خوزستان/

کاهش وزن و توصیه ی پزشکان

در کاهش وزن حتما به فکر سلامتی خود باشید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،این روزها یکی از مهم ترین دغدغه های بعضی افرادچگونگی کاهش وزن و جلوگیری از پرخوری و چاقی است.

 اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید پس توصیه های زیر را جدی بگیرید.

 پزشکان می گویند:

 خیلی از افرادی که از افزایش وزن رنج می برند می دانند که برای کاهش وزن باید  مقدار غذای دریافتی خود را کمتر کنند، ولی مشکل اینجاست که نمی دانند چگونه باید این مقدار غذارا در طول روز تنظیم کنندتا هم به هدفشان برسند وهم آسیبی به   سلامتی شان وارد نشود.

خیلی ها معتقدند یکی از راه های رسیدن به  این تنظیم می تواند نخوردن و یا کم خوردن شام باشد، اما: تحقیقات علمی جدید نشان می دهند که ،به حداقل رساندن وعده شام کمکی به لاغری نمی کند، بلکه برعکس کربوهیدرات موجود در  وعده شام برای کاهش وزن و تندرستی بسیار مفید است و افرادی که به فکر کم کردن وزن خود هستند باید به افزایش سهم کربوهیدرات در این وعده غذایی توجه کنند.

 نباید وعده ی غذایی شام را دست کم بگیرید، بلکه باید آن را جدی گرفته وچه بسا برای آن اهمیت  ویژه ای قائل باشید .

پزشکان معتقدند ، باید سهم مناسبی از کربوهیدرات مجاز دریافتی روزانه تان را به وعده غذایی شام اختصاص دهید زیرا نتایج بررسی ها نشان می دهد  که کاهش وزن و کاهش  دور کمر و بافت چربی، درافرادی که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات در وعده غذایی شام را مصرف می کنند بیشتر مشاهده شده است.

اما،منابع عمده کربوهیدرات ها اغلب، غذاهای گیاهی اند که بیشتر  سبزیجات، غلات و حبوبات را شامل می شود. مهم ترین این سبزیجات هم سبزی  اسفناج است . سبزیجات تازه حاوی 70 درصد آب، 5 درصد پروتئین و چربی و ویتامین، و 25 درصد نشاسته و قندهاست.

دیگر منابع غنی کربوهیدرات ها شامل ، شیر و دیگر لبنیات ،میوه ها مانند انبه و موز و پرتقال ، نوشیدن آبمیوه های کنسرو شده و... می باشد که در این میان  بهترین راه برای دریافت کربوهیدرات ها خوردن میوه ها و سبزیجات است.

 فردی که اضافه وزن دارد، باید مقدار کربوهیدرات مصرفی خود را کنترل کند، زیرا اگر این کربوهیدرات ها نسوزند و به مصرف نرسند، تبدیل به چربی شده و منجر به اضافه وزن بیشتر می شودپس .توصیه می شود که در یک رژیم غذایی سالم، حتما مواد غذایی کربوهیدرات دار  وجود داشته باشد.


کاهش وزن ،هم از طریق کاهش مصرف مواد غذائی و کم کردن کالری مصرفی و هم از طریق ورزش ممکن می شود .

در صورتی که ترکیبی از هر دو را به کار ببریم زودتر به هدفمان که، پائین آمدن وزن بدن و دارابودن تناسب اندام زیبا می باشد می رسیم .

شرط لازم برای لاغر شدن ،داشتن انگیزه و هدف است .هیچ فردی حاضر نیست که از لذت غذا خوردن ،خود را محروم سازد مگر انگیزه ای مهمی همچون  سلامتی و بهداشت بیشتر ، زیبائی و خوش سیما بودن را داشته باشد.

در صورت عضو بودن در گروهی  با انگیزه های بالا، توصیه  پزشکان در موارد زیر را جدی بگیرید.

 45قلسیریر صورت عضو بودن در این گروه با این انگیزه
1-چاق شدن فقط از طریق زیاد خوردن حاصل نمی گردد ، خیلی از افرادی  که به پزشک مراجعه می کنند، می گویند  که خیلی کم غذا می خوریم ولی چاق هستیم ، علت این است که اشتباه غذا می خورند ، زیرا آنها اطلاع دقیقی از میزان کالری موجود در غذاها ندارند.به طور مثال یک عدد بادام با آن جثه ی کوچکش حاوی 500 گرم سبزی کالری است.
.

-استفاده از مواد الکلی  بعد از چربی بیشترین کالری را به بدن می دهد ، بنابراین از مصرف آن باید خودداری کرد .


3-سعی کنید همیشه در یک مکان غذا بخورید ، تغییر مکان غذا خوردن باعث افزایش اشتها می گردد .

 

4-غذا را به طور آرام بخورید ، چون وقتی انسان سیر می شود ، حدود 20 دقیقه زمان نیاز دارد تا به مغز اطلاع داده شود ، بنابراین هم غذا را به مقدار کافی بجوید و هم به آرامی غذا بخورید . با شتاب غذا خوردن یکی از عوامل چاقی است .

5-سعی کنید که غذا را به صورت ، آب پز ، بخار پز و کباب پز مصرف کنید و از مواد غذائی سرخ شده کمتر استفاده کنید .


6-هر نوع فعالیت جسمی که به راحتی ، به مدت 20 تا 30 دقیقه و حداقل 3 بار در هفته انجام شود ، بهترین نوع ورزش برای کنترل وزن برای شما ( مخصوصاً خانم ها ) محسوب می شود ، باید بیشتر بر طول زمان ورزش تاکید کرد تا بر شدت آن.
 
7-به جای مایونز و سسهای چرب در سالاد از آبلیمو و ماست استفاده کنید.


8- همه غذاهائی که دوست دارید از رژیم غذائی تان حذف نکنید .


 
10-اگر غذایی را دیدید و به شدت هوس خوردن آن را کردید ، به یاد بیاورید که قبلا این غذا را خوردید و تنها چیزی که نصیبتان شد این هیکل بد ریخت و آویزان است .

 

 11-هفته ای یکبار خود را وزن کنید، نه هر روز ، ساعتی مشخص برای این کار داشته باشید ، بهترین زمان برای وزن کردن ، صبح زود و بلافاصله بعد از بیرون آمدن از رختخواب است.


12-از بشقاب کوچکتری برای غذا خوردن استفاده کنید ، به یاد بیاورید که باید غذای کمتری هم بخورید.

 13-در اکثر وعده های غذائی از سالاد فصل و سبزیجات خام برای غذا خوردن استفاده کنید ، این کار باعث افزایش سوخت و ساز شمامی شود.
14-سعی کنید که در طول روز ،8 تا 10 لیوان آب بنوشید و این کار را هر روز انجام دهید .نوشیدن را به این ترتیب انجام دهید، حداقل 15 دقیقه پیش از ورزش (1تا 2 لیوان )،قبل از تمرینات هر 15 تا 20 دقیقه (نیم تا 1 لیوان )،
در حین انجام ورزش ،خیلی زود(2تا 3 لیوان به ازای هر 0.45 گرم کاهش وزن).

15-توصیه ی آخر به خانم هایی که در صدد کاهش وزن هستند این است که در رژیم غذایی خود قرص آهن را حذف نکنند./س 
 

 

 

 
برچسب ها: کاهش ، وزن ، پزشکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.