تبریز/

حمام روستای قره چپق شهرستان بناب معرف فرهنگ و تاریخ منطقه است

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی با اشاره به عملیات مرمتی حمام روستای قره چپق شهرستان بناب، اين حمام تاريخي را معرف فرهنگ و تاریخ منطقه دانست که حفظ و احیای آن ضروریست.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ،تبريز تراب محمدی با اشاره به دوره تاریخی این حمام یادآور شد: حمام روستای تاریخی قره چپق متعلق به دوران اواسط پهلوی بوده و تنها حمام تاریخی موجود منطقه است.

وي نقش اين حمام را در معرفي فرهنگ مردم منطقه براي ثبت در فهرست آثار ملي موثر دانست و اظهار داشت: با گذر سالها به تدريج چهره روستاها نيز دستخوش تغييرات شده و ساخت حمام در خانه ها نيز رواج يافت و به اين صورت به مرور حمام روستاي قره چپق از رونق افتاد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان افزود: به تدريج اين حمام تاريخي رو به فراموشي مي رفت كه با بازسازي و مرمت آن درصدد احياي اين ميراث تاريخي هستيم.

 وي با اشاره به معماري اين حمام گفت: به دليل متروكه شدن و از رونق افتادن حمام روستاي قره چپق با گذر زمان بسياري از بخش هاي آن فرسوده شده و از بين رفته و تنها بخش گرمخانه در اين ميان باقي مانده است.

محمدي همچنين با بيان اينكه حمام قره چپق برخلاف ديگر حمام ها نقاشي ديواري و آهك بري ندارد، اضافه كرد: در عمليات مرمت حمام تاريخي قره چپق طبق طرح اوليه ديوارهاي سيماني آن به نماي سنگي  تغيير خواهد يافت و تمامي بخش هاي تخريب شده بازسازي خواهند شد.

وي ادامه داد: عمليات مرمت طاق ها وكاشي كاري به اتمام رسيده و در حال حاضر كارشناسان در حال انجام لايه برداري براي كشف طرح اوليه اين حمام تاريخي هستند.

 رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان محل هزینه  عمليات مرمتي اين حمام را از محل اعتبارات سال 90 با اعتبار اوليه 200 ميليون ريال اعلام و تصريح كرد: براي انجام عمليات مرمتي اين ميزان اعتبار كافي نبوده و براي اتمام اين پروژه مبالغ بيشتري اختصاص پيدا خواهد کرد ./س
برچسب ها: حمام ، معرف ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.