اراک/

اولین کارخانه لوکوموتیو سازی ایران در اراک/ سرمایه ای که همچنان خاک می خورد

اولین کارخانه لوکوموتیو سازی ایران در سال 1383 در مجموعه واگن پارس اراک با بیش از هفت میلیارد تومان راه اندازی شد اگرچه به مدد واردات لوکوموتیو خالی از تولید است اما به عنوان اولین کارخانه لوکوموتیو سازی در صنعت کشور ثبت شده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  اراک اولین کارخانه لوکوموتیو سازی ایران در سال 1383 در مجموعه واگن پارس اراک با بیش از هفت میلیارد تومان راه اندازی شد و گرچه به مدد واردات لوکوموتیو خالی از تولید است اما به عنوان اولین کارخانه لوکوموتیو سازی در صنعت کشور ثبت شده است.

خبر خوش یا ناخوش

خبر افتتاح کارخانه ساخت لوکوموتیو در گروه صنعتی مپنا تحت عنوان "اولین کارخانه تخصصی ساخت لوکوموتیو درایران " اگر چه خبری شیرین به کام مسئولین کشوری آمد اما کام مجموعه شرکت واگن پارس اراک را که از سال 1372 کار ساخت لوکوموتیو را برای اولین بار در کشور آغاز کرده بود تلخ کرد.

روابط عمومی واگن پارس اراک ضمن انتقال گلایه صنعتگران این کارخانه به تلاش آنان در عرصه بومی سازی تجهیزات ریلی در اطلاعیه ایبا ابراز خرسندی از ورود این شرکت به جمع تولیدکنندگان خودروهای ریلی در کشور و آرزوی موفقیت آورده است:شرکت واگن پارس به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای ریلی در خاورمیانه و نیز نخستین تولید کننده در کشور از سال 72 اقدام به ساخت لکوموتیو کرده است.

روابط عمومی شرکت واگن پارس اراک اضافه کرده است: در طول سال های گذشته با اجرای موفقیت آمیز دو پروژه تولیدی در مرحله نخست، هشت دستگاه لکوموتیو مانوری و در مرحله دوم، 80 دستگاه لکوموتیو خطوط اصلی با قدرت چهار هزار و 300اسب بخار در سال های 82 تا 86 تولید و به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی تحویل شده است.

شرکت واگن پارس اراک هم اکنون نیزدر زمینه تولید محصولات متنوعی از خودروهای ریلی شامل انواع واگن های باری و مسافری، لوکوموتیو، مترو، قطار خود کشش و بوژی فعال بوده و همچنان به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای ریلی در خاورمیانه مطرح است و تولیدات این شرکت هم اکنون روی ریل های سه قاره از پنج قاره جهان حرکت دارند.

در حال حاضرهم در خوشه ریلی استان مرکزی، 120 شرکت فعال هستند که بسته به ظرفیت و نوع تولیدات و فعالیت از توان آن ها در قراردادهای کلان ریلی در همکاری با شرکت واگن پارس بهره گرفته می شود.

فعالیت تولیدی شرکت واگن پارس با انتقال فناوری از خارج کشور

شرکت واگن پارس به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای ریلی در خاور میانه و نیز اولین تولید کننده لوکوموتیو در کشور مطرح است.

این شرکت که بنا به ضرورت توسعه ناوگان ریلی کشور از سال 1362 توانست با ایجاد ماشین آلات و ملزومات فصل جدیدی در صنعت ریلی کشور بگشاید امروز داعیه دار بزرگترین تولید کننده خودروهای ریلی در خاورمیانه و اولین سازنده خودروهای ریلی در ایران است.

شرکت واگن پارس اراک توانست در آغاز کار با انتقال فناوری صنعت ریلی از شرکت های صاحب نام اروپایی اعم از شرکت wagonunion آلمان برای ساخت واگن های باری و انتقال فناوری شرکت SGP اتریش برای تولید واگن های مسافری جای پای خود را در صنعت ریلی کشور محکم کند.

کسب توانایی ساخت لوکوموتیو در سال 72

شرکت واگن پارس اراک در ادامه فعالیت های خود در حوزه انتقال فناوری های ساخت به داخل کشور توانست با انتقال فناوری شرکت آستوم توانایی تولید لوکوموتیو های خطوط اصلی و مانوری را کسب کرده و نام خود را به عنوان اولین سازنده لوکوموتیو در تاریخ ایران به ثبت برساند.

بعد از انتقال این فناوری و تلاش متخصصان جوان فعال در این کارخانه از سال 1372 شرکت واگن پارس اراک اقدام به ساخت لکوموتیو در کشور نمود و توانست با اجرای موفقیت آمیز 2 پروژه تولیدی در مرحله اول تعداد 8 دستگاه لکوموتیو مانوری و در مرحله دوم تعداد 80 دستگاه لکوموتیو خطوط اصلی با قدرت 4300 اسب بخار طی سالهای 82 تا 86 تولید و به راه آهن جمهوری اسلامی تحویل نموده است.

علاوه بر این شرکت واگن پارس اراک توانسته با خرید فناوری ساخت واگن های مترو از کشور چین واگن های پیشرفته بین شهری مشهور به «ترن ست» از شرکت زیمنس آلمان عنوان کرد بزرگترین سازنده خودروهای ریلی خاورمیانه را از ان خود کند.

حضور واگن پارس در بازارهای جهانی

امروز شرکت واگن پارس از مطمئن ترین و مهمترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خودروهای ریلی جهان است چرا که تولیدات این شرکت از همان ابتدا مطابق استانداردهای بین المللی و uic بوده و در 2 دهه اخیر توانسته به عنوان یکی از مهمترین و مطمئن ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خودروهای ریلی در جهان شهرت بگیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت واگن پارس این شرکت به عنوان تنها صادرکننده خودروهای ریلی در ایران توانسته در 2 دهه اخیر هزار و 924 دستگاه انواع واگن باری ، مسافری بوژی به کشورهای مختلف صادر کند.

حسین عاشوری می گوید: از مجموع هزار و 924 دستگاه واگن های صادراتی 964 دستگاه شامل 559 دستگاه واگن محل سوخت ، 360دستگاه واگن حمل گندم و 45 دستگاه واگن حمل سیمان به کشور سوریه ، 550 دستگاه واگن شامل 150 دستگاه واگن حمل مکانیزه ، 200 دستگاه واگن حمل سوخت ، 100 دستگاه واگن مسقف به کشور سودان ، 66 دستگاه واگن مسافربری به کشور بنگلادش و 164 دستگاه بوژی به کشور چین صادر شده است.

تولید 7 محصول متنوع در شرکت واگن پارساراک

شرکت واگن پارس اراک امروز بعد از گذشت حدود 40 دهه از فعالیت صنعتی و تولیدی خود توانایی تولید 7 محصول متنوع را اعم از واگن های مترو ، ترن ست، لوکومتیو ، پلهای تلسکوپی ، بوژی و انواع واگن های باری و مسافری را داراست.

لوکوموتیو سازی واگن پارس سرمایه میلیاردی که در اراک خاک می خورد

سالها پیش سرمایه گذاری میلیاردی برای راه اندازی خط تولید لوکوموتیو در شرکت واگن پارس اراک صورت گرفت که این پتانسیل بدلیل واردات بی رویه سالهاست که خاک می خورد.

واردات بیش از هر صنعتی در استان مرکزی به واگن سازی این استان ضربه زد و برای مدتها مسئولان و صنعتگران از تبعات آن رنج می بردند.

واردات انواع واگن به کشور از سوی متقاضیان دولتی و غیردولتی از خارج در حالی بود که برخی متقاضیان اقدام به واردات واگنهای دست دوم می کردند و تعمیر این واگن ها به واگن پارس اراک سپرده می شد.

بعد از بیش از چهار سال رنج مضاعف صنعتگران از واردات بی رویه، اکنون گرانتر شدن حاملهای انرژی باعث روی آوردن به تجهیزات ریلی که انرژی کمتری مصرف می کنند، شده است که این رویکرد باعث خوشحالی کارگران و صنعتگران واگن پارس به امید استقبال از تولیدات واگن سازی شده است.

اکنون گرچه کارخانه واگن سازی اراک با توان فنی و مهندسی بالا قادر به ساخت انواع واگن و لوکوموتیو است اما درج خبر اولین واحد لوکوموتیوسازی در یکی از استانها آن هم با عنوان "اولین واحد" برای این کارخانه تعجب بسیاری از فعالان در این صنعت را برانگیخت چرا که واحد تازه افتتاح شده واحدی است که با چندین میلیارد تومان در دل واگن پارس راه اندازی شده است و واحد جدید، اولین سازنده نیست./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.