میرهای بیماران دیابتی ناشی از بیماری های عروق کرونری است و این موضوع لزوم مراجعه بیماران دیابتی به متخصصان قلب و عروق را بیشتر می کند.
وی اظهار کرد: دیابتی های مبتلاء به بیماری های قلبی_عروقی 15 سال از سن واقعی خود پیرتر در نظر گرفته می شوند به طوری که یک خانم 35 ساله دیابتی مثل یک خانم 50 ساله غیردیابتی بررسی می شود.
وی ادامه داد: مثبت بودن سه مورد از موارد زیر شامل دور کمر بیشتر از 102 سانتی متر در مردها و 88 سانتی متر در خانم ها، تری گلیسرید سرم مساوی یا بالاتر از 150 mg/dl ، کلسترول HDL کمتر از mg/dl 40 در مردها و کمتر از md/dl 50 درخانم ها، فشار خون مساوی یا بالاتر از mmHg  85/130و سطح قند خون مساوی یا بالاتر از mg/dl 110 تعریف سندرم متابولیک است که فرد را مستعد بیماری قلبی و عروقی می کند.
دکتر خلیلی اضافه کرد: افراد مبتلاء به سندرم متابولیک در معرض بیماری های قلبی و عروقی هستند و خطر افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی_عروقی در بین آن ها بالاتر از سایر عوامل است. /س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.