با بهترین روشهای پاکسازی ویروس از فلش مموری آشنا شوید

اگر فلش شما به ویروس آلوده بوده و یا دسترسی به اطلاعات داخل آن غیرممکن شده است، این گزارش را بخوانید.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ فلش مموری ها خطرناک ترین عامل انتقال ویروس های کامپیوتری هستند و ویروس های معروفی مانند Flame، استاکس نت و Duqu نیزبه همین روش انتشار یافته اند.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که به طور مرتب اطلاعاتی مانند عکس و اسناد اداری را با فلش مموری خود جا به جا می کنید، باید بدانید احتمال اینکه فلش مموری شما به ویروس آلوده شده باشد، بیش از 90 درصد است.

در ادامه این گزارش شما را با مؤثرترین روشهای پاکسازی ویروس از فلش مموری آشنا می کنیم.

اولین نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که کامپیوتری که خود عامل آلوده سازی فلش بوده، نمی تواند برای پاک کردن ویروس مورد استفاده قرار بگیرد و شانس پاکسازی ویروس توسط یک سیستم سالم با آنتی ویروس مناسب نیز فقط حدود 20 درصد است چراکه ممکن است این کامپیوتر نیز به محض اتصال فلش مموری ویروسی، آلوده گردد.

بنابراین پاک کردن ویروس از فلش مموری توسط یک کامپیوتر سالم ریسک بزرگی است که متخصصان انجام آن را توصیه نمی کنند و معمولاً در 80 درصد مواقع کامپیوترهای دارای آنتی ویروس های قوی نیز قربانی ویروس می شوند.

*برای پاکسازی فلش مموری از سیستم عامل های غیر ویندوز استفاده کنید
عباس حسینی، کارشناس امنیت اطلاعات در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه فرمت کردن فلش مموری ویروسی توسط کامپیوتر آلوده هیچ فایده ای ندارد، اظهار داشت: با انجام این کار فقط فایل های دیتا از فلش پاک شده و ویروس ها باقی می مانند.

وی استفاده از سیستم عامل های غیر از ویندوز مانند لینوکس و مکینتاش را بهترین راه پاکسازی ویروس از فلش مموری ها دانست و گفت: ویروس هایی که در سیستم عامل ویندوز پنهان شده و یا به شکل فیلم، عکس و فایل های Word یا Excel دیده می شوند، در لینوکس یا مکینتاش به شکل اصلی خود مشاهده شده و کاربر می تواند به راحتی آنها را از بین ببرد.

حسینی تصریح کرد: ویروس های موجود در فلش مموری ها دارای چند ویژگی هستند که شناسایی آنها را آسان می سازد و از این میان می توان به حجم و پسوند این فایل ها اشاره کرد.

این کارشناس امنیت اطلاعات ادامه داد: ویروس ها فایل های اجرایی (با پسوند .EXE) کوچکی هستند که معمولاً کمتر از یک مگابایت حجم داشته و با آیکون های دیگر برنامه های ویندوز مانند فیلم و عکس مشاهده می شوند.

این گزارش حاکیست، یکی از راههای معمول ویروس ها برای انتشار استفاده از فایل Autorun.inf است که در ریشه (Root) فلش مموری وجود داشته و می توانند ویروس را ناخواسته و بدون کلیک کاربر فعال سازند.

هنگامی که شما با سیستم عامل لینوکس یا مکینتاش به فلش مموری متصل می شوید، مشاهده فایل Autorun.inf برای شما امکانپذیر شده و می توانید آن را پاک کرده یا به یک فولدر دیگر منتقل سازید.

بهترین راه برای جلوگیری از اجرای فایل اتوران توسط فلش مموری این است که شما یک فولدر با نام Autorun.inf ایجاد کرده و فایل را به آن پوشه منتقل کنید چرا که از این طریق فلش دیگر قادر به ساخت فولدری با این نام نیست و قابلیت اجرای ویروس از فلش سلب می شود.

البته به خاطر داشته باشید که ویروس های جدید از Autorun فقط به عنوان یکی از راههای احتمالی انتشار خود استفاده می کنند و در صورت بسته بودن آن، راه حل های پیچیده تری برای اجرا دارند.

*راهکارهایی برای هنگامی که با پیغام Access Denied مواجه می شوید
در برخی موارد کاربران با اتصال فلش مموری به کامپیوتر و کلیک بر روی آیکون آن در ویندوز، با پیغام هایی مانند Access Denied و یا Open With روبرو می شوند که در چنین مواردی اگر هسته اصلی ویروس بر روی کامپیوتر شخص نباشد امکان پاکسازی ویروس و دسترسی به اطلاعات آن وجود دارد.

برای این کار کاربر ابتدا باید My Computer را باز کرده، به منوی Tools رفته و  Folder Options را انتخاب نماید و از تب View روی گزینه Show Hidden Files and Folders را تیک زده و تیک Hide Protected Operating File System را بردارد.

در ادامه بر روی منوی start راست کلیک کرده و Explorer را انتخاب می‌کند و در پنجره Explorer  قسمت سمت چپ آن فلش ‌مموری را انتخاب نموده و فایل‌های Auto run وRecycler  را که به صورت پنهان هستند، از سمت راست داخل فلش پاک می ‌کند.

در پايان كاربر بايد فلش‌ را از سیستم جدا کرده و دوباره به کامپیوتر متصل كند تا بتواند به راحتی از فایل های داخل فلش مموری استفاده نماید./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار