سوء تغذیه همه ابعاد جامعه را در بر گرفته است

سوء تغذیه همه ابعاد جامعه را در بر گرفته است به گونه ای که انواع و اقسام بیماری ها به ویژه سرطان ها در نتیجه نرسیدن ریز مغذی ها به سلول های بدن گسترش پیدا کرده است.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر عبدالهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد در خصوص وضعیت امنیت غذا و تغذیه افزود :در حال حاضر در کشورمان با وضعیتی روبرو هستیم که اسم آنرا گذار تغذیه ای می نامیم یعنی همزمان در کشور هم با مشکل اضافه خواری و چاقی و انواع سرطان ها و بیماری های مربوط به آن مواجهیم و از طرف دیگر با مشکل سوء تغذیه کودکان روبرو هستیم در حال حاضر در یک خانه هم پدر و مادر چاق می بینیم و یک نوجوان که به احتمال زیاد دچار مشکل کمبود ریز مغذی است و بچه ای که دچار اختلال رشد است بنابراین این مشکلات نه تنها در قشر آسیب پذیر جامعه بلکه در قشر مرفه نیز به چشم می خورد بنابراین من به وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در کشور نمره 10 می دهم.

وی گفت : امنیت غذایی باید در سیاست های تولید و دسترسی مردم به غذا نمود پیدا کند البته سیاست های قیمتی هم مهم است چرا که مردم باید از نظر اقتصادی به غذا دسترسی داشته باشند و در کنار آن سواد تغذیه ای هم باید وجود داشته باشد و غذایی سرسفره آید تا بتواند نیاز سلولی را تامین کند.

عبدالهی تصریح کرد : برای امنیت غذایی همه بخش ها مسئول هستند و اگر این سیاست ها در بخش های مختلف هم سو نشوند در کشور به امنیت غذایی نمی رسیم اگر در وزارت بهداشت برای فرهنگ تغذیه ای بخواهیم کاری انجام دهیم باید در کنار ما بخش های دیگری از جمله کشاورزی و بازرگانی هم همراهمان شود.

وی با اشاره به لزوم دبیرخانه در شورای عالی سلامت و امنیت غذا گفت : اگر در این شورا دبیرخانه ای وجود داشته باشد و بصورت چند تخصصی کار کند و سیاست های اتخاذ شده در آن بتواند پیگیر مصوبات باشد مشکلات کمتر می شود ما الان دبیرخانه به آن شکل نداریم. مصوبات شورای عالی غذایی باید در جهت اصلاح سیاست های غذایی باشد.

وی  افزود: اگر چه فعالیت های انجام شده تا حدی باعث ارتقای وضعیت شده و بررسی ها نشان داده که وضعیت سوء تغذیه کودکان کاهش پیدا کرده اما به حمایت های بیشتری نیازمندیم.

عبدالهی در ادامه گفت : با حمایت هایی که الان در وزارت بهداشت صورت می گیرد جایگاه دفتر تغذیه محکم شده و در سند چشم انداز 20 ساله ، ایران به عنوان کشوری برخوردار از سلامت غذایی تعریف شده است اگر قرار است به بهبود غدا در کشور برسیم می طلبد که یک متولی حضور داشته باشد تا سیاست ها را با هم هماهنگ کند به همین دلیل اگر امنیت غذایی یک دبیرخانه داشته باشد تا کارگروه های مختلف مسائل را تجزیه تحلیل کند وضعیت بهتری خواهيم داشت، الان در وزارت خانه اقدامات خوبی آغاز شده اما آنچه که مسلم است این است که وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند امنیت غذایی را برقرار کند بلکه وزارت خانه های دیگر باید در کنار آن باشند.

 اولین فاکتور امنیت غذا و تغذیه دسترسی به آن  است

حاجی فرجی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی در ادامه افزود : 3 عامل مهم در بحث امنیت غذایی وجود دارد، یکی موجود بودن غذا است دیگری دسترسی همه مردم به غذا و سومین عامل استفاده مفید از ریز مغذی ها است حال اگر فرض را بر این بگذاریم که موجود بودن غذا و دسترسی غذایی را داریم اما مردم به دلیل نداشتن سواد تغذیه ای غذای خوب در اختیارشان قرار نگیرد دچار مشکل می شود تحقیقات در دهه 80 نشان داده که 20 درصد جامعه دچار نا امنی غذایی بوده اند و همین خطر افزایش بیماری های عفونی و سوء تغذیه را بالا می برد.

وی گفت : ما نتوانستیم از نظر اجرایی بین بخش های مختلف در امنیت غذایی انسجام برقرار کنیم  بنابراین به امنیت غذا و سلامت تغذیه در کشور از 0 تا 20 نمره 5 می دهم.

وی تصریح کرد : اولین فاکتور امنیت غذا و تغذیه ، دسترسی همه به غذا است ریز مغذی ها که بیشترین سلامت ما به آنها بر می گردد در اختیار همه قرار نمی گیرد و همین مورد یک ناامنی مخفی در سلول ها ایجاد می کند بنابراین نه تنها کودکان و قشرآسیب پذیر بلکه قشر عظیمی از مردم در معرض خطر کمبود ریز مغذی ها و ویتامین ها هستند.

 80 تا 90 درصد جامعه دچار اختلال کمبود ویتامین D هستند

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای در ادامه گفت : امروزه دیده شده که بسیاری از بیماری های خود ایمنی ناشی از کمبود ویتامین ها به ویژه ویتامین D است به گونه ای که 80 تا 90 درصد جامعه به دلیل آلودگی هوا ، در معرض خورشید قرار نگرفتن و کمبود کلسیم دچار کمبود ویتامین D شده اند.

وی گفت : امروزه آخرین خبرها از آمار جهانی حاکی از این است که سرانه مصرف شیر در سایر کشورها 160 کیلو گرم است در حالی که در کشور ما 80 کیلوگرم بوده که بعد از قطع یارانه شیر به 56 کیلو رسیده است که جای تاسف دارد.

10 درصد گندم که در کشور برداشت می شود از بین می رود

راق فر، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در ادامه افزود : مساله امنیت غذایی یک مساله فرابخشی است و تمام مسائل مختلف از جمله ، مصرف و توزیع را در بر می گیرد .یکی از مهمترین مشکلات در امنیت غذا بحث اتلاف منابع است به گونه ای که 10 درصد گندمی که در کشور برداشت می شود تا زمان تبدیل شدن به آرد از بین می رود. و در بین انواع طبقات جامعه و حتی قشر مرفه 40 درصد مصرف نان اتلاف می شود نکته دیگر سیستم جمع آوری زباله ها است که در بسیاری از نان هایی که دور ریخته می شود با سایر اقلام زباله ها آغشته میشود و به دلیل دسته بندی توسط افرادی خاص بخش عمدده ی آنها خوراک دام شده و به شکل شیر آلوده در نظام تغذیه ای مردم وارد می شود

وی گفت : ما یک نظام یک پارچه از الگوهای کاشت ، داشت و برداشت نداریم .امروزه با محو شدن تولیدکنندگان بخش کشاورزی اتفاق ناگواری که افتاده جایگزین شدن کالای خارجی و نوسانات نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم است

وی خاطر نشان کرد : آمارها نشان می دهد در سال 2020 حدود 900 میلیون تن کمبود گندم داشته باشیم و با بحران غذا روبرو هستیم و انتظار می رود در سال 2015 بحران غذایی داشته باشیم.

باید وزارت خانه ای برای تغذیه دایر کنیم

صفوی، متخصص تغذیه در ادامه افزود : در بحث تغذیه در کشور مردود هستیم چرا که سوء تغذیه همه ابعاد جامعه را در بر گرفته به گونه ای که بیش از 200 نوع سرطان در کشور داریم که کم کم جای خود را به بیماری های قلبی عروقی می دهد و همه اینها ناشی از نداشتن تغذیه مناسب در بین مردم است .

وی گفت : هر وزیری که به وزارت بهداشت می آید در ابتدا می خواهد که مشکلات تغذیه ا ی را برطرف کند اما در عمل که وارد می شود می بیند که کار ساده ای نیست باید وزارت خانه ای برای تغذیه درست کنیم و به بحث امنیت غذایی اهمیت بیشتری بدهیم تا معضلات حل شود ./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار