گراني يک پديده اقتصاد کلان است

رئیس اتاق بازرگانی ایرانی با بيان اينکه گراني يک پديده اقتصاد کلان است گفت: ریشه گرانی در پول نفت و در بودجه دولت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد نهاوندیان  امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: گرانی یک پدیده اقتصاد کلان است و در اقتصاد ایران نیز 40 سال تورم مزمن داشته و داریم و این موضوع مربوط به يک دولت خاص نمی‌شود

وي با تاکيد بر اينکه وقتی پدیده‌ای در اقتصاد عام می‌شود باید ریشه مشکلات اقتصادی را پیدا کردگفت:ريشه گراني در کشور ما بودجه دولت است.

رييس اتاق ايران افزود: تا وقتی که پول نفت وارد بودجه می‌شود و یا با کسر بودجه مواجه می‌شویم و يا قدرت خریدی ایجاد می‌کند که برای آن عرضه‌ای وجود ندارد لو در اين شرايط با بیماری هلندی و تورم مزمن مواجه می‌شویم.

نهاوندیان با اشاره به اينکه پرداختن به بنگاه‌ها در مواقع گرانی انحراف است گفت: باید ریشه گرانی را در بودجه دولت دید، باید به فکر کوچک کردن دولت بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اخیرا گزارشی منتشر شده است که در آن شاخص تولید بیش از شاخص مصرف‌کننده بوده است و متأسفانه برخی گفتند که تولید‌کننده‌ها قیمت خود را افزایش داده‌اند.

وی افزود: بر اساس گزارش بانک مرکزی شاخص کالای مصرفی رشد 21.5 درصدی و شاخص خدمات تولیدی رشد 34.5 درصدی داشته است اما باید به دلایل این رشد 34.5 درصدی بپردازیم. بخشی از این افزایش قیمت مربوط به رشد کالاهای اداری و دولتی است که به طور مثال حامل‌های سوخت در مدت مورد مطالعه 69.2 درصد افزایش داشته است که سهم آن در افزایش قیمت 37 درصد بوده است.

نهاوندیان گفت: برخی فشارهای تعزیراتی و همچنین قیمت‌گذاری دولتی برای واحدهای تولیدی باعث شده است تا تولید‌کنندگان نتوانند قیمت‌ها را آنطور که هست متعادل کنند.

وی با اشاره به روز صنعت و معدن گفت: روز صنعت و معدن باید به روز عزم ملی برای حمایت از کار و سرمایه  ایرانی تبدیل شود و باید حمایت از کار و سرمایه یک فخر و افتخار ملی محسوب شود./س
برچسب ها: گرانی ، اقتصاد ، کلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار