«خوابم مي‌آد» يكي از قابل دفاع ترين فيلم هاي كمدي است

"خوابم مي‌آد" ساخته رضا عطاران يكي از قابل دفاع ترين و ماندگارترين فيلم هاي كمدي در يك دهه اخير در سينماي ايران محسوب مي شود.

محمدرضا مقدسيان منتقد سينما، در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران در خصوص فيلم سينمايي خوابم مي‌آد ساخته رضا عطاران گفت: خوابم مي آد يكي از استانداردترين و قابل دفاع ترين فيلم هاي سينمايي است كه مي‌توان آن را در گونه كمدي دسته بندي كرد.

وي افزود: قالب آثاري كه تحت عنوان كمدي يا طنز روانه سينماها مي شوند نه تنها هيچ رنگ و بويي از كمندي ندارند بلكه بيشتر به هجويات تصويري شبيه اند كه با تكيه بر دسته اي از شوخي هاي نخ نما شده و تكراري و همچنين با  تكيه بر شوخي هاي كوچه بازاري كه تماشاي دوباره اش براي مخاطب جذابيت ندارد و سعي در الصاق خود به سينماي كمدي دارند ساخته مي شوند.

وي افزود: تمام مشخصه هايي كه ما از عطاران تحت عنوان كارگردان در عرصه سريال سازي و به  عنوان بازيگر چه در تلويزيون و چه در سينما سراغ داشتيم نمود و نتيجه قوان يافته و پخته آن را در اثر سينمايي اول او با نام خوابم مي‌آد مي‌بينيم.

مقدسيان ادامه داد: عطاران در اكثر كارهايي كه به نحوي دخالت داشته سعي كرده قصه‌ي خود و شخصيت هاي درگير قصه و اتفاقات آنها و همچنين موقعيت هاي داستاني را و حتي نحوه‌ي طراحي صحنه و لباس، چهره آرايي، همه المان هاي متني و همچنين همه مشخصه هايي كه به فيلمنامه و نحوه‌ي كارگرداني برمي‌گردد در خوابم مي‌آد به شكل بلوغ رسيده اي قابل رديابي است.

مقدسيان عنوان كرد: ما در سينماي ايران به معدود دفعات شاهد كمدي سياه هستيم و نه تنها سينماي كمدي تخصصي با تكيه بر ژانر نداشتيم بلكه حتي نمي‌توانستيم زير گونه هاي كمدي را رديابي كنيم.

وي اظهار داشت: خوابم مي آد يكي از تلاش هاي قابل دفاع سينماي ايران براي ساخت يك اثر در گونه كمدي و زير گونه كمدي سياه است.

وي ادامه داد: طنز موقعيت در اثر عطاران جاري است و نمونه خيلي واضح آن ظهور اكبر عبدي به  عنوان بازيگر مطرح در قامت يك پيرزن است كه نمونه يك طنز موقعيت را تداعي مي كند.

مقدسيان عنوان كرد: خوابم مي آد نمونه خوبي است كه با استفاده از كمدي سياه مشكلات و معضلات مردم طبقه پايئن اجتماع ايراني را به نمايش مي‌گذارد.

وي بيان كرد: عطاران شيوه قالب فيلم سازي بر مبناي واقعيت هاي زندگي طبقه فرودست و متوسط جامعه ايراني است و ناخودآگاه بايد به دغدغه هاي ذهني اين طبقه بپردازد.

وي اظهار داشت: مشخصه خوب اين اثر اين است كه مخاطب بپذيرد كه سينماي ايران هنوز حرفهايي براي گفتن دارد و در صورت فراهم شدن شرايط فيلم سازي و حمايت هاي لازم مي‌تواند با توليد آثار استاندارد عيار سينماي ايران را بالا ببرد.

مقدسيان بيان كرد: اين فيلم به مخاطب مي‌فهماند جدا از حجم انبوه كمدي هاي سطحي مي‌توان آثاري را كه علاوه بر اينكه براي گيشه ساخته شدند و استانداردهاي سينماي ايران را زير سوال نمي‌برد و در ك و فهم مخاطب را بالا برده و از بهترين آثاري باشد كه در سال 91 مخاطب مي‌تواند روي پرده تماشا كند.

وي خاطرنشان كرد: خوابم مي‌آد فيلم بي ايرادي نيست ولي در صنعت سينماي ايران ديده مي شود و مخاطب از تماشاي اين فيلم ناراضي برنمي‌گردد./ي2
برچسب ها: عطاران ، خوابم می آد ، کمدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار