گزارش/

موشك "قیام-1" استثنايي ترين موشك ايران

موشك بالستيك "قيام" به علت عدم وجود بالك، ايران را در زمره كشورهاي پيشرفته در صنايع نظامي قرار داده است؛ برد قیام 800 کیلومتر بوده و کلاهکی به جرم 746 کیلوگرم را حمل می‌کند در حالیکه موشک شهاب‌ 2 با کلاهک 750 کیلوگرمی 500 کیلومتر برد دارد.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، موشک "قیام-1" اولین موشک بالستیک بدون بالك ساخت ایران است که در سال 1390 با موفقیت کامل آزمایش و به هدف از پیش تعیین شده اصابت کرد.

 "قیام-1" موشکی با سوخت مایع است که از قابلیت جابجایی و متحرک بودن بهره مند است. این موشک در واقع یکی از منحصر به فرد ترین موشک‌های بالستیک ایراني است که از سیستم جدیدی برای هدایت خود استفاده مي‌كند.

موشك بالستيك "قيام"  قابليت پرتاب از انواع لانچرهاي خاص را دارا بوده و سرعت آماده سازی آن به حد اکثر رسیده است.

موشك"قيام 1"  موشكي با برد متغير است، كه وجود اين قابليت در آن نكته‌اي حائز  اهميت بشمار مي رود.

علاوه بر ويژگي‌هاي متنوع رادارگريزي در "قيام" ، ويژگي‌هاي ديگري مثل جنس و مواد اين موشك را با سايرموشك ها متفاوت كرده است.

این موشک همزمان با راه اندازی نیروگاه بوشهر آزمایش شد. در آن زمان به علت برخی حساسیت ها اطلاعات چندانی در مورد برد و کلاهک آن ارائه نشد، اما بعدها اطلاعات كلي و سازمان یافته آن در اختیار رسانه های داخلی قرار داده شد و حتی در نمایشگاهي دفاعی در تهران، بَنري كه مختصات موشک روی آن نوشته شده بوده نصب شد.

از ويژگي‌هاي بارز  موشك"قیام"  اين است كه احتمال ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط سیستم های ضد موشک(مانند پاتریوت، ارو و ...) به علت سرعت بالا  هنگام پرتاب، چرخشي شدن، استفاده از آلیاژ خاص و جذاب امواج رادار  و به احتمال زیاد استفاده از کلاهک 3 تکه MIRV  به  شدت كاهش يافته است.



يكي از مهمترين ويژگي‌هاي اين موشك زمين به زمين، عدم وجود بالك است كه از لحاظ فني، نداشتن بالك براي يك موشك بلند  برد بسيار قابل توجه و حائز اهميت است به طوري كه در دنيا كشوري كه توانايي طراحي و ساخت  موشكي بدون بالك با برد بالاي هزار كيلومتر  را دارا باشد، در زمره كشورهاي داراي تكنولوژي بسيار بالا  قرار مي گيرد. اين ويژگي همچنين علاوه بر افزايش سرعت، قابليت پرتاب موشك از انواع لانچرهاي خاص (پرتابگر ها) را به آن مي‌دهد.

در فناوري موشك، بالك به عنوان عامل اصلي تعادل در هدايت مسير است و معمولا پرتاب موفقيت آميز موشك بدون بالك به سختي صورت مي گيرد بنابراين نداشتن بالک در موشك "قيام" ، پیشرفت شگرف جمهوری اسلامی ایران در زمینه سیستم های هدایتی  موشک را نوید می دهد.

از دیگر ویژگی هاي قابل توجه "قیام" ، سیستم نشانه روی هوشمند آن است که ساخت آن منحصر به صنایع دفاعی کشور بوده و زمان آماده سازی این موشک را نسبت به دیگر موشک ها به طور قابل توجه و چشمگیری کاهش می دهد، از فوايد این سیستم پرتاب سریع و دور شدن از موقعیت پرتاب است که احتمال شناسایی و مورد هدف قرار گرفتن پرتابگر را به حداقل می رساند.

بارزترین ویژگی موشک قیام که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است نداشتن بالک است که قابلیت پرتاب از سیلو های مخصوص، پرتاب از پرتابگر، پرتاب از زیر دریایی و ... را به این موشک می بخشد.

با توجه به شکل ظاهري موشک قیام-1 ممکن است تصور شود که اين موشک بر اساس فناوری بکار رفته در موشک شهاب-2 ساخته شده باشد، اما نمی توان قیام را کپی شهاب-2 دانست زیرا ابعاد و طول بیشتری داشته و برد اين موشك هم 300 کیلومتر بیشتر از شهاب-2 است، همچنين بالکهای معمول شهاب-2 نیز در ساختار قیام وجود ندارد.

 معمولا 3 راه برای افزایش برد موشکها وجود دارد که عبارتند از: کاهش جرم کلاهک و افزایش میزان سوخت، کاهش جرم بدنه و ساختار موشک با حفظ جرم کلاهک و افزودن به جرم سوخت و همچنين افزایش توان موتور موشک.

برد 300 کیلومتري اضافه شده در موشك قیام در حالی تامین شده که وزن کلاهک آن تنها چند کیلوگرم نسبت به شهاب-2 کمتر است .

قیام را بایستی نمونه باز طراحی شده موشک شهاب-2 دانست که مزیتهای بیشتری نسبت به آن دارد.

 به نظر می‌رسد که متخصصان كشورمان با حذف بالک و طراحی بدنه اي سبک توانسته اند فضای بیشتری برای سوختگیری آن  تامین کنند.



در این فناوري چند نکته حائز اهميت به چشم مي خورد:

- برد قیام 800 کیلومتر بوده  و کلاهکی به جرم 746 کیلوگرم را حمل می کند در حالیکه موشک شهاب-2 با کلاهک 750 کیلوگرمی 500 کیلومتر برد دارد نكته قابل توجه در اين موشك اين است كه با توجه به فناوري در موشك برای تامین 300 کیلومتر برد اضافه نسبت به شهاب-2 لازم است که حدود 1500 کیلوگرم از جرم ساختار موشک کاسته شده و همین میزان سوخت به آن تزریق شود.

- بدنه شهاب-2 از فولاد ساخته شده است اما اطلاعاتی در مورد جنس بدنه قیام در دست نیست، البته به لحاظ ظاهری حذف بالکها کمک شایانی به کاهش وزن بدنه موشک کرده است.

- قیام از کلاهکی جداشونده استفاده میکند، تصاویر اين موشك نشان می دهد که کلاهک قیام بسیار شبیه به کلاهکهایی است که در موشکهای قدر- سجیل و شهاب-3B هم وجود دارد.

 جدایي کلاهک در اين فناوري باعث افزایش دقت اصابت به هدف در این موشک می شود، البته در صورت جدا نشدن  کلاهک از موشک نیز دقت آن از موشک‌های شهاب-2 به علت بدنه كوچكتر بیشتر است.

لازم بذکر است چنانچه بدنه موشک از مواد سبک ساخته شده باشد بايد کلاهک آن پیش از رسیدن به ارتفاع پایین از موشك جدا شود.

طبق اطلاعات منتشره سرعت موشک  قیام با سرعت شهاب-2 برابر بوده و اين در حالیست که که طول و برد آن بیشتر است، این نکته می تواند مبین این مسئله باشد که متخصصين كشورمان علاوه بر کاهش جرم بدنه توان موتور را هم افزایش داده اند که با توجه به توانایی بالای كشورمان در فناوري نظامي اين کار چندان دور از ذهن نیست.

برد 800 کیلومتری "قیام" توانایی استراتژیک جمهوري اسلامي ایران را برای هدف قرار دادن منافع دشمن در این محدوده به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

در راستاي تبليغات منفي غرب عليه كشورمان، رسانه هاي خارجی طول قیام را کوتاهتر از شهاب-2 معرفي کردند اما در بنر نصب شده در نمایشگاه دفاعی ایران طول آن 5 متر بزرگتر از طول شهاب-2 ذکر شده و وزن آن نيز تنها 100 کیلوگرم بیشتر از شهاب-2 است.

اطلاعات منتشر شده طول موشک "قیام" را 16 متر ذکر كرده، که 5 متر از شهاب-2 بزرگتر است، طبعا این افزایش طول ناشی از افزايش ظرفيت مخازن و حجم سوخت موشک برای پیمایش مسیر طولانی تر است.

تصور مي شود حذف بالکها در جهت  سبکتر شدن بدنه موشک صورت گرفته باشد كه این کاهش وزن به کاربر اجازه سوخت گيري بیشتر داده و منجر به افزايش طول مخازن نسبت به موشكهاي نسل قبل شده است. این کاهش وزن احتمالا بايد حدود 1 تن یا بیشتر باشد  تا بتواند باعث افزایش 300 کیلومتری برد موشک شود.

"قیام-1" در قسمت های مختلفی همچون موتور،سیستم های هدایتی و کنترل پروازی  و کلاهک دچار تغییرات بنیادین گشته است که این تغییرات با توجه به مصاحبه سردار وحيدي وزیر دفاع كشورمان مبنی بر اینکه "قیام-1" بخشی از نسل جدید موشک های سطح به سطح جمهوری اسلامی با سوخت مایع است که به طور کامل در داخل کشور طراحی و ساخته شده است همخوانی دارد.
 
 مزایای "قیام" نسبت به شهاب-2 عبارتست از: برد بیشتر، دقت بیشتر، سطح مقطع راداری کمتر و سکوهای شلیک متنوعتر.




همانطور که اشاره شد موشک "قیام" قابلیت شلیک از سکوهای سیار و ثابت زمینی را دارد اما مهمترین قابلیتی که در آینده میتوان برای آن در نظر گرفت این است که این موشک در دریا نیز قابلیت شلیک داشته باشد. بدنه كوچك "قیام" برای حمل کانتیری بر روی کشتی‌های تجاری و نظامی و سکوهای پرتاب زیردریایی بسيار مناسب است و مي تواند مانند تجربه موشکهای آر-27 روسی یا موشک دانوش نیروی دریایی هند در دريا نيز مورد استفاده قرار گيرد.

البته این نکته تا حد زیادی از سوي مقامات نظامي کشورمان تایید شده و با توجه به عزم جمهوری اسلامی ایران براي دستیابی به فناوریهای پیشرفته دریایی، حضور موشکهایی در کلاس "قیام" و یا کلاسهای بالاتر در دریاهای آزاد و آبهای سرزمینی علاوه بر اینکه  کاهش نیاز به موشکهای کلاس سجیل و شهاب،  قدرت مانور موشکی ایران را هم به نحو موثری افزایش می دهد.

در پايان مي توان گفت با توجه به پيشرفت روز افزون فناوري هاي نظامي در كشورمان به ويژه در فناوري ساخت موشك، به نظر میرسد که "قیام –1" آخرین موشک از این دست ابتکارات نيست و احتمالا در آينده اي نزديك شاهد نسل جدید و متفاوت موشک های ایرانی با ویژگی هایی چون رادارگریزی، سرعت لود بسیار بالا، سیستم های هدایتی پیشرفته با بیشترین دقت، کلاهک هایی با سر انفجاری قوی و چند منظوره بود خواهيم بود.
گردآورنده: مرضيه ارجمندي
/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۷:۱۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
باید حداقل صد هزارتا از اینا داشته باشیم نه فقط این از هر موشک باید صد هزارتا داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۲ آبان ۱۳۹۸
سلام باید خیلی از این موشک ها داشته باشیم خیلی
3000فروند که چیزی نیست باید 30000فروند داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۲ آبان ۱۳۹۸
انسان افتخار میکنه باید میلیونها موشک قیام داشته باشیم باید تمام ایران پر از موشک بشه زنده باد ایران
باید هرچه در توان داریم معطوف کنیم به ساخت موشک
Netherlands
سعید
۱۰:۴۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
با سلام .
فن اوری که در موتور موشکها استفاده میشه با فن اوری موتور هواپیماها در یک راستا قرار داره امید وارم که در زمینه تولید هواپیماهای جنگی پیشرفته و بومی هم شاهد خبرهای خوبی باشیم .
با تشکر از دانشمندان و سرداران عزیز و امیران ارتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
خدا قوت خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۲ فروردين ۱۳۹۷
سربلند باشی ایران جاودان بمانی ای وطن جان ما فدای ایران فدای اسلام و وطنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۶
زنده باد فرزندان ايران زمين
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۰۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
با سلام سپاه که توانایی ساخت موشکهای پیشرفته را دارد و باعث سربلندی ایرانیان در جهان میشود خواهشا یک کارخانه خودرو سازی را به سپاه بدهید تا سپاه با تولیداتش جان مردم ایران را از شر خودروهای بی کیفیت و ناامن نجات دهد.
France
احسان
۱۶:۰۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۸:۵۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۶
ان شا الله موشکی بسازیم که خاک آمریکا رو بزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
درود و خسته نباشی به دانشمندان و دلاوران ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۲۳ دی ۱۳۹۴
با سلام خدمت شما عزيزان که با تلاش شبانه روزی شما مردم ایران در امنیت بسر میبرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۲۳ دی ۱۳۹۴
با سلام خدمت شما عزيزان که با تلاش شبانه روزی شما مردم ایران در امنیت بسر میبرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۰ مهر ۱۳۹۴
با سلام
سردار تهرانی مقدم یک استوره گمنام است که با شهادت جایزه حق خود را از خدا گرفت . اگر او به نسل جدید شناسانده نشود بر او ظلم شده است .من تا به حال اورا نمی شناختم . من الان می توانم بگویم نمیتوانم جمله ای درخور شان او بگویم . فقط به او افتخار میکنم . ومیتوانم بگویم مالک اشتر زمان ما بودند . خدا وی و امثال ایشان را غریق رحمت قرار دهد.
France
علي
۰۱:۲۱ ۲۹ تير ۱۳۹۴
وطنم پاره تنم
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۲۲:۰۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
خدا قوت خسته نباشید برادرا
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۰۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۳
منم به نوبه خودم به همه هم رزم های خودم در سپاه و بسیج و ناجا و چشمان همیشه بیدار کشورم پدافند هوایی خسته نباشید میگم اینا کمترین کاری هست که برای این ملت میتونیم بکنیم و تا اخرین قطره خونم از این انقلاب و اسلام دفاع خواهیم کرد دستتون درد نکنه فرزندان ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۴۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
چو ایران نباشد تن من مباد
Iran (Islamic Republic of)
آشنا
۰۰:۵۹ ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
خداقوت دلاوران
Singapore
ابولقاسم طهماسبی
۱۸:۰۵ ۲۷ دی ۱۳۹۲
ماشالله. باید اسراییل و امریکا بدونن که ما شعیان علی (ع)فاتح خیبریم .
United States of America
ناشناس
۰۱:۰۳ ۱۳ دی ۱۳۹۲
به امید روزی که پیشرفته ترین موشک دنیارو بسازیم واونو رو اسراییل امتحان کنیم
Iran (Islamic Republic of)
سرباز ولایت
۲۲:۴۲ ۰۲ دی ۱۳۹۲
خداوند پشت پناهتان
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۴:۴۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۲
این نشان دهنده برتری ماست پس کشور های حاشیه خلیج فارش به خصوص عربستان بسوزد هار هار هار
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۲
خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۰۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
به امید روزی که نفس اخر اسرائیل با موشکهای ایرانی قطع شود
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۳۴ ۱۹ فروردين ۱۳۹۲
زنده باد فرزندان ايران زمين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۱۸ فروردين ۱۳۹۲
ماشاءالله...
Iran (Islamic Republic of)
sajad
۰۹:۵۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۲
به امید نابودی دشمنان قسم خورده ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۹ فروردين ۱۳۹۲
پاینده باد ای ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۹ فروردين ۱۳۹۲
كلاهك اتمى بسازيد؛دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۲
ایناروک میبینم قالتاق میشم.ایول بابا.
ماآمریکارو داخل کشورمیزنینم.باسربازان امام زمان عج.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۱ فروردين ۱۳۹۲
احسن دلاور
Iran (Islamic Republic of)
مرتضي
۰۹:۲۹ ۳۰ اسفند ۱۳۹۱
دمتون گرم .راستي اينهايي كه منفي ميدن ايراني هستن؟
Iran (Islamic Republic of)
amirsn82
۱۲:۱۳ ۲۹ اسفند ۱۳۹۱
سربلند باشی ایران جاودان بمانی ای وطن جان ما فدای ایران فدای اسلام و فدای رهبری
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۱:۳۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۱
درود بر دلاور مردان صنایع دفاعی ایران
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۴۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
سرفراز باش ای وطن من
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۱
دمتونگرم
Iran (Islamic Republic of)
سعيد
۱۰:۱۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۱
قربونت برم وطنم ما در راه تو از جانومال ميگذريم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۳۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
این نماد ذوالفقار علی (ع) است
آخرین اخبار