کرمانشاه/

«ريجاب» منطقای بکر در دامن کوهای بلند دالاهو

در ۱۲۰ كيلومتري شمال غرب كرمانشاه در مسير دالاهو به سرپل ذهاب و در ميان قله هاي برفگير، دره های عمیق، دامنه هاي پوشيده از درخت و در كنار رودخانه اي خروشان، منطقه ای بکر و زیبا وجود دارد به نام ریجاب.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

منطقه ريجاب از نظر جغرافيايي منطقه اي كوهستاني و داراي آب و هوايي معتدل است كه از طرف شمال به كوه هاي دالاهو منتهي مي شود.

وجود باغ هاي انجير، گردو و انار و رودخانه خروشان ريجاب كه سرچشمه رودخانه الوند است، برگي از طبيعت را در اين منطقه ورق زده است.

از آنجا كه ريجاب در منطقه اي كوهستاني قرار دارد، وجود كوه هاي زيباي تلاش، مله سوره ( گردنه سرخ )، تاش خزي، كچلي تلار، كاو، قله برزه، گل دره و ... در اين منطقه جذابيت دوچنداني به ريجاب داده است و بهانه اي را نيز براي كوهنوردان و جوانان براي ديدار و گذران ايام تعطيل در اين منطقه به وجود آورده است.

دره هاي زيباي دره لرز، دره تاويان، انجير كلان و... و چشمه هاي ريجاب بالا، چشمه كاك غفور، چهارچشمه، چشمه ملاواز، دليق و ... از جمله جذابيت هاي اين منطقه براي گردشگران است.

از ديگر آثار باستاني اين منطقه مي توان به مسجد «عبدالله بن عمر» اشاره كرد كه يكي از قديمي ترين مساجد ايران به شمار مي رود. براساس نوشته هاي تاريخي در مورد اين منطقه برخلاف برخي مناطق ديگر جزو نخستين كساني بودند كه به اسلام ايمان آورده و به ترويج آن پرداختند.

از ديگر آثار باستاني موجود در منطقه ريجاب مجموعه بناهاي يادماني قلعه يزدگرد است كه در ۱۵ كيلومتري سه راهي ريجاب به سر پل ذهاب قرار دارد. اين مجموعه از طرف شمال غرب با پرتگاه تندي كه از شيب آن كاسته مي شود به جلگه ذهاب مي رسد و از طرف شمال و شمال شرقي به صخره هاي پلكاني دالاهو منتهي مي شود.

باستان شناسان قدمت اين بنا را به دوره ساساني نسبت داده اند. اين منطقه كه با عنوان قلعه يزدگرد در ادبيات باستان شناسي شناخته مي شود، داراي وسعت تقريبي حدود ۴۰ كيلومتر مربع و شامل چند محوطه در كنار هم است.

علاوه بر قلعه يزدگرد در ابتداي باغ هاي ريجاب قلعه اي وجود دارد كه در زبان محلي به آن قلعه گه (قلعه كوچك) گفته مي شود.

سالیان سال بود که کلیه گردشگران داخلی و خارجی ریجاب را یکی از اصلی ترین و زیبا ترین مناطق گردشگری استان می دانستند و همواره این منطقه را جزء نقاطی قرار می دادند که حتما از آن دیدار می کردند.

اما گویی که این گزارش ها دیگر مربوط به ریجاب نیست. ریجاب دیگر پر از سر و صدا، آلودگی و نازیبایی است.

ریجاب، در سفر اول هیات دولت به استان جزء یکی از 30 منطقه نمونه گردشگری استان قرار گرفت که بر این اساس، دولت می بایست در این منطقه کلیه زیر ساخت های مورد نیاز برای حضور و رفاه گردشگران فراهم کند.

اما در حال حاضر در این منطقه نمونه گردشگری، به جای ایجاد زیرساخت های گردشگری، بیش از 50 مزرعه پرورش ماهی قزل آلا وجود دارد که هر کدام از این مزارع با حوضچه ها سیمانی خود، چهره و منظر طبیعی ریجاب را تخریب کرده اند.

وجود 54 مزرعه پرورش ماهی بر روی آب های جاری ریجاب، قطعا چشم انداز زیبا و جالبی برای گردشگران نیست و یقینا هیچ گردشگری به منظور دیدن حوضچه های سیمانی پرورش ماهی عازم سفر نخواهد شد./س



برچسب ها: ریجاب ، کردی ، آبشار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.