نقش موثر فیزیوتراپی در پیشگیری از گسترش ناتوانی

فیزیوتراپی یکی از مشاغل خدمات بهداشتی درمانی است که خدمات خود را در جهت پیشگیری از گسترش ناتوانی، محدودیت های عملکردی و معلولیت در عملکرد جسمانی و وضعیت بهداشتی ارائه می کند.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، کارشناس فیزیوتراپی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:  فیزیوتراپی در حوزه های مختلفی از جمله ارتوپدی، جراحی، داخلی، اعصاب، روماتولوژی، قلب و عروق، تنفس، پوست، زنان و زایمان، نازایی، بیماریهای شغلی و طب کار، طب ورزشی، ارگونومی، زیبایی اندام و بدن سازی و برای تمام گروههای سنی کاربرد دارد.
 
مجید شهبازی کاهش درد به صورت علتی و علامتی در تمامی مراحل، افزایش دامنه حرکتی مفاصل، رفع محدودیت حرکتی بافت نرم اعم از لیگامان، تاندون، کپسول مفصلی، پوست و رفع چسبندگی بافتها، افزایش قدرت عضلانی، تحمل عضلانی، هماهنگی حرکتی، تعادل ایستا و دینامیک و مهارت حرکتی، بازآموزی و نوآموزی حرکت یا مهارتهای حرکتی هنگام فراموشی خاطره حرکتی و انتقال تاندون، کنترل سفتی عضلات، کاهش اسپاسم، اسپاستی سیتی و رژیدیتی و اصلاح وضعیت، راستا و امتداد صحیح ایستا و دینامیک و الگوی حرکتی فعالیت های روزمره و شغلی را از جمله اهداف فیزیوتراپی برشمرد.
 
دانشجوی دکتری تخصصی فیزیوتراپی بهبود فرآیند ترمیم زخم و آسیب های بافت نرم، ترمیم استخوان، مقابله با پوکی استخوان و بهبود استحکام آن، کنترل ادم، بهبود جریان خون و تخلیه وریدی اندامها، تعدیل فشار خون و تقویت پمپ قلبی، بهبود عملکرد ریوی، پاک سازی مجاری تنفسی، اصلاح الگوی تنفسی، افزایش تحمل تنفسی، ظرفیت ها و حجم های ریوی و افزایش سطح تهویه، کنترل التهاب به ویژه در فرایند التهاب مفصلی نظیر بیماریهای روماتوئیدی و اتوایمیون، کنترل و دفع ادرار و نازایی زنان را از دیگر کاربردهای فیزیوتراپی عنوان کرد.
 
کارشناس فیزیوتراپی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: ابزار کار فیزیوتراپی در چهار گروه اصلی از جمله تمرین درمانی و مکانوتراپی، الکتروتراپی، مهارتهای درمان با دست و هیدروتراپی تقسیم بندی می شود.
 
شهبازی در خصوص تمرین درمانی و مکانوتراپی گفت: فیزیوتراپیست به وسیله تجویز، انجام و آموزش ورزشهای درمانی خاص با استفاده تجهیزات ورزشی مختلف اقدام به درمان بیمار یا افزایش سطح سلامت می‌کند.
 
وی الکتروتراپی را از دیگر ابزارهای کار فیزیوتراپی برشمرد و گفت: در این روش  درمان به وسیله دستگاههای ویژه انجام می‌شود. این دستگاهها معمولاً امواج خاصی را (امواج مایکرو ویو، امواج کوتاه رادیویی، امواج مافوق صوت و امواج الکتریکی) که همگی توسط دستگاه به شکل خاصی تولیدشده، روی سطح بدن بیمار اعمال می کند.
 
این کارشناس فیزیوتراپی افزود: مهارتهای درمان با دست هم شامل مجموعه اقداماتی درمانی است که فیزیوتراپیست بطور مستقیم توسط دست انجام می دهد از جمله انواع مختلف ماساژ، موبیلیزاسیون مفاصل و اعصاب. /عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار