همه چیز در مورد «کولا» و "پپسی"

در سال ۱۸۸۶ اين نوشيدني مضر تحت عنوان تقويت کننده مغز، درمان سردرد، دردهاي عصب، هيستري و ماليخوليا ساخته شد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  طبق بعضي از آمارها در جهان روزانه 1.6ميليارد قوطي نوشابه گازدار کوکاکولا مصرف مي شود.

«آسا چندلر» سازنده فرمول نوشابه که يک داروساز آمريکايي بود از ترس اين که دستور تهيه آن لو برود، هرگز آن را جايي ننوشت. امروزه نيز، تنها ۲ نفر اين فرمول را مي دانند و براي امنيت بيشتر و حفظ شدن اين فرمول هرگز با يک هواپيما سفر نمي کنند.
 
به نقل از سايت «نيوزويک» به تازگي فاش شده است که به علت سرطان زا بودن نوشابه گازدار شرکت سازنده ميزان استفاده از ماده سرطان زا را در توليد نوشابه کاهش داده است. اين ماده شيميايي متيل ميدازول ۴ (۴-MI) است که به اين نوشيدني رنگ مي دهد. مقامات بهداشت کاليفرنيا اين ماده را ماده سرطان زاي بالقوه اعلام کرده اند.

شرکت پپسي تنها در آمريکا فرمول خود را تغيير داده است و حاضر نيست اين کار را در کشورهاي ديگر انجام دهد.در نتيجه پپسي که در سراسر جهان به فروش مي رسد نسبت به پپسي که در آمريکا عرضه مي شود، سرطان زاتر است.

نتايج بررسي هاي متعدد نشان مي دهد، نوشيدني هاي کم کالري و بدون قند نيز مضر است. افرادي که روزي حداقل يک نوشيدني گازدار کم کالري مصرف مي کنند، در معرض خطر چاقي مفرط و ديابت نوع ۲ هستند.

برخي کارشناسان نيز معتقدند، نوشيدني هاي بدون قند باعث مي شود که مغز نتواند مواد شيرين کننده مانند اسپارتم، ساخارين و قند طبيعي را از هم تشخيص دهد. از آن جا که مغز قادر به محاسبه کردن مصرف کالري نيست، فرد در دام پرخوري مي افتد.

ماده رنگي با سرطان ارتباط دارد

چنانچه گفته شد رنگ اين نوشيدني از ماده (۴-MI) به وجود مي آيد. شرکت هاي کوکا کولا، پپسي ... مصرند که به علت پايين بودن دوز اين ماده شيميايي، نوشيدني هاي توليد شده آن ها به بدن ضرر نمي رساند.

اما محققان ايالت کاليفرنيا ادعاي اين شرکت ها را رد مي کنند و مي گويند مصرف طولاني مدت اين نوشابه ها باعث سرطان ريه در موش هاي آزمايشگاهي شده است. مصرف هر نوع نوشيدني که حاوي بيش از ۲۹ ميکروگرم از اين ماده شيميايي باشد، براي سلامت مضر است. پس از فاش شدن ميزان تقريباً ۱۴۰ ميکروگرم از اين ماده در هر قوطي نوشيدني، شرکت ها در سراسر آمريکا مجبور شدند اين ميزان را پايين بياورند.

کافئين،فشارخون بالا

هر قوطي کوکا حاوي ۴۰ ميلي گرم کافئين است که مساوي است با نصف کافئين در هر يک فنجان بزرگ قهوه. کافئين نوعي ماده محرک است که روي سيستم مرکزي عصب تاثير مي گذارد و باعث افزايش زياد اما کوتاه مدت فشار خون و ضربان قلب مي شود.مصرف طولاني مدت اين ماده باعث فشار خون بالا و طولاني مدت مي شود که براي قلب مضر است. بيشتر مصرف کنندگان قهوه يا کولا به مرور زمان بدنشان در برابر کافئين مقاومت پيدا مي کند. در کشور انگلستان به زنان باردار توصيه مي شود روزي کمتر از ۲۰۰ ميلي گرم نوشيدني کافئين دار مصرف کنند، اما افرادي که مبتلا به فشار خون بالا هستند بايد به طور کلي از مصرف آن پرهيز کنند. کافئين، مانع از جذب آهن در بدن مي شود در نتيجه، مصرف کننده اين نوشيدني در معرض کمبود آهن نيز قرار مي گيرد.

قند،افزايش ديابت

پزشکان شکي ندارند، يکي از مهم ترين عوارض نوشيدني هاي گازدار بروز ديابت است. ميزان قند موجود در نوشابه گازدار باعث چاقي مفرط مي شود.

قند خطر بروز ديابت نوع ۲ را که سبب بروز بيماري قلبي و سکته مي شود، افزايش مي دهد.

افسردگي، ضعف حافظه و اختلال يادگيري نيز از ديگر عوارض مصرف اين نوشيدني هاست.علاوه بر آن مصرف نوشابه باعث پوسيدگي دندان ها مي شود. هر يک قوطي کولا حاوي ۸ قاشق مرباخوري قند است.

اسيد فسفريک،ماده اي براي پاک کردن زنگ ها

اسيد فسفريک، ماده شيميايي شفاف و بي رنگ است که به کولا طعم تند مي دهد و طعم شيريني بيش از حد را کاهش مي دهد. اين اسيد در از بين بردن زنگ زدگي موثر است و به همين علت است که با قرار دادن فلز يا سکه هاي کدر در نوشابه، دوباره جلا پيدا مي کند.

نتايج بررسي ها نشان مي دهد مصرف ۲ قوطي کولا يا بيش از آن در روز خطر بروز سنگ کليه را ۲ برابر مي کند، علت اصلي اين امر اسيد فسفريک موجود در نوشابه است. همچنين زناني که روزي ۳ قوطي کولا يا بيش از آن مصرف مي کنند نسبت به ديگران ۴ درصد تراکم ماده معدني استخوان کمتري دارند.

ماده خطرناک BPA،آسيب کبدي

اين ماده خطرناک شيميايي با بيماري هاي قلبي، سرطان و نقص جنين ارتباط دارد و در شيشه شير کودکان، قاشق، چنگال و چاقوهاي پلاستيکي، جداره هاي آلومينيومي، قوطي هاي نوشيدني هاي گازدار از جمله کولا نيز وجود دارد.

اين ماده که مانند استروژن، هورمون جنسي زنان عمل مي کند، تعادل طبيعي بدن را مختل مي کند و براي سلامت جنين بسيار مضر است. BPA باعث بروز سرطان سينه، آسيب هاي کبدي و چاقي مفرط، ديابت و ناراحتي باروري مي شود.استفاده از BPA در توليد شيشه شير کودکان در سراسر اتحاديه اروپا و کانادا ممنوع شده است.

اسيد سيتريک،پوسيدگي دندان
 
اسيد سيتريک که در ميوه هايي مانند ليمو، پرتقال و گريپ فروت موجود است، در نوشيدني کولا نيز موجود است. اين اسيد همانند اسيد باتري باعث پوسيدگي دندان مي شود. مصرف طولاني مدت نوشيدني هاي گازدار مانند کولا، ميناي دندان را از بين مي برد و در نتيجه فرد دچار درد دندان مي شود.

در ۳ دقيقه اول مصرف، کولا ۱۰ برابر آب ميوه ها قدرت فرسايندگي دارد. مصرف روزانه نوشيدني گازدار خطر پوسيدگي دندان را افزايش مي دهد. مصرف ۴ قوطي در روز اين خطر را ۲۵۲ درصد افزايش مي دهد.
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: نوشابه ، کولا ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مقامی از هفت تپه
۰۲:۰۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
چرا دروغ مینوسید وقتی باید تمام ترکیبات این نوشیدنی آزمایش و مورد تایید قرار بگیرن پس دیگه چه فرمول سری باقی خواهد ماند آنهم با این همه شیمیدان.بیخودی بهش آب و تاب ندین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۲۴ تير ۱۳۹۱
ببین هم پولو میریزیم دور هم به خودمون صدمه میزنیم . :(
آخرین اخبار