گزارش/

غروب جاويدان منافقين در عمليات مرصاد

منافقين قصد داشتند طي عملياتي با عنوان "فروغ جاويدان" و شعار "از مهران تا تهران" به پايه‌هاي نظام اسلامي، آسيب بزنند اما رزمندگان اسلام، در عملياتي متقابل با عنوان "مرصاد"، عناصر گروهک نفاق را در کمين خود گرفتار کرده و با وارد کردن ضربات سهمگين بر آنها غروب جاويدان منافقين را رقم زدند.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، گروهک تروريستي منافقين در نشستی مشترک با رژیم بعثي به این نتیجه رسید که مي‌توانند طي عملیاتي نظامی با حمایت ارتش صدام و به‌خصوص نیروی هوائی رژيم بعثي، به دولت جمهوري اسلامي ایران ضربه اي اساسي وارد کنند.

إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ

منافقين عملیات خود را، "فروغ جاویدان" نام نهادند اما رزمندگان اسلام، در عملياتي متقابل با عنوان "مرصاد"، عناصر گروهک نفاق را در کمين خود گرفتار کرده و با وارد کردن ضربات سهمگين بر آنها غروب جاويدان منافقين را رقم زدند.

"عمليات مرصاد" آخرين عمليات رزمى ايران در جنگ تحميلى هشت ساله است، با اين تفاوت كه اين بار نيروهاي دشمن تنها جناح عراقي نبود، بلكه منافقيني بودند كه در قالب نيروهاى شبه نظامى، تحت رهبرى مسعود رجوي و با حمايت رژيم بعث عراق به مرزهاى ايران حمله كرده بودند. "عمليات فروغ جاويدان" توسط گروهك تروريستي منافقين مستقر در عراق طراحى و اجرا و از پشتيبانى كامل صدام برخوردار بود كه با هدف فتح "تهران" طى يك برنامه زمان‌بندى شده ۳۳ ساعته طراحي و تدارك يافته بود.

لازم به ذكر است كه پيش از "عمليات فروغ جاويدان"، منافقين دو عمليات به نام‌هاى "آفتاب" و "چلچراغ" را نيز در مرزهاي ايران انجام داده بودند.

"عمليات آفتاب" در نيمه شب هفتم فروردين ۱۳۶۷ در مرزهاى جنوبى كشور، در چهل كيلومترى شهر شوش و "عمليات چلچراغ" هم در ساعت ۱۲ شب ۲۸ خرداد ۱۳۶۷ در غرب كشور انجام شد كه اين دو عمليات نيز براي منافقين هيچگونه موفقيتي را در پي نداشت.


"عمليات فروغ جاويدان" به غروب جاويدان منافقين انجاميد

زمينه اين عمليات را مي‌توان در تصور و تحليل نادرست گروهك منافقين از اوضاع سياسي نظامي جمهوري اسلامي ايران جست.

تحليل آنان بر اين پايه بود كه پذيرش قطعنامه 598 از سوي ايران و برتري نظامي نيروهاي عراقي،‌ نشان از ضعف و عقب‌نشيني رزمندگان اسلام و سرخوردگي مردم از جنگ و جدايي ملت از دولت است.

آنان بر اين اعتقاد بودند كه پذيرش قطعنامه از سوي ايران امري غيرممكن بوده و تنها در صورتى جمهورى اسلامى قطعنامه را خواهد پذيرفت كه به لحاظ سياسى- نظامى و اقتصادى به بن‌بست كامل برسد.

به عقيده آنان اقدام به پذيرش قطعنامه از سوي ايران به منزله فروپاشى نظام خواهد بود و با سرنگونى قطعى نظام حاكم، زمينه براى انتقال قدرت به منافقين فراهم خواهد شد.

با توجه به اين تحليل، منافقين فرصت را غنيمت شمرده و براي تحقق اهداف خود عملياتي را كه براي شهريور67 پيش بيني كرده بودند، دو ماه به جلو انداخته و اواخر تير ماه 1367 با يورش به مرزهاي غربي عمليات خود را آغاز كردند.

منافقين بر اساس يك برنامه زمان‌بندي شده 33 ساعته، در طرح‌ريزي خود قصد رسيدن به تهران را داشتند و اميدوار بودند با بهره‌گيري از 25 تيپ طي پنج مرحله، از شهرهاي "سر پل سرذهاب"، "اسلام آباد"، "همدان" و "قزوين" عبور كرده و خود را به تهران برسانند و نظام جمهوري اسلامي را سرنگون كنند.

ادوات گروهک تروريستي منافقين

در اين عمليات، منافقين با در اختيار داشتن 25 تيپ كه مجموعاً چهار الي پنج هزار نفر را در بر مي‌گرفت و همچنين با بهره‌گيري از مساعدت رژيم بعثي، 120 دستگاه تانك،‌ 400 دستگاه نفربر، 90 قبضه خمپاره انداز 80 ميلي‌متري، 30 قبضه توپ 122 ميلي‌متري، 150 قبضه خمپاره 400 ميلي‌متري، هزار قبضه تيربار كلاشينكف، 30 قبضه توپ 106 ميلي‌متري و 1000 دستگاه كاميون و خودرو به مرزهاي غربي كشور حمله كردند.

نحوه هجوم منافقين

ستون نظامى منافقين در ساعت 15 و سي دقيقه روز 3 مرداد ماه سال 67 با حمايت كامل ارتش عراق و با عبور از مرز در محور "سرپل ذهاب"، حمله خود را از "گردنه پاتاق" به سوى "كرند" آغاز كرده و با پيشروى به سمت "اسلام آباد" براي ساعاتي كنترل اين شهر را به دست گرفتند،
منافقين در ادامه تا "گردنه حسن‌آباد" در شرق شهر "اسلام آباد"، پيش رفتند و براى تجديدقوا در آنجا مستقر و منتظر شكست مقاومت بازدارنده رزمندگان اسلام در "تنگه چهارزبر" شدند تا به سمت "كرمانشاه" پيشروى كنند.

پس از ورود نيروهاى منافقين به "كرند" و "اسلام‌آباد"، درگيرى‌ها تا چندين ساعت در شهر ادامه داشت و شمارى از نيروهاى مردمى و سپاه با منافقين درگير شدند كه به دليل غافلگير شدن و عدم آمادگى تلاش نيروهاي مردمي راه به جايي نبرد.

منافقين كه از پيروزي مقدماتي خود خرسند بودند، راهي "باختران" شده و به خيال خام خود به سمت "تهران" حركت کردند.

راديو منافقين نيز با ارسال پيام به مردم "باختران" از آنها خواست كه زمينه را براي ورود ارتش منافقين مهيا كرده و آماده جذب در گردان‌ها و لشكرها باشند.

منافقين که با عنوان ارتش آزادي‌بخش پا به خاک ايران گذاشته بودند بارها با رفتارهاي وحشيانه خود دروغ بودن ادعاهايشان را به اثبات رساندند. کشتار غيرنظاميان بويژه کشتار دسته جمعي بيماران و پرسنل بيمارستان اسلام‌آباد از جمله اقدامات جنايتکارانه اين گروهک تروريستي در اين راستا است.



آغاز "عمليات مرصاد"

"عمليات مرصاد" در روز پنجشنبه، 6 مرداد 1367 با رمز مبارک "يا علي‌ابن‌ابي‌طالب(ع)" به‌منظور مقابله با منافقين در منطقه "اسلام آباد" و "کرند" در غرب استان کرمانشاه آغاز شد.

 رزمندگان اسلام ناگهان در 34 کيلومتري باختران، راه را بر ستون‏هاي منافقين بستند و واحدهاي زرهي رزمندگان، طي اقدامي متهورانه، تعداد زيادي از ادوات سنگين زرهي منافقين را هدف قرار داده و به آتش کشاندند.

جاده باختران - اسلام‏آباد در همان لحظات اوليه، انباشته از ادوات سوخته شده و عکس‏العمل سريع رزمندگان، منافقين را به فراري مفتضحانه وادار کرد. اين عمليات در روز بعد نيز با حمله هوانيروز ارتش جمهوري اسلامي ايران با سرکوب شديد منافقان ادامه يافت و دشمن را دچار شکست سنگيني کرد.

در اين عمليات سه گردان از تيپ نبي‌اكرم(ص) و تيپ مسلم‌بن عقيل(ع) و يك گردان از ايلام در اسلام‌آباد به منافقين حمله كردند.

منافقين تصور مي‌كردند كه مثل روزهاي قبل، نيروهاي عراقي در اين مناطق حضور دارند، حال آنكه عراقي‌ها در برابر رزمندگان اسلام عقب‌نشيني كرده و منطقه در دست نيروهاي ايراني بود. به همين دليل، رزمندگان اسلام توانستند به راحتي از اين محور وارد "اسلام آباد" شده و سازماندهي منافقين را بر هم بزنند.

پس از آزادسازي "اسلام آباد" و قبل از رسيدن قواي کمکي رزمندگان اسلام به اين شهر در ساعت سه نيمه شب، 3 فروند بالگرد ترابري در "كرند" به زمين نشسته و "مسعود رجوي" رهبر گروهک، همسرش و تعدادي از كادر منافقين را از شهر خارج كردند.

بدين‌ترتيب، با انجام عمليات مرصاد از سوي رزمندگان اسلام، عمليات فروغ جاويدان منافقين به غروب جاويدان آنها بدل شد.



در عمليات مرصاد، علاوه بر اينکه بسياري از ادوات منافقين، منهدم شد ده‌‏ها دستگاه تانک، نفربر، خودرو و نيز صدها قبضه سلاح سبک و نيز مقاديري تجهيزات پيشرفته الکترونيکي و مخابراتي به غنيمت رزمندگان اسلام درآمد.

در اين عمليات، 4800 نفر از منافقان نيز کشته و زخمي شدند كه در ميان كشته شدگان و اسرا تعداد زيادي از كادرهاي اين گروهک و فرماندهان تيپ¬ها ديده مي¬شدند.

بدين‌ترتيب،‌منافقين پس از تحمل شكستي سنگين در پشت تنگه «پاتاق» روز جمعه 7 مرداد 1367 رسما اعلام كردند كه از شهرهاي "اسلام آباد" و "كرند" عقب نشيني كرده‌اند.

عمليات مرصاد را مي‌توان نمادي جاويد و به يادماندني از وحدت و يكپارچگي تمامي اقشار مردم و نيروهاي مسلح در دفاع از تماميت ارضي كشور و پاسداري از ارزش‌هاي والاي انقلاب و آرمان‌هاي بلند ديني ـ ملي از يك طرف و همچنين نماد نفرت و انزجار از خيانتكاران و كساني كه نقش ستون پنجم دشمن را در هشت سال دفاع مقدس برعهده گرفته بودند، دانست.

نقش امير سرافراز ارتش اسلام سپهبد صياد شيرازي در عمليات مرصاد

در پيروزي عمليات مرصاد افراد زيادي اعم از نيروهاي مردمي غرب کشور، بسيجيان،ارتش،سپاه و فرماندهان نظامي نقش داشتند اما نقش شهيد سپهبد علي صياد شيرازي در اين ميان نقشي ويژه و بي‌بديل بود.



شهيد صياد شيرازي در اين عمليات با طراحي استراتژي‌هاي خاص خود در کمترين زمان و با کمترين هزينه، شرايط پيروزي رزمندگان اسلام را فراهم آورد.

صياد در مرصاد همچون يک شکارچي در کمينگاه، منافقين را در دام نيروهاي مسلح کشورمان انداخت. او همچنين علاوه ‌بر ايفاي نقش فرماندهي به بهترين نحو، براي ارتقاي روحيه رزمندگان به نبرد مستقيم عليه دشمن روي آورد و همواره مهره‌اي ارزنده در روند پيروزي رزمندگان اسلام در جبهه نبرد حق عليه باطل بود.
گردآوري از: مرضيه ارجمند

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار