پانزدهمين جلسه دادگاه فساد مالي/3

متهم (م.س): 220 روز است كه فرزندانم را نديده ام

متهم (م.س) در دفاع از خود گفت: به دليل وجود مشكلات مالي 220 روز است كه فرزندانم را نديده ام و همچنين همسرم دچار بيماري روحي است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در پانزدهمين و آخرين جلسه دادگاه رسيدگي به فساد بزرگ مالي در بخش اول متهم (م.س) به اتهام مشاركت در اخلال نظام اقتصادي از طريق كلاهبرداري باندي از منابع بانكي با گشايش اعتبارات اسنادي غيرقانوني به ميزان 136 فقره و به مبلغ 28 تريليون و 554 ميليارد و 400ميليون ريال در جايگاه حاضر شد و در دفاع از خود گفت: اتهامات وارده را قبول ندارم من يك كارگر گروه ملي صنعت فولاد بودم كه پيگيري ورود مواد اوليه به گروه ملي را انجام مي دادم.

وي ادامه داد: از زمان خصوصي سازي گروه ملي كليه فعاليت هاي بازرگاني به صورت هولدينگ از طريق تهران انجام مي شد و اهواز پخش مديريت تهران بود.

اين متهم با بيان اينكه  مسئوليت خريد مواد اوليه را برعهده داشته تصريح كرد: چه در زمان دولتي و چه در زمان خصوصي شدن گروه ملي خريدها از طريق مديرعاملان شركت ويا مالكآن انجام مي شد و من فقط براساس وظيفه پرسنلي وقتي كه مواد اوليه وارد كارخانه مي شد وظيفه توزيع آن را برعهده داشتم.

متهم (م.س) اظهار داشت: از زمان خصوصي سازي خريد مواد اوليه از طريق گشايش اعتبارات اسنادي انجام مي شد و من به عنوان يك وظيفه جالبي ورود مواد اوليه را انجام مي دادند.

وي افزود: اعتبارات اسنادي براي اولين بار در شركت انجام مي‌شد و من به عنوان يك نامه رسان طبق دستور مديرعامل گروه ملي پيش فاكتورها را به رئيس شعبه بانك صادرات اهواز تحويل مي‌دادم.

اين متهم با بيان اينكه رئيس شعبه مراحل نامه نگاري را برعهده من مي‌گذاشت تصريح كرد: رئيس شعبه مي‌‌گفت گشايش دو اعتبار قبلي ازسوي كارمندان مالي انجام شده است آن فرم ها رادريافت كنيد و طبق آن اين فرم هايي كه به من تحويل داده ايد را اصلاح كنيد و جاهايي كه بايد امضا شود را با علامت ضرب در مشخص كرد و گفت: از طريق آقاي (ب) و آقاي (ر) اين محل ها امضا شود.

متهم (م.س) ادامه داد: بانك صادرات گروه ملي فرم ها را به من مي داد تا امضاها را بگيرم و پس از آن فرم ها را به آقاي (ك) رئيس بانك صادرات گروه ملي تحويل مي‌‍دادم و يك نسخه را براي مشاوران درواحد پولي و رونوشت به حسابداري و يك نسخه را به تهران فكس مي كردم.

وي با اشاره به پيش فاكتورها ابراز كرد: پيش فاكتورها براي ورود مواد اوليه بودند كه از طريق مه آفريد نهايي مي‌شد و من پيگيري‌هاي لازم براي ورود به مراحل اوليه را انجام مي‌دادم.

اين متهم افزود: بعد از مدتي گروه آريا پيش فاكتورهايي را از طريق خانم هاي (ح) و (ز) براي من فرستادند كه گفتم مربوط به فعاليت‌هاي بازرگاني گروه آريا است.

در اين ميان قاضي خطاب به متهم گفت: آيا مديريت گروه ملي در اختيار خودش نبود و كارها از تهران انجام مي شد؟

متهم پاسخ داد: مديريت گروه ملي استعلام ها را انجام مي داد و از طريق آن خريد مواد اوليه و گشايش اعتبار اسنادي صورت مي گرفت.

متهم ادامه داد: هميشه كاركنان تهران به من فشار مي‌آوردند كه كارها را سريعتر انجام بدهيد آقاي مه آفريد مي‌گويد چرا كارها هنوز انجام نشده و من هميشه مضطرب بودم كه نكند مواد اوليه به گروه ملي نرسد و خط توليد متوقف شود، چون اگر خط توليد متوقف مي شد و كوره خاموش مي شد 5 روز طول مي كشيد تا به دماي مطلوب برسد.

وي با بيان اينكه اختلافاتي درخصوص گشايش اعتبارات اسنادي وجود داشت تصريح‌ كرد: پروسه ارسال كالا 40 تا 45 روز طول مي‌كشيد و ما يك بار با خدمات فولاد هم در اين خصوص تماسي نداشتيم و همه پيگيري ها را خودم انجام مي‌دادم و حتي بعضي از روزها 350 تريلي بار به گروه ملي مي آمد.

اين متهم با تأكيد براينكه من در  رابطه با تخلفات تهران هيچ دخالتي نداشتم اظهار داشت: شعبه صادرات گروه ملي در خود شركت گروه ملي واقع شده بود و اكثر امكانات از طريق گروه ملي در اختيار بانك صادرات شعبه گروه ملي قرار مي گرفت و حتي بانك صادرات به عنوان يكي از واحدهاي گروه ملي محسوب مي شد.

متهم (م.س) افزود: در بازداشت موقت متوجه شدم كه بانك صادرات گروه ملي در چارت سازماني خود حتي تايپيست هم نداشت، به همين جهت كارهاي سايت و فكس مربوط به گشايش اسناد اعتباري را خودم انجام مي دادم.

دراين ميان قاضي گفت: با آن دو ميلياردي كه مي خواستند كار خير انجام دهند يك فكس و تلفن براي بانك مي خريدند.

 متهم پاسخ داد: خود مديران بايد تصميم مي گرفتند من در اين ميان نقشي نداشتم.

وي گفت: اولين جايي كه درخصوص اين تخلفات بانكي با مبادي ذي ربط همكاري كرد گروه ملي بود و اين نشانه حسن نيست گروه ملي است.

اين متهم در مورد صوري بودن پيش فاكتورها گفت: مديرعامل گروه ملي به من اطلاع مي دادند و تعدادي را خودم به ايشان اطلاع دادم ولي هيچ يك از پيش فاكتورها تقلبي نبودند و من هيچ گاه متوجه تفاوت ظاهري اعتبارات اسنادي و گشايش آنها با هم نشدم.

وي ادامه داد: من در حد و ا ندازه اي نبودم كه در جلسات شركت داشته باشم و هيچ اسنادي را به من نمي دادند و پيش فاكتورها به دستور هولدينگ تهران و خسروي به بانك صادرات ارسال مي شد و من فقط درحد يك نامه رسان پيگير كارها بودم و نقشي در تهيه و تنظيم پيش فاكتورها نداشتم.

اين متهم درباره مجوزه هاي بانكي درخصوص ال سي ها اظهار داشت: من هيچ اطلاعي از قوانين بانكي نداشتم و از سال 87 كه كارهاي خريد مواد اوليه را انجام مي دادم به صورت نقدي اين كارها صورت مي گرفت ولي شواهد درباره گشايش اعتبارات اسنادي نشان مي داد كه هيچ تخلفي درحال وقوع نيست.

در اين ميان قاضي خطاب به متهم گفت: چون رئيس شعبه از تخلفات آگاهي داشت و با مه آفريد هماهنگ بود.

متهم (م.س) اظهار داشت: زماني كه ال سي ها دريافت مي شد من حتي شكرگذار بودم كه توانسته ام مواد اوليه را به كارخانه برسانم.

وي با بيان اينكه دراين مدت كه من وظيفه خريد مواد اوليه را برعهده داشتم دوميليون و 350 هزار تن معادل 120 هزار تريلي مواد اوليه وارد گروه ملي شد اظهار داشت: ثبت اين آمار كار آساني نيست من هر روز يك گزارش روزانه به مديرعامل مي فرستادم و او را در جريان امور قرار مي دادم.

متهم(م.س)  گفت: گشايش يا عدم گشايش اعتبارات اسنادي موجب كاهش و يا افزايش حقوق من نمي شد اكنونتمام اموالم در مجموع 130 ميليون تومان است و حتي در پرداخت هزينه وكيل مانده ام من درمقابل وجدانم راحتم و هركاري را كه انجام داده ام مبتني بر واقعيات بود و هيچ چك را سوري انجام ندادم و من فردي بي گناه هستم.

اين متهم ادامه داد: اكنون 220 روز است كه از فرزندانم بي خبرم چون امكان اياب و ذهاب براي آنها وجودندارد دراين ميان قاضي گفت مگر شما حق ملاقات نداريد؟ متهم پاسخ داد: چرا همسرم را مي بينم ولي فرزندانم بخاطر هزينه هاي زندگي امكان آمدن به زندان را ندارند. اكنون حقوقم را قطع كرده اند و حتي همسرم دچار بيماري روحي شده است اميد ما اول به خدا و بعد به شما است.

قاضي در اين ميان خطاب به متهم گفت: مظلوم نمايي نكنيد چون مظلوم نمايي به نفع شما نيست شما زماني كه از سوري بودن گشايش اعتبارات اسنادي آگاهي يافتند باز آن كار را ادامه داديد درصورتي كه مي توانستيد آن را متوقف كنيد.

چون آقاي( ع.ر) پس از اينكه از تخلف از امضاي شش فقره ال سي سرباز زد.

متهم پاسخ داد: اين ال سي ها مربوط به 4 تاريخ است كه وقتي آنها را به آقاي( ع.ر) ارائه دادم گفت آنها را من امضا نمي كنم تهران خودش مي داند كه بايد چكار كند./پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار