از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد؛

قانون موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل بین ایران، عمان، قطر، ترکمنستان و ازبکستان

قانون موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی در راستای تحکیم و توسعه روابط اقتصادی بین ایران، عمان، قطر، ترکمنستان و ازبکستان از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، قانون موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی در راستای تحکیم و توسعه روابط اقتصادی بین ایران، عمان، قطر، ترکمنستان و ازبکستان از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد.

شرایط عمومی موافقتنامه

امور حمل و نقل و گذر بین‌المللی کالا و مسافر از طریق قلمرو کشورهای طرفهای متعاهد به وسیله هر یک از شیوه‌های حمل و نقل (زمینی و دریایی) در طول مسیرهای تصویب شده از طرف شورای هماهنگی تشکیل شده است را تنظیم می کند.

بر این اساس، مقامهای صلاحیتدار طرفهای متعاهد برای اجرای این موافقتنامه؛ در ایران: وزارت راه و شهرسازی، در عمان: وزارت حمل و نقل و ارتباطات، در دولت قطر: وزارت امور خارجه ـ همکاریهای بین‌المللی، در ترکمنستان: وزارت حمل و نقل ریلی، وزارت حمل و نقل موتوری و خدمات دولتی دریانوردی و حمل و نقل رودخانه‌ای، در جمهوری ازبکستان: وزارت روابط اقتصادی خارجی، سرمایه‌گذاری و تجارت، آژانس حمل و نقل رودخانه‌ای و وسایل نقلیه ازبکستان، شرکت ریلی سهامی عام «راه‌آهن ازبکستان» است.

اهداف موافقتنامه

طرفهای متعاهد باید برای ایجاد دالان حمل و نقلی قابل اعتماد به منظور گذر و حمل و نقل منظم کالا و مسافر بین کشورهای آسیای مرکزی و بنادر خلیج‌فارس و دریای عمان و صادرات ـ واردات کالا از طریق دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی، افزایش سرعت حمل و نقل کالا و مسافر با هدف بهینه‌سازی هزینه‌های حمل، افزایش کارآیی استفاده از توان حمل و نقلی و گذری طرفهای متعاهد، جذب کالاهای گذری کشورهای دیگر از طریق دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی، افزایش اثربخشی روابط حمل و نقلی به منظور تنظیم حمل و نقل و گذر کالا و مسافر از قلمرو طرفهای متعاهد اقدام کنند.

همچنین تسهیل دسترسی به بازارهای بین‌المللی با استفاده از حمل و نقل دریایی و زمینی از طریق دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی، تأمین امنیت سفر و اجرای استانداردهای بین‌المللی ایمنی درخصوص حمل و نقل و گذر کالا و مسافر و نیز حفاظت محیط‌زیست طبق استانداردهای بین‌المللی، ایجاد شرایط برابر و غیرتبعیض‌آمیز برای تأمین‌کنندگان تمامی شیوه‌های خدمات حمل و نقل وساده‌سازی و هماهنگ کردن اسناد رسمی و مراحل حاکم حمل و نقل و گذر بین‌المللی کالا و مسافر طبق موافقتنامه‌ها و استانداردهای بین‌المللی موجود از دیگر اقدامات است که طرفهای متعاهد مکلف به انجام آن هستند.
 

قواعد حاکم بر حمل و نقل کالاهای خطرناک، ممنوعه و یا دارای استفاده دوگانه

براساس این موافقتنامه، حمل و نقل یا گذر کالاهای خطرناک یا ممنوعه یا دارای استفاده دوگانه، از طریق قلمرو یک طرف متعاهد، بدون أخذ مجوز قبلی از آن طرف متعاهد ممنوع است.

قواعد حاکم بر حمل و نقل کالاهای فاسدشدنی

بر این اساس، طرفهای متعاهد گذر کالاهای فاسدشدنی در حین عبور از مرزهای طرفهای متعاهد را بدون هرگونه تأخیر غیرموجه، تسریع و تسهیل خواهند کرد.

شورای هماهنگی

همچنین، طرفهای متعاهد به منظور اجرای این موافقتنامه، شورای هماهنگی را با مسئولیتهایی شامل؛ تنظیم موضوعات مربوط به اعمال و اجرای این موافقتنامه، بررسی موضوعات اقتصادی، سازمانی، فنی و حقوقی مربوط به ایجاد دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی، تدوین پیشنهادهای مربوط به افزایش جریان گذر کالا و افزایش جذابیت دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی، تصویب مسیرهای دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی و تهیه پیشنهادهایی به منظور بهینه‌سازی هزینه‌های حمل و نقل و گذر کالا و مسافر از طریق دالان حمل و نقل و گذر بین‌‍‌المللی با استفاده گسترده از حمل و نقل چندوجهی تشکیل خواهند داد.

بر اساس این موافقتنامه، شورای هماهنگی حداقل سالی یک بار یا بنا به درخواست هر یک از طرفهای متعاهد، به طور متناوب براساس حروف الفبای انگلیسی، در قلمروی طرفهای متعاهد تشکیل جلسه خواهد داد.

کارگروه پیگیری

طرفهای متعاهد ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این موافقتنامه، کارگروه پیگیری متشکل از نمایندگان خود را تشکیل خواهند داد. این کارگروه موظف به تعیین مسیرهای دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی، تهیه مطالعات پیرامون مالیاتها، هزینه‌ها و تعرفه‌هایی که در حال حاضر در بنادر و نقاط مرزی توسط هر طرف متعاهد وضع شده و ارائه پیشنهادهایی به منظور افزایش جذابیت دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی، تهیه مطالعات مربوط به ایجاد تسهیلات حمل و نقل کالا از طریق قلمرو طرفهای متعاهد با در نظر گرفتن قرنطینه دامی و نباتی و نیز کالاهای ممنوعه و دارای محدودیت، تهیه پیشنهادهایی در جهت تحقق اهداف این موافقتنامه به نحوی که با قوانین ملی هر طرف متعاهد مغایرت نداشته باشد، است.

حل و فصل اختلافات

بر اساس این موافقتنامه، هرگونه اختلاف بین هر یک از طرفهای متعاهد، ناشی از تفسیر یا اجرای این موافقتنامه از طریق مذاکره بین طرفهای ذیربط حل و فصل خواهد شد. چنانچه طرفهای ذیربط در اختلاف، ظرف نه ماه از شروع مذاکرات به توافقی دست نیابند، اختلاف به شورای هماهنگی ارجاع خواهد شد.

کشور امین اسناد

بر این اساس، ترکمنستان کشور امین اسناد این موافقتنامه خواهد بود. کشور امین اسناد، نسخه‌های تصدیق شده این موافقتنامه را به طرفهای متعاهد ارسال خواهد کرد. کشور امین اسناد، طرفهای متعاهد را از الحاق سایر کشورها به این موافقتنامه و کناره‌گیری از این موافقتنامه، مطلع خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار