عباسي در جمع خبرنگاران:

اقدامات خصمانه سايبري عليه ايران با پاسخي جدي مواجه مي‌شود

رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: اگر اقدامات خصمانه سايبري عليه ايران ادامه داشته باشد متعاقبا عمليات‌هاي جدي‌تري را از سوي ما دريافت خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي در حاشيه مراسم سالگرد شهيد رضايي ‌نژاد با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص افزايش سوخت 20 درصدي گفت: ميزان سوخت 20 درصد هماني است كه بازرسان آژانس انرژي اتمي اندازه گيري كرده‌اند لذا براساس اين گزارش، ميزان سوخت 20 درصد افزايش داشته ولي اطلاعات دقيقي در اين  خصوص نمي‌توانم اعلام كنم و بايد كارشناسان به صورت رسمي اعلام نظر كنند.

وي ادامه داد: چهارمين مجتمع سوخت ما توليد و تحويل راكتور شده و حدود 4 الي 5 مگاوات هم كار كرده يعني الان كارهاي تحقيقاتي را با همين مجموعه چندسوختي كه فراهم كرده‌ايم انجام مي‌دهيم.

عباسي در خصوص آغاز به كار نيروگاه بوشهر نيز گفت:‌ بهتر است مقامات انرژي اتمي اين خبر را اعلام كنند چرا كه اين كار يك كار تجربي بوده و ما حوصله لازم را داريم تا مطابق با استانداردها و همچنين رعايت ايمني پيمانكار روسيه‌اي حركت كنيم و عجله‌اي هم در اين خصوص نداريم؛ براي ما اين مهم است كه نيروگاه كاملا مطمئن باشد.

رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به سوالي مبني بر اظهارات رئيس سازمان جاسوسي انگليس (MI6) گفت: آنها رقمي نيستند كه بخواهند مانع پيشرفت كشور شوند؛ ما به دنبال سلاح هسته‌اي نبوده و نيستيم و آنها هم به اين موضوع واقف هستند لذا بحث هسته‌اي، بيشتر بهانه‌اي است كه جلوي پيشرفت كشور ما را بگيرند.

وي ادامه داد: غربي‌ها نمي‌خواهند ما فعاليت صلح آميز داشته باشيم ولي ما كاملا موفق بوده‌ايم و الان حاضر هستيم تجارب خود را در اختيار ساير كشورهاي منطقه و فرامنطقه‌اي بگذاريم.

عباسي به مقام‌هاي غربي توصيه كرد حرف‌هاي زيادي نزنند چرا که ملت ايران با اين حرف‌ها عقب نشيني نمي‌كند و افزود: MI6 بيشتر به دنبال جنايت در كره زمين است و كار آنها جمع آوري اطلاعات افراد براي ترور است و قطعا يكي از عوامل تاثيرگذار در ترور دانشمندان هسته‌اي كشور سازمان جاسوسي انگلستان است.

رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به پرسش باشگاه خبرنگاران در خصوص اينكه برخي رسانه‌ها فاش كرده‌اند كه در آينده آمريكا حملات سايبري سنگيني را عليه مراكز هسته اي ايران انجام خواهند داد گفت:‌ ما در سالهاي گذشته مورد حملات سايبري قرار گرفته‌ايم. به دليل اينكه اساسا سيستمي كه اين كشورها در دنيا پياده كرده‌اند شبيه كار فروشندگان مواد مخدر است كه مردم را معتاد مي‌كنند.

وي اضافه کرد: در بحث الكترونيكي، كشورهاي غربي به شدت كار كرده‌ و در جهت در دست گرفتن شبكه جهاني تلاش كرده اند تا به كشورهاي زيادي آسيب بزنند؛ مخصوصا كشورهايي كه در جهت منافع آنها حركت نمي‌كنند.

رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين در ادامه تاكيد كرد: جنگ جديدي در دنيا آغاز شده و جمهوري اسلامي ايران آشكاركننده اين جنگ در كل كره زمين بوده است.

عباسي اظهار داشت: با عمليات‌هاي خرابكاري صنعتي و اعمال تروريستي كه مستکبران انجام داده‌اند نشان دادند كه چه نظم نويني را مي‌خواستند در دنيا پياده كنند. ما طي سالهاي گذشته توانسته‌ايم مقاومت خوبي را در مقابل اين حملات سايبري داشته باشيم.

وي همچنين تاكيد كرد: اگر اين اقدامات خصمانه عليه ايران ادامه داشته باشد متعاقبا عمليات‌هاي جدي‌تري را از سوي ما دريافت خواهد كرد.

رئيس سازمان انرژي اتمي در خصوص طرح مجلس مبني بر تامين سوخت هسته‌اي كشتي‌ها نيز گفت: بنده صريحاً در اين خصوص چيزي نشنيده‌ام و اساسا اين مطلب در مورد پيشرانه‌هايي كه بدون نياز به سوخت مجدد در مسيرهاي طولاني نيازمند سوخت هسته‌اي هستند ذكر شده بود.

عباسي با بيان اينكه اين طرح بيشتر به خاطر جلوگيري از تحريم‌هاي آتي بوده است گفت:‌ آنها مي‌خواهند جلوي حركت ناوگان‌هاي ما را بگيرند ولي يكي از مسائلي كه مي‌تواند تامين كننده اين گونه سوخت‌ها باشد و در دنيا نيز مرسوم است سوخت هسته‌اي است و ما نيز مشكلي براي طراحي اين سيستم‌ها نداريم.

وي همچنين در خصوص سوخت 90 درصدي و اينكه آيا اين ميزان سوخت حساسيت‌هاي بين‌المللي را ايجاد مي‌كند گفت: لزوما سوخت مورد نياز كشتي‌ها بالاي 20 درصد نيستند و حتي راكتورهايي در شناورهاي دريايي استفاده شده است كه با سوخت 3.5 الي 5 درصد هم كار كرده‌اند.

رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه اظهار كرد: اگر منظور استفاده از زيردريايي باشد و يا موتورهايي كه به اصطلاح نخواهند باز و تعمير شوند نياز به اورانيوم با غناي بالاتر در اين ها حتما است و مطمئنا ما موقعي اين كار را انجام مي دهيم كه حتما همكاري‌هاي لازم با آژانس صورت گيرد تا در صورت لزوم سوخت مورد نياز را در اختيار ما بگذارند.

عباسي در پاسخ به پرسش ديگر باشگاه خبرنگاران مبني بر همكاري سازمان انرژي اتمي با وزارت اطلاعات براي حفاظت فيزيكي از جان دانشمندان هسته‌اي كشور گفت: كل دستگاه هاي امنيتي كشور و سپاه پاسداران زحمات خودشان را در اين مورد كشيده‌اند و اگر اين زحمت‌ها و همكاري‌ها نبود قطعا ترور‌هاي زيادي را در داخل كشور داشتيم.

وي همچنين گفت‌: در اين خصوص كميته هاي ضدترور تشكيل داده‌ايم و به خوبي توانسته‌ايم با خرابكاري‌هاي صورت گرفته مقابله كنيم و دستگيري‌هاي اخير نيز محصول كار مشترك نيروهاي امنيتي و انتظامي در اين زمينه بوده است.

رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر آينده مذاكرات 1+5 با ايران نيز گفت:‌ ما از انجام مذاكره در هر شرايطي استقبال مي‌كنيم.

وي استدلال‌هاي كارشناسان و متخصصين غربي را در مقابل كارشناسا‌ن‌ کشورمان محكم و قانع كننده ندانست و خاطرنشان كرد:‌ زمان لازم به آنها داده شده است تا از خباثت و شرارت دست بردارند؛ ما محكم سر مواضع خود ايستاده‌ايم و به مذاكرات  ادامه خواهيم داد و اصول منطقي در اين زمينه را نيز رعايت خواهيم كرد.

عباسي اصول مذاكرات موفقيت‌آميز را تعامل سازنده و دو طرفه دانست و در خصوص تامين سوخت مورد نياز براي كشتي‌ها از سوي آژانس گفت:‌ آژانس فروشنده و تامين كننده نيست و ما فعلا برنامه خاصي نداريم ولي قابليت طراحي راكتورهايي كه بتوانند در شناورهاي زيردريايي كار كنند را داريم و مي‌توانيم برنامه ريزي خوبي در اين زمينه انجام دهيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي سوخت مورد نياز براي اين كار را نيازمند غناي بالا دانست و گفت: در وهله اول قصد انجام اين كار را نداريم كه بخواهيم بالاي 20 درصد غني سازي كنيم ولي اگر نيازمان باشد اول به جامعه  جهاني اعلام مي‌كنيم كه نماينده واقعي آن در حال حاضر آژانس است و به مدير كل آژانس اعلام خواهيم كرد كه اين مقدار سوخت مورد نياز است.

انتهاي پيام/ش3

برچسب ها: عباسی ، سازمان ، اتمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار