استفاده از داروهاي غير مجاز در ورزش خطر آفرين و پرعارضه است

استفاده از داروهاي غير مجاز از سوي ورزشکاران بسيار خطر آفرين و پرعارضه است.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر مريم پورآدينه ، مدير گروه سلامت جمعيت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي اظهار داشت: شيوع بالاي مصرف داروهاي استروئيدي (تستسترون، ناندرولون، اکسي متولون، استانوز و لون، داروهاي محرک (آمفتامين، افدرين و کوکائين) ،هورمون رشد (سوماتوتروپين) و داروهاي ادرار آور (فوروسمايدو تیازيد) در ورزشکاران عوارض جانبي فراواني به دنبال دارد.

دکتر مريم پورآدينه افزود: در کشور ما معضل سوء مصرف داروهاي غير مجاز در ورزش به دليل مشاوره نکردن ورزشکاران با افراد مطلع، اخذ اطلاعات غلط از افراد ناآگاه و سودجو، ناآگاهي ورزشکاران آماتور و استاندارد نبودن بسياري از مکمل هاي ورزشي موجود در بازار رو به افزايش است.

وي خاطر نشان کرد: استروئيدهاي آنابوليک که از مشتقات هورمون مردانه تستسترون هستند و در ورزشکاران مرد با هدف افزايش وزن، حجم و قدرت عضلات مورد سوء مصرف قرار مي گيرند، عوارض مخاطره آميز فراواني براي سلامتي به دنبال دارند.

دکتر پور آدينه ادامه داد: عوارض قلبي و عروقي اين داروها شامل افزايش فشار خون، تجمع آب در بدن، افزايش خطر تشکيل لخته در رگ هاي خوني، افزايش چربي و غلظت خون، اختلال در کار عضله و به هم خوردن ريتم طبيعي قلب، افزايش خطر سکته قلبي و خطر مرگ ناگهاني است.

به گفته وي عوارض جنسي اين داروها نيز اختلال در تعداد و شکل اسپرم ها، کوچک شدن بيضه ها، بزرگ شدن پستان ها، ناتواني جنسي، سرطان پروستات وعقیمی رادربرمی گیرد.

وی افزود: یرقان وسرطانهای خوش خیم وبدخیم از عوارض کبدی، تغییرات خلقی و افسردگي، پرخاشگري، خشونت و رفتارهاي ضد اجتماعي، ظهور افکار خودکشي،‌ وابستگي و اعتياد از عوارض رواني و بسته شدن زودرس صفحات رشد استخواني کودکان و نوجوانان، کوتاهي قد و افزايش خطر آسيب تاندون يا عضله از عوارض عضلاني و استخواني استروئيدهاي آنابوليک است.

وي به بروز جوش هاي پوستي شديد، چربي مو و پوست، ريزش مو و طاسي، زبري پوست و ترميم کندزخم ها را از عوارض پوستي و افزايش خطر ديابت قندي، اختلال در عملکرد تيروئيد و بلوغ زودرس را از عوارض مربوط به اختلالات غدد داخلي در اثر سوء مصرف اين دارو ها عنوان کرد.

اين مقام بهداشتي خاطر نشان کرد: داروهاي محرک سيستم اعصاب مرکزي نيز که با هدف کاهش خستگي و افزايش هوشياري، حالت تهاجمي و کارآيي ورزشي مورد سوء مصرف قرار مي گيرد عوارض چون آشفتگي ذهني، تعريق، تپش قلب، بزرگ شدن مردمک ها، تنفس سريع، افزايش فشار خون و ضربان قلب، لرزش دست ها و دردهاي عضلاني و مفصلي به دنبال دارند.

به گفته وي کاربرد طولاني مدت آمفتامين مي تواند به آسيب عضله قلب و وقفه در رشد نوجوانان منتهي شود و ايجاد مقاومت به دارو وابستگي و اعتياد را به همراه داشته باشد.

 دکتر پورآدينه با اشاره به اين که هورمون رشد در تکامل و رشد بدن نقش مهمي دارد و باعث افزايش بافت هاي عضلاني و رشد طولي استخوان ها در سنين رشد مي شود، گفت: در ورزشکاراني که به منظور دستيابي به توده و قدرت عضلاني بيشتر و بهبود ظاهر عضلاني و تقليل ميزان چربي بدن از اين دارو استفاده مي کنند، شواهدي به نفع فوايد آن وجود ندارد و عوارضي چون آکرومگالي (تورم دست ها و پاها، نماي خشن صورت، مشکلات دنداني، درد مفصلي و تعريق بيش از حد) افزايش خطر ابتلا به ديابت قندي، فشار خون و تجمع آب در بدن، درد عضلات، پوکي استخوان، کاهش چربي هاي خوب بدن و ناتواني جنسي ديده مي شود.

وي با تاکيد بر اين که داروهاي ادرار آور نيز که به منظور کم کردن وزن و رسيدن به وزن مورد نظر در رشته هاي ورزشي داراي رده وزني و راي دفع مايعات جمع شدن در اثر مصرف ديگر داروهاي غير مجاز مورد سوء مصرف قرار مي گيرد، بيان کرد: اين داروها باعث از دست دادن آب و املاح بدن، ضعف و از حال رفتن، گرفتگي عضلاني، سردرد، تهوع و آسيب به کليه ها و قلب مي شود.

دکتر پورآدينه تصريح کرد: با توجه به عوارض جانبي متعدد و خطرناک داروهاي غير مجاز و دست نيافتن ورزشکاران به فواید مورد انتظار، ورزشکاران بايد به طور جدي از مصرف اين داروهاي پرعارضه خودداري کنند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار