تاثیر انتخاب یخچال در قبض برق مصرفی

با انتخاب یخچال مناسب مصرف برق کمتری خواهد داشت .

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران ، انواع یخچال ها عبارت از معمولی، ساید بای ساید، بدون برفك، فریزر بالا، فریزر پایین، كشویی، طبقه ای، دارای آب سرد كن و یخساز و ... هر كس می بایست بنا به نیاز خود گزینه مناسب را انتخاب نماید. در این قسمت با فرآیند تولید سرما در یخچال و راهکارهای کاهش مصرف برق بیشتر آشنا می شوید.

 

در تولید سرما از دو ویژگی مهم گاز ها استفاده می شود :

گازها تحت اثر فشار زیاد بحالت مایع در آمده و در این تغییر حالت،درجه حرارت گاز افزایش می یابد و اگر گاز مایع در محیطی بازتر از محیط قبلی قرار گیرد. بحالت فوران در آمده، تبخیر شده و دمای آن شدیدا كاهش می یابد و بصورت یك سرماساز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در فرایند سرماسازی، از طریق كمپرسور گاز موجود در یخچال تحت اثر فشار زیاد قرار گرفته ،حرارت افزایش می یابد . و برای کاهش دمای  گاز وارد رادیاتور می شود  و  مقداری از دمای گاز كاسته می شود.

 

پس از این مرحله گاز  وارد لوله های اواپریتور (یخساز) می شود و به دلیل وجود سطح مقطع بیشتر در این محیط ، گاز شروع به فوران و تولید سرما اتفاق می افتد و این چرخه با فشار كمپرسور ادامه می یابد.

  هر گاه سرمای ایجاد شده در اواپریتور به حد تنظیم شده در ترموستات برسد ، برق كمپرسور قطع شده و عمل سرما سازی متوقف می شود . دمای محفظه یخچال معمولا بین 1 الی 7 درجه سانتی گراد و اواپریتور در حدود 15 درجه زیرصفر است.

 

  • گازهای سرما ساز در یخچال کدامند ؟

  در یخچال های اولیه از گاز آمونیاك NH3 استفاده می شد ولی از آنجا كه این گاز سمی ودر بر خورد با اعضای بدن بالاخص چشم عوارض ناگواری را ایجاد می سازد و همچنین به دلیل خاصیت انفجاری این گاز از آن  استفاده نمی شود و گازهای فریون جانشین آن شد.

 

در انواع یخچال های موجود در بازار از گاز فریون 12 استفاده می شود که اثر مخربی بجای نمی گذارد و سمی نیست ولی براساس مطالعات انجام شده فریون ها در تخریب لایه اوزون و ایجاد حالت گلخانه ای در جو بسیار موثرند از در حال حاضر گاز مورد استفاده در یخچال سازی R134A می باشد.

 

البته فریون مخصوص كولر های گازی فریون 22 می باشد که دارای هیدروژن است و اثر تخریبی آن در لایه اوزون بمراتب كمتر از فریون 11 و 12 است.

 

  •  برفك یخچال چگونه تشکیل می شود  ؟

 با باز شدن درب یخچال مقداری از هوای گرم محیط وارد یخچال شده و قطرات آب را بوجود می آورد . بمرور قطرات آب بوجود آمده، توده های یخی یا بعبارت دیگر برفك را ایجاد می سازد كه بوسیله آن ها عمل سرما سازی مختل می شود از این رو لازم است در فواصل زمانی معین نسبت به ذوب برفك ها اقدام شود.

 

در اكثر یخچال ها تنها راه ذوب برفك ها ،باز گذاشتن درب یخچال است كه در این حالت برق آن از مدار قطع می شود در  روش دیگر باقرار دادن ترموستات در وضعیت مخصوص ذوب برفك المنت ها در یخچال تولید گرما نموده و برفک ها را از میان می برد.

 البته اشكال دیگری از ذوب برفك که امروزه کمتر از آن استفاده می شود ، ذوب برفک در یخچال با شمارش دفعات باز و بسته شدن درب یخچال است که با قرار دادن كلید مخصوص شمارش زیر درب ،تعداد دفعات باز و بسته شدن درب شمارش شده و بمحض رسیدن تعداد آن به عدد تنظیمی كلید، مدار یخچال برای مدتی قطع می شود ، در زمان توقف كمپرسور ،بر اثر افزایش دمای محیط یخچال برفك ها ذوب می شوند.

همچنین  می توان به روش استفاده از تایمر اشاره کرد که در این روش پس از زمان معینی تایمر مخصوص عمل نموده و مدار را قطع می سازد که امروز کمتر از آن استفاده می شود .

 

  • چگونه در یخچال و فریزر مصرف انرژی کاهش می یابد ؟

یخچال و فریزر مصرف برق کمتری خواهد داشت  اگر که :

- حجم یخچال و فریزر متناسب با نیاز و تعداد افراد خانواده انتخاب شود.

یك یخچال 13 یا حتی 12 فوت می‌تواند نیاز یك خانواده 2 تا 4 نفره را برآورده كند.

- به طور منظم برفك‌های یخچال و فریزر زدوده شود.

-  از قراردادن یخچال و فریزر در مجاورت دستگاه‌های گرمازا مثل اجاق‌گاز خودداری شود.

-  فضای پشت یخچال و فریزر را برای گردش هوا حداقل 20 سانتی‌متر خالی بگذارید.

-  یخچال و فریزر را روی سطح صاف قرار دهید و از باز و بسته كردن بیش از حد در یخچال خودداری كنید.

-  همچنین باید توجه داشت تنظیم صحیح و به‌موقع ترموستات یخچال یا فریزر باتوجه به مواردی چون حجم و میزان مواد غذایی درون آن، محل قرارگرفتن یخچال و فریزر و... نقش مهمی در كاهش مصرف انرژی دارد.

 

برچسب ها: یخچال ، بازار ، برق ، مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۶ تير ۱۳۹۱
من هم كاملا موافقم يخچالي را بگيريم كه مورد نياز مان است وجاي اضافه اشغال نكند
آخرین اخبار