معاون اول قوه قضاييه کيست؟/دانشنامه

حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي معاون اول قوه قضاييه در دوره رياست آيت الله هاشمي شاهرودي و رئيس فعلي يعني آيت الله آملي لاريجاني است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي معاون اول قوه قضاييه در دوره رياست آيت الله هاشمي شاهرودي و رئيس فعلي قوه يعني آيت الله آملي لاريجاني است. باشگاه خبرنگاران جهت آشنايي بيشتر مخاطبان با معاون اول قوه قضاييه مروري کوتاه بر زندگي و فعاليت هاي وي داشته که در ادامه مي خوانيد.

**مروري بر زندگي

حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي در سال 1339 در شهر مقدس مشهد در خانواده اي روحاني به دنيا آمد . در سن 5 سالگي پدرش را  كه از علماي مشهد بود از دست داد.

وي پس از طي تحصيلات ابتدايي در نوجواني به شوق فراگيري علوم ديني و قرآني ، پا به عرصه تحصيل در علوم ديني نهاد و پس از چند سال تحصيل مقدماتي در حوزه علميه مشهد مقدس براي طي مدارج علمي حوزوي ، در حاليكه پانزده سال بيشتر نداشت وارد مهمترين پايگاه علمي و فقهي تشيع ،‌ حوزه علميه قم گرديد و به سرعت سطوح عالي را با درك محضر اساتيد و علماي بزرگ حوزه همچون آيات عظام مشكيني ، نوري همداني ، فاضل لنكراني ، خزعلي ، فاضل هرندي ، ستوده و مروي خراساني با موفقيت پشت سر گذاشت . ايشان همچنين با اهتمام از دروس خارج فقه و اصول نزد مقام معظم رهبري ، آيت الله آقا مجتبي تهراني و آيت الله مرعشي و آيت الله شاهرودي بهره وافر برده است .

** تحصيل همزمان در حوزه و دانشگاه

 عزم مستحكم و اراده قوي وي را همزمان به گذراندن دوره هاي آموزش عالي دانشگاهي رهنمون ساخت . ايشان به دوره هاي آمزش عالي دانشگاهي در سطوح فوق ليسانس و دكترا نايل گشت و با فراغت از دوره دكتراي فقه و مباني با گرايش حقوق خصوصي هم اكنون به امر مهم تدريس و تربيت نسل جوان جامعه در حوزه و دانشگاه پرداخته است .

حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي همزمان در كسوت تدريس علوم حوزوي و دانشگاهي از ، نگارش و تحقيقات علمي باز نمانده و با تدريس مباحث نويني همچون مديريت كارآمد و اصول مباني نظارت مؤثر در خدمت حوزه و دانشگاه است . تلاش خستگي ناپذير اين استاد حوزه و دانشگاه ،   وقتي معناي با عظمت تري مي يابد كه ايشان در ساليان طولاني و تحصيل و تدريس علمي همزمان متكفل مهمترين مسئوليت هاي اجرائي و قضائي كشور در سطوح بالا نيز مي باشد .

** امين امام(ره) و رهبري

 از ويژگي ها و سجاياي ممتاز اخلاقي حجت الاسلام دكتر رئيسي كه در ميان دوستان و همكاران و مجموعه هايي كه تحت مديريت وي قرار داشته اند زبانزد مي باشد به نحوي كه از ايشان گاهي به عنوان يكي از قويترين روحانيون در مديريت و برنامه ريزي ياد مي شود . مردم داري ، عدالت محوري ، ساده زيستي ، روحيه ضد فساد و مقاومت در مقابل بحرانها مي باشد . دارا بودن چنين صفاتي و به تبع آن برخورداري از شخصيت قاطع و تزلزل ناپذير ايشان در عرصه هاي مسئوليتي منجر به كسب اعتماد مجلس و دولت در برهه هاي مختلف زماني گرديده و نيز ايشان همواره به  عنوان امين امام (ره) و مقام معظم رهبري مورد توجه و عنايت ويژه بوده اند .

** آثار و تاليفات

* نگارش رساله اي در باب ارث بلا وارث كه مورد استقبال و تشويق چند تن از فقهاي مشهور قرار گرفته و در حال چاپ است.

* ارائه مقالت علمي از جمله موضوعاتي مانند : الف ) تعداد اسباب مسئوليت .ب) مفهوم رهن ج) بيع فاسد و اقسام آن د ) مديريت كارآمد ه) تاريخ بازرسي در ايران و) نظارت اثر بخش . ز) تأثير متقابل تصميمات قضائي و اقتصادي . ج) جايگاه نظارت و بازرسي در اسلام .

* ارائه سخنرانيهاي علمي و متعدد در كنفرانسهاي داخلي و خارجي در باب مديريت اسلامي ، نظارت و اثر بخشي مباحث حقوقي و قضائي كه در نشريات ، مجلات و كتب مختلف به چاپ رسيده است.

** مسئوليت ها

حجت الاسلام رئيسي در کنار فعاليت در سنگر علم و تدريس مسئوليت هاي خطيري را در عرصه هاي مختلف عهده دار بوده است، وي در دوره رياست آيت الله هاشمي شاهرودي عهده دار معاون اولي دستگاه قضا بوده که در دوره فعلي و رياست ايت الله آملي لاريجاني هم همچنان به عنوان معاون اول دستگاه قضايي کشور فعاليت دارد.

همچنين در تاريخ 27خردادماه سال جاري طي حکمی از سوی رهبر فرزانه انقلاب، جحت الاسلام رئیسی معاون اول قوه قضائیه با حفظ سمت به عنوان دادستان ویژه روحانیت منصوب شد./پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۶:۰۲ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
مدرک دانشگاهی ایشون مال کجاست؟
آخرین اخبار