خوزستان/

پنج حلقه چاه جدید در فاز سوم میدان نفتی دارخوین حفاری می شود

مدیرعامل شركت نفت و گاز اروندان گفت: حفاری پنج حلقه چاه جدید در فاز سوم توسعه میدان نفتی دارخوین با هدف تولید روزانه 14 هزار بشكه نفت انجام می شود.



به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان ،'سلبعلی كریمی' اظهار داشت: شركت 'پترو امید آسیا' با عنوان پیمانكار توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین فعالیت خود را در این میدان آغاز كرده و هم اكنون در مرحله لوكیشن سازی و تامین زمین است.

به گفته ی وی در مرحله نخست توسعه این فاز از میدان دارخوین برای زدن 5 حلقه چاه با هدف تولید روزانه 14هزار بشكه نفت برنامه ریزی شده است.

مدیرعامل شركت نفت و گاز اروندان افزود: میدان نفتی دارخوین پیش از این برای تولید روزانه 160 هزار بشكه نفت در قالب دو فاز توسعه یافت كه برای تحقق این هدف حفر 28 حلقه چاه مشتمل بر 23 حلقه چاه تولیدی، 4حلقه چاه تزریق گاز و یك حلقه چاه تزریق پساب در این پروژه انجام شد.

مدیرعامل شركت نفت و گاز اروندان خاطرنشان كرد: تا پایان نیمه اول سال جاری، سه یا چهار دكل حفاری در مناطق زیر پوشش این شركت مستقر و مشغول به فعالیت خواهند شد.

قرارداد توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین به ارزش تقریبی 1.6 میلیارد دلار 24 مرداد سال گذشته با هدف تولید روزانه 71 هزار بشكه نفت خام میان شركت مهندسی و توسعه نفت (متن) با كنسرسیومی متشكل از شركت های داخلی امضا شد.

تولید نفت از این مخزن به صورت طبیعی انجام می شود و به دلیل افزایش بازیافت، با به كارگیری روش امتزاجی (روش تزریق گاز همراه نفت) و با فشار 520 بار، در این میدان نفت استخراج می شود.

این نخستین میدان در كشور است كه برای استخراج نفت از روش امتزاجی استفاده شده، ضمن اینكه میدان دارخوین اولین میدانی است كه با فشار 520 بار، گاز به آن تزریق می شود.

میدان نفتی دارخوین بزرگ ترین پروژه تزریق گاز در دنیا از نظر فشار تزریق (نه از نظر حجم تزریق) است.

'احمد قلعه بانی' مدیرعامل شركت ملی نفت نیز پیش ازاین در این باره كه تمدن نفتی ایران در غرب كارون با ایجاد تأسیساتی معادل 20 فاز پارس جنوبی تشكیل می‌شود، از دستیابی به تولید روزانه 200 هزار بشكه نفت از میدان دارخوین در فاز سوم خبر داده بود.

بر اساس طرح جامع توسعه میدان نفتی دارخوین، 9 سال تولید مستمر از آن به میزان 160 هزار بشكه تعیین شده است.

نفت درجای میدان دارخوین پنج میلیارد و 200 میلیون بشكه است كه بیش از 26 درصد نفت این میدان معادل 1.3 میلیارد بشكه قابل برداشت است. /س
برچسب ها: حغاری ، فاز سوم ، دارخوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.