کارگاه آمادگی بیمارستانی در مقابل حوادث برگزار شد

اولین کارگاه ملی آمادگی بیمارستانی در مقابل حوادث و بلایا از 13 تا 17 تیرماه امسال در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برپاست.

 دکتر حمیدرضاخانکه، معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: کارگاه ملی آموزشی برنامه ریزی آمادگی بیمارستانی در مقابل حوادث و بلایا با حضور دو نفر از اعضای حوزه سلامت سازمان بهداشت جهانی به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص پروتکل جدید بیمارستان های ایران در مقابل حوادث تشکیل شده است.
 
وی تصریح کرد: این پروتکل اولین محصول ملی و منطقه ای در زمینه حوادث بیمارستانی است که بسیار جامع تر از نقشه های کشورهای اروپایی بوده و در این کارگاه آموزشی در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.
 
خانکه افزود: بنابر در خواست سازمان بهداشت جهانی پروتکل کشوری آمادگی در برابر حوادث بیمارستانی در ده بیمارستان منتخب از استان های شیراز، اصفهان، تهران، خوزستانه، کرمان و مشهد اجرا خواهد شد و این بیمارستان ها به نوبه خود موظف به آموزش دیگر بیمارستان های کشور هستند.
 
فوق دکتری حوادث و بلایا ادامه داد:‌کارگاه آموزشی برنامه ریزی آمادگی بیمارستانی در مقابل حوادث و بلایا از 13 تا 17 تیرماه برگزار شده و طی این روزها برنامه های ملی ایران به نمایندگان سازمان بهداشت جهانی ارائه شده و مدرسین خارجی تجربیات خود را در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهند.
 
وی اظهار داشت: بازدید از بیمارستان مطهری و کارگروهی و بحث آزاد روزانه از دیگر برنامه های این کارگاه است.
 
*تجهیزات بیمارستانی غیر استاندارد می توانند مرگ و میر زیادی ایجاد کنند
 
خانکه در ادامه گفت: برای آمادگی یک بیمارستان سه جزی وجود دارد که شامل عناصر سازه ای مانند عمر و مقاومت سازمان، عناصر غیر سازه ای مانند تجهیزات و تأسیسات و عناصر عملکردی مانند آمادگی پرسنل و داشتن برنامه و طراحی فرآیندهای ارائه خدمات در زمان حادثه است.
 
معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: کشور ایران در هر سه جزء آمادگی بیمارستانی در مقابل حوادث ضعیف بوده اما مهمترین بحث در این زمینه قدمت بیمارستان ها است که به طور متوسط بیش از 30 سال عمر دارند.
 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیمارستانی های ایران استانداردهای لازم برای بازسازی و مقاوم سازی را ندارند، افزود: بهترین کار برای آمادگی بیمارستان ها در مقابل حوادث ساختن ساختمان های جدید برای بیمارستان ها است.
 
خانکه یادآور شد: بازسازی عناصر غیر سازه ای بیمارستان ها مانند تخت ها، لوله کشی و شیشه ها هزینه زیادی در بر نداشته اما می تواند مرگ و میر قابل توجهی ایجاد کند و در این بخش نیاز به بازسازی وجود دارد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.