اعتصاب های معروف جهان

کارگران در جهان سرمایه داری همواره با استثمار 1 درصد اقلیت سرمایه دار مواجه می شوند اما گاهی این فشار باعث بروز اتفاقات بزرگی می شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  زمانی که تمامی مذاکرات به بن بست می رسد، معمولا تشکل های کارگری برای مدت زمانی مشخص و یا نامشخص به نشان اعتراض دست از کار کشیده یا اصطلاحا اعتصاب می کنند. با توجه به بالا گرفتن اعتراضات به نظام سرمایه داری در این مطلب به  10 اعتصاب معروف سال های اخیر جهان پرداخته ایم.

اعتصاب جنرال موتورز در سال 2007

در سال 2007 میلادی از 24 تا 26  سپتامبر چیزی در حدود 73 هزار نفر از کارمندان شرکت اتومبیل سازی جنرال موتورز آمریکا در اعتراض نبود امنیت شغلی و امکان از دست دادن شغل پس از تعطیل شدن 3 کارخانه جنرال موتورز در کانادا ،دست از کار کشیدند.

بعد از انجام مذاکراتی کارگران به خواسته های خود رسیدن و دوباره کارخانه ها شروع به کار کردند.

 
اعتصاب اداره پست انگلستان

از تابستان 2009 تا بهار 2010 میلیون ها مرسوله پستی در انگلستان به دلیل اعتصاب کارگران بخش پست در این کشور جا به جا نشد.

علت این اعتصاب به نتیجه نرسیدن اتحادیه کارگران با مسولین اداره پست انگلستان بر سر بحث تاثیر برنامه مدرن سازی بر امنیت شغلی کارگران بود.

برای نمونه مشخص نبود که ماشین های اتوماتیک جدید باعث بیکاری چند درصد از کارگران خواهد شد. در نهایت و با افزایش حقوق کارگران و حفظ 75 در صد نیروها در وضعیت کار تمام وقت اعتصاب به پایان رسید.

 
اعتصاب کارگران معدن در آفریقای جنوبی

در 4 دسامبر سال 2007 میلادی کل صنعت معدن آفریقای جنوبی در اعتراض به شرایط نا امن کاری دست به اعتصاب یک روزه زدند. البته کار کردن در معدن و خطرات آن مسئله ناشناخته ای نیست اما به علت افزایش تلفات در بین سالهای 2006 تا 2007 این اعتصاب برپا شد تا دولت اقداماتی را برای کاهش تلفات به اجرا بگذارد.

 

اعتصاب وال مارت

در سال 2006 میلادی 200 نفر از کارمندان یکی از شعبات فروشگاه های زنجیره ای وال مارت در اعتراض به شرایط نامناسب کاری و درخواست کاهش ساعت کاری دست به اعتصاب زدند.

مجموعه وال مارت سالهاست که به عنوان یک مجموعه با ظاهری مناسب برای کارگران اما نامناسب در واقعیت امر شناخته شده است و به نظر کارگران مشتریان وال مارت اهمیتی به زحمات کارگران این مجموع نمی دهند.

بسیاری از کارگران اعتصابی به اشکال مختلف با کسری حقوق مواجه شدند اما در نهایت در سال 2008 وال مارت مجبور شد تا به بسیاری از معترضین مبلغ 640 میلیون دلار پرداخت کند.

 

اعتصاب کارکنان شرکت ارتباطی وریزان

چهل و پنج هزار نفر از کارمندان شرکت ارتباطی وریزان در کل آمریکا با شعار "الان می تونید صدای من رو بشنوید؟"در اعتراض به وضعیت بد قراردادها و بی کار شدن بسیاری از کارگران پس از اتمام زمان قراردادشان دست به اعتراض زدند.

تنها 411 پیمانکار قول مساعدی برای کمک دادند و در نتیجه بسیاری از کارگران در بیرون از دفتر مرکزی شرکت در نیویورک تجمع کردند.

 

اعتصاب در لیگ هاکی روی یخ

چه کسی فکر می کرد که زمانی لیگ فناناپذیر هاکی دچار مشکلات و در نهایت اعتصاب شود و فصل 2005-2004 را به تعطیلی بکشاند.

اما مشکل چه بود؟ بازیکنان نسبت به دستمزد ها و احتمال کاهش سقف قراردادها اعتراض داشتند و از تحویل گرفتن چک های در حقوقی خود سرباز زدند . در نهایت بعد از انجام مذاکرات فشرده توافقاتی حاصل شد و لیگ هاکی دوباره آغاز شد.


اعتصاب در لیگ فوتبال

البته اعتصاب در لیگ فوتبال آمریکا به مانند اعتصاب در لیگ هاکی که به تعطیلی یک فصل انجامید نبود اما در عین حال در لیگ فوتبال نیز بازیکنان در اعتراض به دستمزدها برای مدتی دست به اعتصاب زدند.

 
اعتصاب کارکنان حمل و نقل عمومی نیویورک

از بیستم تا بیست و دوم دسامبر سال 2005 میلادی سیستم حمل و نقل عمومی شهر نیویورک آمریکا به خاطر اعتصاب کارکنانش به طور کامل متوقف شد.

علت این اعتصاب شکست مذاکرات بین اتحادیه کارگزان و روسای شرکتهای حمل و نقل بر سر افزایش دستمزد،حقوق بازنشستگی و کاهش سن بازنشستگی بود.

کارگران موفق شدند تا به خواسته های خود برسند و در صبح روز 22 دسامبر تمام فعالیت ها روند عادی خود را از سر گرفت.

اعتصاب نویسندگان تلویزیون

بین نوامبر 2007 تا فوریه 2008 تلویزیون ها در آمریکا دچار مشکلات عدیده شدند.

علت آن هم اعتصاب نویسندگان تلویزیونی بود.علت اعتراض نویسندگان هم عدم توافق بر سر مبلغ دستمزدها برای گروه های مختلف نویسندگان بود.

بنا بر گزارشات موجود این اعتصاب خسارتی در حدود چند میلیارد دلار وارد کرد.بازیگران تلویزیونی نیز که نقش های خود را مدیون بازیگران بودند به نویسندگان اعتصابی پیوستند.

بعد از مدتی و با رسیدن نویسندگان به خواسته های خود این اعتصاب پایان یافت.

اعتصاب معلمین

همیشه این اصطلاح رایج وجود داشته است که معلمین بیش از اندازه کار کرده و کمتر از حقشان دستمزد می گیرند. در سپتامبر سال 2011 معلمین در اعتراض شرایط کاری، دست مزد کم و شرایط نامناسب کلاس های درس در واشنگتن دست به اعتصاب زدند.

با وجود این که بسیاری از قانون گذاران با استناد به این مسئله که کارمندان بخش خدمات عمومی حق اعتصاب ندارند و سعی کردن با دستور دادگستری آمریکا معلمین را به سرکار خود برگردانند.

این اعتراضات همچنان ادامه دارد ولی معلمین به غیر از یک سیب خندان در روی میز کار خود چیز بیشتری دریافت نکرده اند. 

برچسب ها: اعتصاب ، معروف ، جهان ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار