با نسخه فارسی "محمد علی کلی" آشنا شوید

علي مظاهري گفت:من از WBC يعني از باشگاه‌هاي اروپايي بوکس که معروف به ليگ اروپايي هستند و از کشور آلمان پيشنهاد داشتم. آن‌ها حتي دعوت‌نامه مرا هم به فدراسيون بوکس ايران فرستاده بودند. اما چون هدفم حضور در المپيک بود اين قرارداد را قبول نکردم. البته ممکن است بعد از المپيک هم پيشنهاد ديگري داشته باشم اما بيشتر دوست دارم براي کشور خودم مبارزه کنم.

 مجله شبانه باشگاه خبرنگاران: محمد علی کلی را یادتان هست؟ بوکسور مسلماني که روي رينگ بوکس يک تنه افتخارآفريني مي‌کرد و اسطوره بلامنازع اين رشته ورزشي به حساب مي‌آيد؟

حالا با فرا رسيدن موعد برگزاري  المپيک «علي» دیگری از جنس بوکس و مشت‌هاي آهنين «محمدعلي کلي» اسطوره اين رشته پا به میدان رقابت گذاشته است. علي مظاهري بوکسور سنگين وزن کشورمان با پرچم‌داري‌اش در المپيک، حالا مسئوليت‌اش را در لندن دوچندان مي‌بيند. مظاهري قصد دارد با تمام وجودش در لندن براي مدال مبارزه کند؛ المپيکي که شايد آخرين حضور مظاهري در بزرگ‌ترين تورنمنت ورزشي دنيا باشد.

بار اول است که پرچم‌داري کاروان ايران به بوکسورها مي‌رسد؟

بله. به همين دليل پرچم‌داري من در لندن هم براي خودم، هم براي فدراسيون و هم براي اهالي بوکس افتخار بزرگي است.

پرچم‌دار
ي کاروان ايران در المپيک باعث ايجاد استرس در شما نمي‌شود؟

پرچم‌دار بودن مسئوليت مرا 2 برابر کرده چون از پرچم‌دار يک کاروان توقع مدال‌آوري هم مي‌رود. وقتي من در اردوي ايتاليا شنيدم پرچم‌دار کاروان ايران در المپيک لندن شده‌ام خيلي خوشحال شدم. اين آرزو و افتخار هر ورزشکاري است که در المپيک پرچم‌دار کشورش باشد. طبعا از اين‌که اين افتخار در المپيک لندن به من رسيده خيلي خوشحالم.
 
با توجه به اين‌که به قول خودتان در لندن احساس مسئوليت بيشتري داريد، آيا مي‌توانيم توقع مدال‌آوري از شما داشته باشيم؟


من نمي‌خواهم با گفتن اين‌که حتما در لندن مدال مي‌آورم کار را براي خودم سخت‌تر کنم و استرس براي خودم درست کنم. اما تمام تلاشم را مي‌کنم که بهترين نتيجه ممکن را بگيرم. ضمن اين‌که در المپيک پکن حريف روس من قهرمان المپيک بود و در همان المپيک هم قهرمان شد، من هم با اختلاف امتياز کمي نسبت به او نتيجه را واگذار کردم. ولي چون اولين حضورم در المپيک بود، صرف حضور در چنين تورنمنت بزرگي برايم مهم بود. اما امسال در حالي به لندن مي‌روم که اين احتمال هست که نتوانم در المپيک بعدي حضور داشته باشيم. همين مسئله باعث شده هدفم را در لندن مشخص کنم. مي‌خواهم با تمام توانم براي مدال مبارزه کنم. اميدوارم خدا هم کمک کند و من به قرعه خوبي بخورم تا بتوانم موفق شوم.

در وزن شما 16 بوکسور المپيکي حضور دارند و گويا يکي از خلوت‌ترين وزن‌هاي المپيک محسوب مي‌شويد. اين باعث مي‌شود که نسبت به بقيه وزن‌ها يک دور کمتر مبارزه کنيد. اين مسئله چقدر روي بالا رفتن شانس مدال‌آوري شما موثر است؟

نه. اصلا اين‌طور نيست. علت خلوت‌تر بودن اين وزن نسبت به اوزان ديگر اين است که فقط نفر اول تا ششم جهان و نفرات اول قاره‌هاي و نفرات اول WBC در اولين وزن حضور دارند. از طرفي چون بوکسورهاي سنگين وزن قاره اروپا و آمريکا خيلي خوب هستند نفرات اول و دوم آن‌ها مي‌توانند سهميه المپيک بگيرند. همين مسئله هم باعث مي‌شود که بوکسورهاي وزن 91- کيلو به نسبت بقيه اوزان خيلي سخت‌تر شود. به همين خاطر ورزشکاران اين وزن به دنبال بازي سبک‌تر نيستند چون از همان مبارزه اول کار بسيار سخت است.

چندي پيش شما از يک باشگاه آلماني پيشنهاد داشتيد. اما شنيده‌ايم که ديگر تمايلي به حضور در اين باشگاه را نداريد. علت چيست؟

بله من از WBC يعني از باشگاه‌هاي اروپايي بوکس که معروف به ليگ اروپايي هستند و از کشور آلمان پيشنهاد داشتم. آن‌ها حتي دعوت‌نامه مرا هم به فدراسيون بوکس ايران فرستاده بودند. اما چون هدفم حضور در المپيک بود اين قرارداد را قبول نکردم. البته ممکن است بعد از المپيک هم پيشنهاد ديگري داشته باشم اما بيشتر دوست دارم براي کشور خودم مبارزه کنم.

اشاره کرديد شايد در المپيک بعدي حضور نداشته باشيد. چرا؟

در حال حاضر 30 ساله هستم و در المپيک بعدي 34 ساله خواهم بود. طبق قوانين بوکس، بوکسورهاي 34 ساله اجازه حضور در مسابقات آماتور را ندارند. به همين دليل ممکن است در المپيک بعدي و البته با احتساب سن من به تاريخ ميلادي امکان حضور در المپيک را نداشته باشم. همين مسئله باعث شده در ذهن خودم اين‌طور تصور کنم که لندن آخرين شانس المپيک من است. بنابراين مي‌خواهم از تمام توانم مايه بگذارم.

مسائل و کمبودهاي مالي در آستانه المپيک صداي خيلي از ورزشکاران از جمله کشتي‌گيران و وزنه‌برداران را درآورد. البته از بوکس هم خبرهايي در اين زمينه رسيد و ناطق نوري رئيس فدراسيون، نسبت به اين مسئله اعتراض شديدي داشت. انتقادهاي ايشان به جايي رسيد؟

در بوکس هم مثل رشته‌هاي ديگر اوضاع مالي خوب نيست. از طرفي اگر ورزشکاران کشتي و وزنه‌برداري اعتراض کردند حق دارند. چون آن‌ها واقعا تلاش مي‌کنند و نتايج بسيار خوبي هم مي‌گيرند به نظر من بايد به ورزشکاران المپيکي بيش از اين‌ها بها داده شود. چون يک ورزشکار براي رسيدن به طلاي المپيک خيلي بايد زحمت بکشد و طلاي المپيک الکي بدست نمي‌آيد. از طرفي جوايزي که براي مدال‌آوران المپيک بخصوص طلايي‌ها در نظر گرفته شده خيلي کم است. اگر از يک ورزشکار مدال المپيک مي‌خواهيم بايد رسيدگي‌ها هم المپيکي باشد.

آيا رسيدگي‌ها در بوکس، المپيکي بوده؟

به هيچ‌وجه. متاسفانه رسيدگي‌ها فقط در يک رشته انجام مي‌شود. در جريان بازي‌هاي يورو 2012 مسابقه فوتبال ايران و قطر هم بود. من واقعا بعد از ديدن بازي ايران براي ملي‌پوشان ايران متاسفم شدم. چون بازيکنان خيلي مبتدي و با سرعت پايين بازي کردند. اين نشان مي‌دهد که فوتباليست‌‌هاي ما اصلا انگيزه بازي براي تيم ملي را ندارند. چون دارند ميليادري از باشگاه‌هايشان پول مي‌گيرند. اما نمي‌دانم چطور است که در فوتبال شاهد هزينه‌کردهاي ميلياردي هستم. بالاخره فوتباليست‌هاي ايران و بخصوص بازيکنان استقلال و پرسپوليس هم دارند از بودجه دولتي استفاده مي‌کننند. اين قراردادهاي ميلياردي فقط نشان مي‌دهد که حق ورزشکاران ديگر ضايع مي‌شود و به فوتباليست‌ها داده مي‌شود. ما مگر چند ورزشکار نخبه داريم. در اين المپيک هم با همت همين نخبه‌ها ديگر بيشتر از 10، 12 مدال که نمي‌گيريم. البته من اميدوارم همه 54 المپيکي ايران در لندن مدال‌آور باشند اما واقعيت همان است که گفتم. پس بهتر است به همين نخبه‌ها رسيدگي شود. مسئولان بدانند که اگر اين اتفاق بيفتد هيچ‌جاي دوري نمي‌رود.

در پایان گفت گوی خراسان با این ورزشکار وی برای هم کاروانی های خود ابراز موفقيت کرد و گفت:من براي هر 4 بوکسور المپيکي ايران شانس مدال قائلم چون المپيک رويدادي است که در آن قهرمان جهان و قهرمان المپيک قبل را نمي‌شناسد. هرکس که آماده باشد و به قرعه خوب بخورد شانس مدال دارد. البته بعضي وزن‌ها قهرمان‌هاي سرشناس و خوبي دارند که روي کاغذ شانس مدال‌آوري بيشتري مي‌توان برايشان قائل شد. اما در کل همه چيز بستگي به نوع مبارزه بچه‌ها دارد. گاهي يک قهرمان جهان مي‌آيد و به کسي مي‌بازد که اصلا نام ونشاني ندارد. اميدوارم اين اتفاق براي ما هم بيفتد تا با پيروزي مقابل نامداران در لندن شگفتي ساز شويم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار