رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح:

عدالت بالاترين درجه حسن اخلاقي است/ اقامه عدل سبب امنيت و آرامش مي‌شود

رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح در افتتاحيه همايش ملي پژوهش در نظام عدلت کيفري گفت: ‌اقامه عدل سبب امنيت و آرامش و زوال ظلم و تعدي مي شود و ايجاد امنيت و آرامش يکي از اهداف اصلي حکومت ديني است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام محمد کاظم بهرامي رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح در افتتاحيه همايش ملي پژوهش در نظام عدالت کيفري اظهار داشت: اين محفل علمي، علاوه بر عظمتي که به سبب حضور و اجتماع فرهيختگان حوزه پژوهش و دانش، قضا، امنيت، عدالت و پيشگيري از وقوع جرم دارد، به لحاظ عنوان همايش يعني پژوهش در نظام عدالت کيفري عظمت و نورانيتي فراتر دارد.

رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح ادامه داد:‌ از يک سو در دين اسلام تفکر و انديشه و پژوهش برتر از هفتاد سال عبادت است و از سوي ديگر موضوع عدالت بر نظام تکوين و تشريع جايگاه ويژه اي دارد.

حجت الاسلام بهرامي با اشاره به اينکه نظام هستي بر پايه عدل استوار است گفت: در نظام تشريع نيز خداوند از انسان ها خواسته که قوام به عدل باشند .

وي تاکيد کرد:‌ انسان در اين راه بايد نقش خويش را با عوالم وجود هماهنگ سازد، يعني عالم نفس با عالم تکوين و تشريع سازگاري داشته باشد.

حجت الاسلام بهرامي تصريح کرد: از نگاه اسلام، شرط کمال انسان وجود ملکه نفساني عدالت در اوست و  عدالت هنگامي در انسان تشديد مي شود که شخصيت وجودي اش با نظام تکوين هماهنگ شود.

رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح ادامه داد: در شخصيت انساني هيچ فضيلتي بالاتر از  عدالت نيست، عدالت بالاترين درجه حسن اخلاقي است و عدل محوري اشخاص نيز به ميزان خدا ترسي آنان محک مي خورد.

وي تاکيد کرد: اقامه عدل سبب امنيت و آرامش و زوال ظلم و تعدي  مي شود و ايجاد امنيت و آرامش يکي از اهداف اصلي حکومت ديني است.

حجت الاسلام  بهرامي با اشاره به دلايل قرار گرفتن واژه پژوهش در عنوان اين همايش اظهار داشت: انديشيدن، که امروز با قيد نظام مندي و هدفمندي، پژوهش نام گرفته در هر حوزه فعاليتي ضرورت اجتناب ناپذير و لازمه يافتن و پيمودن راه درست است.

وي ادامه داد: اگر پژوهش ناديده گرفته شود آرمان يابي ها، هدف گذاري ها و برنامه ريزي ها حتي در صورت اجراي دقيق ترين برنامه ها به سرانجام مقصود نخواهد رسيد.

رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح با تاکيد بر اينکه هر برنامه اي بايد با علم و دانش همراه باشد گفت: هر کس بدون علم و دانش حرت کند سرعت حرکت، او را به همان ميزان از مسير دور تر خواهد کرد.

حجت السلام بهرامي تصريح کرد: نظام جمهوري اسلامي در دوران با برکت سي و سه ساله خو د در همه حوزه هاي اجرايي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي، نظامي و امنيتي، فراز و نشيب هاي فراوان، گردنه هاي طولاني و بحران هاي بزرگي را با توفيق الهي پشت سر گذشته و مقتدر تر و آب ديده تر از هر زماني به مسير حرکت خود ادامه مي دهد.

رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح ادامه داد: ‌در حوزه نظريه پردازي هنوز در آغاز راه قرار داريم و هنوز نتوانسته ايم دراين حوزه ايده هاي خود را براي انديشمندان و مردم دنيا به طور کامل و در قالب هاي مناسب ارايه کنيم.

وي تاکيد کرد: حقوق بشر اسلامي براي بسياري از انديشمندان منصف و بي طرف در چهارگوشه جهان ناشناخته است و هنوز هم چماق تغارض احکام کيفري، مدني و اجتماعي اسلام با حقوق بشر بي رحمانه بر سر انديشه ناب حقوق ا سلامي کوبيده مي شود.

حجت الاسلام بهرامي افزود: اين در حالي است که تئوري کرامت بخشي به انسان به عنوان گفتماني فراگير که حقوق بشر به معناي اصيل آن تنها جزئي از ميوه هاي شيرين اين شجره طيبه است به شايستگي تبيين نشده است.

وي در مورد برگزاري اين همايش گفت: برگزاري همايش ملي پژوهش در نظام عدالت کيفري فرصتي است براي هم انديشي به مظور يافتن و پيمودن راه هاي نرفته و آسيب شناسي و يافتن کارهاي آسيب زدايي از رون تحقيقات مربوط به حوزه عدالت کيفري در دانشگاه ها  مراکز پژوهشي درون و بيرون قوه قضاييه است.

رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح تاکيد کرد: برگزاري اين همايش به ما کمک مي کند تا با ياري جستن از ظرفيت بالاي انديشمندان و پژوهشگران با تجربه خود در دانشگاه ها و مراکز علمي و پژوهشي، الگوي مناسب مديريت راهبردي پژوهش و روش مناسب تحقيق در حوزه عدالت کيفري را در نظام قضايي کشور و سازمان قضايي شناسايي کنيم.

وي با اشاره به اين مطلب ادامه داد: اميدواريم برگزاري اين همايش آغازي باشد بر انجام پژوهش هاي نظام مند و هدفمند در راستاي نيازهاي واقعي و بومي ما در حوزه عدالت کيفري.

حجت الاسلام بهرامي اظهار داشت:‌ ميهمانان اين همايش علاوه بر مديران ارشد از قواي سه گانه، دفتر مقام معظم رهبري، مجمع تشخيص مصلحت نظام و نيروهاي مسلح جهوري اسلامي ايران، شامل روساي دادگستري ها، مجتمع هاي قضايي و سرپرستان نواحي داسراهاي عمومي، روساي دانشگه هاي تهران، پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشي تهران، استادان دانشگه و دانشجويان تحصيلات تکميلي و پژوهشگران هستند.

رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح افزود: همايش ملي پژوهش در نظام  عدالت کيفري حاصل تلاش همکاران ما در دفتر آموزش و پژوهش سازمان قضايي نيروهاي مسلح و حمايت شانزده دانشگاه و مرکز پژوهشي است.

حجت الاسلام بهرامي با اشاره به اينکه 138 مقاله به دبيرخانه اين همايش رسيده گفت: تعداد 18 مقاله به عنوان برتر انتخاب شده که از بين آنان سه مقاله برگزيده و 15 مقاله در نشست هاي تخصصي ارايه خواهد شد.

رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح با اشاره به محورهاي اين همايش گفت: اين همايش در سه محور اصلي برگزار مي شود يعني محور پژوهش هاي مربوط به مديريت و روش تحقيق در نظام  عدالت کيفري، محور رويکردها و مطالعات راهبردي در نظام عدالت کيفري و محور پژوهش هاي کاربردي در حوزه عدالت کيفري ا ست که تقسمي بندي نشست هاي تخصصي نيز بر همين اساس خواهد بود./پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار