دو درخواست غضنفري از فعالان اقتصادي

كمك به تنوع شيوه هاي تامين مالي ،شكستن تحريم نفتي با توسعه و جهش در صادرات غيرنفتي

وزير صنعت،‌معدن و تجارت از فعالان اقتصادي خواست تا به تنوع بخشي شيوه هاي تامين مالي ، شكستن تحريم نفتي با توسعه و جهش در صادرات غيرنفتي كمك كنند .

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران (شاتا )‌، مهدي غضنفري‌ در مراسم تجليل از واحدهاي نمونه و ممتاز صنعت و معدن استان اصفهان گفت: درحال حاضر در برهه خاصي از كشور قرار داريم و با توجه به اينكه اين شرايط بر صنعت و توليد اثر خاص خود را مي گذارد بايد تدابير خاصي را انديشيد .
وي تصريح كرد : همانطور كه چند ماهه اخير تحولات بازار و نوسانات قيمت ارز سيگنال هاي اوليه را نشان داد،‌ بايد دولت ،‌ مجلس ،  مردم و فعالان اقتصادي ، در مورد انتخاب روش ها وشيوه ها دقت بيشتري داشته باشند زيرا كه در فضاي حساس كنوني ممكن است كمي اولويت ها دستخوش تغيير شود و اگر مسئولان در تشخيص اولويت ها دقت كافي نداشته باشند ، احتمال آن است كه روند توسعه شتاب كافي را نداشته باشد.
وي گفت : ‌از اتاق بازرگاني ، خانه صنعت و معدن و همه تشكل ها كه با درك درست  شرايط ،تعامل ، همفكري و همكاري را به بالاترين وجه خود نشان مي دهند سپاسگزارم زيرا كه در اين شرايط به تحرك و تعامل بيشتر بين بخش خصوصي و دولتي نيازمنديم .
غضنفري با اشاره براينكه ، ‌طيف گسترده اي از فعاليت ها در وزارت صنعت ، معدن و تجارت در حال انجام است و اين وزارتخانه مخاطبان بي شماري دارد ، گفت :‌ جلب رضايت همه آنها كار ساده اي نيست .
به گفته وي ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت حجم بزرگي از فعاليت ها از كشتي سازي و كشتي راني در درياها و اقيانوس ها تا معدنكاري و معدن داري در اعماق دشت ها و قله كوهها تا كارخانه سازي و كارخانه داري انجام مي شود و غرفه داري در كوچه و خيابانها و حتي دانشگاه و پژوهش و واردات و صادرات و لجستيك  بخش ديگري از فعاليت اين وزارتخانه است.
غضنفري تاكيد كرد :‌گستره كار در وزارت صنعت ، معدن و تجارت بيانگرآن است كه بيش از 40 درصد توليد ناخالص داخلي توسط اين حوزه به دست مي آيد .
وي با اشاره به برخي فعاليت هاي اصلي همچون تامين، توليد و توزيع و اقدامات پشتيباني مثل تامين مالي ، پژوهش، آموزش ،‌پشتيباني ها و غيره گفت: ‌بنابراين طبيعي است كه چنين وزارتخانه اي اگر نتواند ارتباطاتش را با تشكل هاي بخش خصوصي تنظيم كند ،‌ قادر نخواهد بود تا خواسته هاي اين طيف گسترده از ذينفع را برآورده كند .
از نظر دكتر غضنفري ، ساختار اصناف تكامل يافته و دمكراتيك است ، به نحوي كه اين امر در انتخابات اتحاديه ها و مجامع امور صنفي از كف بازار به تدريج فرد يا افرادي انتخاب مي شوند  و به خوبي ديده مي شود و تا رده هاي بالا ادامه دارد.
• امضاي موافقتنامه ميان خانه صنعت و معدن و وزارتخانه
وي در باره مطالب ارايه شده مبني بر برون سپاري برخي فعاليت هاي تصدي گري به خانه صنعت و معدن گفت :‌ ما دراين باره آمادگي كامل داريم و بزودي نيز موافقت نامه اي به امضا مي رسد.
وزير صنعت ، معدن و تجارت در عين حال گفت :‌ بخش خصوصي بايد بتواند با ذينفعان خود در كف كارگاه ارتباط برقرار كند به گونه اي كه آنها احساس كنند اين تفويض اختيار مي تواند به آنها كمك كند .
 وي با بيان اينكه كه در اين برون سپاري برخي اختيارات به تشكل هاي بخش خصوصي بايد فعالان اقتصادي رضايت ذينفعان را در نظر گيرند، گفت : در زير مجموعه تشكل ها واحدهاي توليدي و صنعتي هستند ،‌آنها بايد بگويند وضع بهتر شده و رضايت دارند .
غضنفري با اشاره به توافقنامه اي كه قرار است امضا شود ،‌اين نكته را نيز گفت كه انبوه ذينفعان وزرات صنعت ، معدن و تجارت در كوچه و بازار به عنوان خريدار كالا ،‌اصناف و بازاريان به عنوان توزيع كننده ،‌توليدكنندگان صنعتي و معدني ، نمايندگان مجلس و رسانه ها ،‌ائمه جمعه و جماعات و روحانيون و احزاب و گروهها و تشكل هاي سياسي و اقتصادي هستند و خانه صنعت ومعدن بايد رضايت اينها را جلب كند.
وزير صنعت ، معدن و تجارت 70 درصد مشكلات مطرح شده از سوي فعالان اقتصادي را مسائل بانكي و تامين مالي دانست و گفت :‌اين درصد بالا است و البته ماليات و ارزش افزوده و مسائل شهرك ها نيز بخشي از مشكلات هستند .
وي با بيان اينكه وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت مشكلات بخش توليد را دسته بندي كرده ، افزود: در فرايند تامين مالي با پنج موضوع ، از جمله نظام تامين مالي مبتني بر بدهي ،‌نظام تامين مالي مبتني برمشاركت ، نظام تامين مالي مبتني بر تضامين  نظام اعتبارسنجي با كاهش بازدهي از طريق روش هاي غيرتوليدي روبرو هستيم .
وزير صنعت ، معدن و تجارت با بيان اينكه  انتشار اوراق مشاركت ،‌اوراق عرضه ،صكوك هيچ مشكل فقهي و شرعي هم ندارد گفت: بايد از اين ابزارهاي تامين مالي استفاده شود .
غضنفري همچنين با اشاره به جايگاه اصفهان در توليد وصنعت گفت :‌ پيشينه صنعتي و پشتكاري مثال زدني داراي صنايع مادر،‌كوچك و متوسط،  معادن فراوان با 40 نوع ماده معدني 2/3 ميليارد تن ذخائر معدني . بيش از 8500 واحد فعال صنعتي و معدني . بيش از 8800 طرح در حال ساخت ، قطب سنگ،‌نساجي و فولاد  اين استان جايگاه مهم صنعتي آن را نشان مي دهد ./س
برچسب ها: توسعه ، صادرات ، غیرنفتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار