اصفهان/

90اثر به هشتمین کنگره کلیم کاشانی راه یافت

دبیر هشتمین کنگره بزر گداشت کلیم کاشانی و همایش سراسری همسفر با پاییز از راه یابی 90 اثر شعر و مقاله به دبیرخانه این کنگره خبر داد.

علیرضا شیدا در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان در کاشان گفت: گفت: از این تعداد آثار راه یافته به کنگره 75 اثر شعر و 15 اثر به صورت مقاله می باشد که از بین 1420 آثار رسیده از سراسر کشور به دبیرخانه این کنگره انتخاب شد.

وی با اشاره به شرکت 24استان کشور در این کنگره افزود:استان های تهران، اصفهان،فارس،خوزستان، گیلان، لرستان، قم، زنجان، مازندران و مرکزی 10 استانی هستند که نسبت به سایر استانها بیشترین مشارکت را در این کنگره داشته اند.

شیدا اعلام فراخوان ارسال آثار به دبیرخانه این کنگره از فرودین تا پایان خرداد ماه را خاطرنشان کرد وگفت: ارسال آثار به این کنگره با دو بخش شعر در موضوعات آزاد و مقاله با موضوع کلیم انتخاب شده است.

به گفته وی، هشتمین کنگره کلیم کاشانی همزمان با همایش سراسری" همسفر با پاییز" با حضور شعرا ، اديبان و کارشناسان زبان و ادبيات فارسي روزهای 21 و 22 مهرماه سال جاری در خانه هنرمندان کاشان (خانه تاریخی تاج) برگزار می شود.

شیدا هدف از برگزاری هشتمین کنگره کلیم کاشانی و همایش سراسری همسفر با پاییز را براي هفتمین سال متوالي در اين شهرستان تعامل بيشتر شاعران و انجمن‌هاي ادبي سراسر كشور با يكديگر، آشنايي و شناسایی بيشتر با این شاعر بلند پایه، تجليل و تكريم اين شاعر و ارج نهادن به مشاهير ادبي ايران عنوان کرد.

وی یادآورشد: برگزاری تورهای یکروزه برای هنرمندان و شاعران مدعو در راستای آشنایی با فرهنگ و هنر کاشان از اماکن تاریخی و مذهبی این شهرستان از جمله برنامه های جنبی این کنگره و همایش است.

یاد آور می شود:کليم کاشاني معروف به خلاق المعاني ، از شعراي نامدار عهد صفويه است که سبک اصفهاني را پايه گذاري کرد .

ديوان وي مشتمل بر 8 هزار بيت غزل ، مثنوي ، رباعي و قطعه است .

کليم کاشاني معاصر شاه عباس کبير بود ، وي 2 بار به هندوستان سفر کرد و در آنجا ملک الشعراي دربار شاه جهان پنجمين پادشاه سلسله گورکانيان شد . اين شاعر غزلسرا در سن هفتاد سالگي و در سال 1061 هجري قمري در هندوستان درگذشت و در کشمير به خاک سپرده شد .

کاشان زادگاه شعرا، هنرمندان علما و فقهای بزرگ ديگري چون محتشم کاشاني ( قرن دهم ) ، سنجر کاشاني ( قرن دهم ) ، ملامحسن فيض کاشاني ( قرن يازدهم ) ، قصاب کاشاني ( قرن دوازدهم ) و سهراب سپهري ( معاصر )، کمال الملک، ملا احمد و مهدی نراقی، غیاث الدین جمشید کاشانی، قطب راوندی، بابا افضل مرقی است./س
برچسب ها: اصفهان ، کاشان ، کلیم ، کاشانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.