ايندي پندنت؛

توني بلر کابينه اش را درباره جنگ عراق فريب داد

اعضاي پارلمان انگليس خواستار احضار مجدد توني بلر توسط هيئت تحقيق چيلکوت در ارتباط با زمينه سازي هاي قبل از تهاجم به عراق شده اند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه ايندي پندنت،  پس از افشاگريهاي جديد مبني بر اينکه توني بلر نخست وزير اسبق انگليس مانع از آن شده بود که  برجسته ترين وکيل کشور  درباره بعد حقوقي جنگ عراق براي کابينه اش توضيحاتي بدهد، اعضاي پارلمان انگليس خواستار احضار اضطراري وي به هيئت تحقيق چيلکوت شدند.
طبق نسخه کامل تازه منتشر شده خاطرات الستر کمپبل مشاور بلر و مدير دفتر ارتباطات وي، لرد اسميت دادستان کل انگليس مي خواست اين واقعيت را براي اعضاي کابينه مطرح کند که ادله اي بر ضد و نيز به نفع  اقدام نظامي بر ضد عراق در مارس 2003 وجود داشت اما نخست وزير وقت از آن بيم داشت که ادله حقوقي چنان ظريف و دقيق باشد که وزاري منتقد جنگ از جمله رابين کوک کلر شورت بگويند براي توجيه اقدام نظامي کافي نيست.
اين افشاگري از آن جهت مهم است که از مدتها قبل اين سوء ظن وجود داشت که بلر و دور و بري هايش لرد اسميت را براي تغيير توصيه هاي حقوقي اش تحت فشار قرار داده بودند. بعلاوه اين اولين مدرک دال بر آن است که نخست وزير وقت انگليس فعالانه مانع از آن شد که کابينه اش در جريان جزئيات ادله مربوط به جنگ قرار بگيرد.
اعضاي پارلمان انگليس متشکل از همه احزاب از سِر جان چيلکوت که با اتمام روند جمع آوري شواهد اکنون در حال تدوين گزارش خود درباره جنگ عراق است، خواستند مجددا يک جلسه ويژه براي شنيدن اظهارات توني بلر، کمپبل و لرد اسميت تشکيل دهد.
سِر منزيس کمپبل رهبر سابق ليبرال دموکرات گفت: طبق خاطرات کميپل، توني بلر مصمم بود که تصميم گيري درباره حمله به عراق نبايد به کابينه واگذار شود و اينکه يک بار در مخالفت با اقدام نظامي بر ضد عراق نظر داده شد اما توصيه هاي اطلاعاتي و حقوقي در حمايت از آن تصميم مورد دستکاري قرار گرفت.
وي توصيه کرده است، به علت اختلاف اساسي بين محتواي خاطرات منتشر شده و شواهد ارائه شده به هيئت تحقيق چيلکوت بهتر است اين هيئت مجددا تشکيل جلسه دهد.
لرد اسميت در هفت مارس 2003 نظر کارشناسي حقوقي مفصل تري را به بلر ارائه کرد که در آن گفت به عقيده وي ادله معقولي به نفع اقدام نظامي وجود داشت اما ادله اي نيز بر خلاف آن وجود داشت. وي به همين علت  به بلر هشدار داد که بيش از حد درباره اقدام نظامي بر ضد عراق مثبت صحبت نکند.
توني بلر در خاطرات خود با عنوان يک سفر جزئيات اين مسئله را فاش نکرده است که چگونه سعي کرد مانع از توضيحات لرد اسميت براي کابينه اش بشود. وي فقط نوشته است که دادستان کل استدلال هاي مخالف و موافقي ارائه داد که در کل به نفع اقدام نظامي  بود.
ديشب کلر شورت گفت، فريبکاري بلر در ارائه استدلال به نفع جنگ جاي تعجب ندارد.
پيتر کيلفويل وزير دولت بلر نيز خواستار تشکيل جلسه مجدد هيئت تحقيق به علت تناقض هاي موجود شد.
همچنين پاتريک مرکر عضو پارلمان انگليس از حزب محافظه کار گفت: روشن شدن حقايق جديد اين سوال را مطرح مي سازد که آيا اطلاعات کافي درباره نگرش نخست وزير وقت در توجيه جنگ عراق داريم يا نه.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار