مقامات عالی رتبه جهان پیروزی مرسی در انتخابات مصر را تبریك گفتند

به دنبال پیروزی "محمد مرسی" نامزد انتخاباتی اخوان المسلمین مصر در انتخابات ریاست جمهوری این كشور ، مقامات عالی رتبه دولت های جهان این موفقیت را به وی تبریک گفتند .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس ، از پیروزی تاریخی محمد مرسی، نامزد اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری مصر استقبال كرد.

محمود الزهار از رهبران بلند پایه حماس اعلام كرد: این پیروزی عصر جدیدی است كه در مصر آغاز شده است و برای برنامه عادی سازی روابط و همكاری امنیتی با دشمن اسرائیلی یك ناكامی به شمار می رود.

بر اساس این گزارش، بلافاصله بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر، صدها نفر از طرفداران حماس برای برپایی جشن به میادین فلسطین و سرباز گمنام در شهر غزه سرازیر شدند و اقدام به شلیك هوایی و به صدا در آوردن بوق خودروهایشان كردند.

در گذرگاه مرزی رفح میان غزه و مصر نیز صدها نفر با در دست داشتن تصاویر مرسی و پرچم های مصر و فلسطین تجمع كردند.

این گزارش می افزاید ، در رام الله نیز صائب عریقات، مذاكره كننده ارشد تشكیلات خودگردان فلسطین به نمایندگی از تشكیلات خودگردان فلسطین و محمود عباس رئیس این تشكیلات پیروزی مرسی را تبریك گفت.

از سوی دیگر ، امارات متحده عربی با دقت تحولات مصر را دنبال كرده، از نتایج انتخابات ریاست جمهوری این كشور استقبال می كند و به انتخاب برادران مصری كه در راستای تلاش آنان برای رسیدن به دموكراسی است ، احترام می گذارد.

در این بیانیه همچنین آمده است : امارات متحده عربی امیدوار است تمامی تلاش احزاب در راستای برقراری ثبات امنیتی، هماهنگی و همكاری باشد تا آرمان های مردم مصر تحقق یابد.

"ویلیام هیگ " وزیر خارجه انگلیس گفت: به مردم مصر به خاطر تعهدشان به روندهای دموكراتیك و انتخاب رییس جمهوری جدید تبریك می گویم و برای دكتر محمد مرسی در مواجهه با چالش های پیش رو آرزوی موفقیت می كنم.

وی افزود: این یك لحظه تاریخی برای مصر است و من از وعده رییس جمهور مرسی مبنی بر تشكیل یك دولت فراگیر كه بتواند از سوی همه مردم مصر حكومت كند، استقبال می كنم.

بسیار مهم است كه دولت جدید برای وحدت و آشتی ملی و پل زدن میان بخش های مختلف جامعه تلاش كند و به حاكمیت قانون و رعایت حقوق بشر از جمله حقوق زنان و اقلیت های مذهبی احترام بگذارد.

وزیر خارجه انگلیس ادامه داد : تشكیل یك دولت فراگیر با توان پیش بردن اصلاحات و تاسیس یك پارلمان و قانون اساسی جدید كه منافع همه مردم مصر را نمایندگی كند، گام های مهمی در روند انتقال مصر به سوی یك حكومت دموكراتیك محسوب می شوند.

وی افزود: انگلیس از مردم مصر و رهبران آنان كه به سوی تقویت حقوق و نهادهای دموكراتیك و احیای اقتصاد مصر گام بردارند، حمایت خواهد كرد.

هیگ اظهارداشت: ما روابط بلندمدت با مصر را از جمله در امور منطقه ای ارزشمند می دانیم و آماده همكاری با رییس جمهور مرسی و دولت وی در زمینه حمایت از روند انتقال دموكراتیك و ارتقاء منافع مشترك، هستیم.

از سوی دیگر ، اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت مردمی فلسطین در نوار غزه با محمد مرسی تلفنی گفتگو کرد و پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری مصر تبریک گفت.

اسماعیل هنیه به محض اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در مصر با محمد مرسی تلفنی گفتگو کرد و پیروزی وی را تبریک گفت.
مرسی نخستین رئیس جمهور مصر بعد از انقلاب 25 ژانویه است که به سرنگونی حسنی مبارک رئیس جمهور سابق این کشور منجر شد .
بهنیه خاطرنشان کرد: « ما امیدواریم که پیروزی مرسی امنیت و ثبات واقعی را برای مردم دوست و برادر مصر محقق کند.»


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار