سرانجام "بدل انداز" شکار شد

مجرم سابقه داری که پس از شناسایی مالباختگان با زنجير طلاي قلابي اقدام به کلاهبرداری از آنها می کرد از سوی پلیس پایتخت شناسایی و دستگیر شد.

  به گزارش خبرنگاراجتماعی باشگاه خبرنگاران،بیست و چهارم خرداد سال گذشته مأموران کلانتری 1074 فلسطین در حین گشت زنی در خیابان فلسطین متوجه درگیری میان دو نفر و تلاش یکی از آنها برای فرار از محل شد که با حضور مأموران در محل ، متهم به هویت "رضا . ح"دستگیر و جهت انجام تحقیقات به کلانتری انتقال داده شد .
 با انتقال متهم به کلانتری و آغاز تحقیقات ، فردی به عنوان شاکی در اظهارات خود به مأموران گفت : در اویل خرداد ماه سال جاری ، همین آقا در حالیکه تلاش داشت تا با صحبت کردن به زبان انگلیسی خود را تبعه کشوری دیگر و راننده خودرو سنگین ترانزیت معرفی کند به بهانه احتیاج به پول ایرانی برای تعمیر خودرو کِشنده ، مرا راضی کرد تا گردنبند طلایش را به مبلغ 450 هزار تومان خریداری کنم اما پس از خرید گردنبند و مراجعه به طلافروشی ، متوجه بدل بودن آن شدم . با توجه به اعتراف اولیه متهم در خصوص کلاهبرداری از مالباخته به شیوه "بدل اندازی" ، پرونده ای مقدماتی در این خصوص تشکیل و به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای ناحیه 6 تهران ، پرونده جهت رسیدگی تخصصی در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ و متهم نيز در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفت .
کارآگاهان پایگاه سوم در بررسی سوابق وی اطلاع پیدا کردند که "رضا . ح" ( 40 ساله ) از مجرمان سابقه داری است که پیش از این و طی سال های 81 و 83 به اتهام سرقت دستگیر و روانه زندان شده است .
مالباخته در اظهارات تکمیلی خود به کارآگاهان گفت : " دوم خرداد سال گذشته برای وصول یک فقره چک به شعبه بانکی در دروازه دولت رفتم و پس از دریافت پول از داخل بانک خارج شدم ؛ هنوز مسافت چندانی از بانک دور نشده بودم که متهم با نزدیک شدن به من و در حالیکه با لهجه ی شدیدی که تصور می کردید او واقعا تبعه غیر ایرانی است ، خود را راننده ترانزیت معرفی و مدعی شد که خودرو کِشنده ی وی دچار اشکال فنی شده و به بهانه نیاز به پول ایرانی  برای خرید قطعات خودرو ، مرا راضی کرد تا گردنبند طلایش را در ازای مبلغ 450 هزار تومان خریداری کنم .
 مالباخته در خصوص نحوه شناسایی و دستگیری متهم نیز به کارآگاهان گفت : پس از مراجعه به طلافروشی و اطلاع از بدل بودن زنجیر طلا با مراجعه به کلانتری و طرح شکایت ، پرونده ای در این خصوص تشکیل و پیگیر آن بودم تا اینکه به صورت کاملا تصادفی و به همان شیوه ی قبلی ، همین شخص پس از خروج من از بانک ، برای دومین بار به من مراجعه کرد و بدون آنکه متوجه این موضوع شود و مرا به خاطر بیاورد تلاش داشت که اینبار نیز به همان شیوه از من کلاهبرداری کند که بلافاصله با مشاهده وی ، مانع از فرار وی شدم و با کمک سایر شهروندان و رهگذران و حضور سریع مأموران در محل موفق به دستگیری وی شدم .
 کارآگاهان پایگاه سوم ، در ادامه رسیدگی به این پرونده و با بررسی پرونده های مشابه موفق به شناسایی تعداد دیگری از مالباختگان شدند که به همین شیوه و در مناطق مختلف خیابان سهروردی ، میدان فاطمی ، میدان شهدای هفتم تیر و بلوار کشاورز مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند . تحقیقات انجام شده از متهم و اطلاعات بدست آمده از مالباختگان نشان داد که "رضا . ح" ، هر بار پس از زاغ زنی و شناسایی مالباختگانی که به مراکز اقتصادی بویژه شعبات بانکی و با اطمینان از به همراه بودن پول به همراه مالباختگان ، به این شیوه و شگرد به آنها مراجعه و در قالب بدل اندازی زنجیر طلا اقدام به کلاهبرداری از آنها کرده است .
سرهنگ حسین خان بابایی ، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ ، در ادامه اعلام این خبر با اشاره به دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهم پرونده گفت :  با توجه به شناسایی متهم از سوی تعدادی از مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته و همچنین احتمال افزایش دیگر جرایم ارتکابی از سوی متهم ، دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهم از سوی مقام محترم قضایی صادر شده است ؛ لذا از کلیه کسانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شده اند دعوت می شود تا جهت طرح و پیگیری شکایات خود به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان سهروردی شمالی ـ خیابان خرمشهر ـ میدان نیلوفر مراجعه نمایند .
همچنین از شهروندان محترم که از دیگر جرایم ارتکابی متهم اطلاعاتی در اختیار دارند درخواست می شود تا هرگونه اطلاعات خود را از طریق شماره تماس های 88505753 و 21865659 در اختیار کاراگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دهند ./ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار