گزارشي از آخرين تحولات بي‌بي‌سي‌ فارسي

افت شاخص مخاطب،اخراج عوامل اجرايي و شايعه اخراج مدير بي‌بي‌سي فارسي

رصد تحولات اخير بي‌بي‌سي فارسي و پست‌ها و كامنت‌هاي خبرنگاران اين رسانه در فضاي‌مجازي سبب شده تا گمانه‌زني‌ها از رفتن صادق صبا از بي‌بي‌سي حکايت کند.

به گزارش حوزه سياست‌خارجي باشگاه‌خبرنگاران؛ سال 1385 بود كه وزارت امور خارجه انگليس پيشنهاد تاسيس تلويزيون بي‌بي‌سي فارسي را مطرح كرد و در سال 1386 بود كه اين پيشنهاد از سوي بازوهاي رسانه‌اي دربار سلطنتي پذيرفته شد.
از همان سال 86 تمامي تلاش‌ها براي هر چه زودتر روي آنتن بردن برنامه‌هاي بي‌بي‌سي فارسي اغاز شد و سرانجام در 25 دي 1387 و چند روز بعد از هفتاد سالگي راديو فارسي «بي بي سي»، برنامه‌هاي تلويزيون بي‌بي‌سي فارسي روي آنتن رفت. تلويزيون بي‌بي‌سي فارسي از همان ابتدا به انتخابات دور دهم رياست جمهوري ايران كه قرار بود در خرداد ماه 1388 برگزار شود پرداخت، موضوعي كه شايد در آن زمان براي مخاطبان عام چندان غريب نمي نمود.
24 ساعته شدن برنامه‌هاي بي‌بي‌سي در زمان انتخابات دهم رياست جمهوري  
شبکه بی بی سی فارسی كه چيزي حدود 6 ماه پیش از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پا به عرصه وجود گذاشته بود، تلاش بسياري براي پوشش اخبار جهت‌ دار انتخابات و نامزدها مي‌كرد و درست 24 ساعت پيش از آغاز راي گيري برنامه‌هاي خود را شبانه روزي كرد.
تلاش بي‌بي‌سي در جهت تئوريزه كردن بحث تقلب  
شبکه متعلق به استعمار پیر که از ماه‌های قبل ازانتخابات، خود را آماده بحران‌سازی کرده بود پیشاپیش در اخبار و تحلیل‌های به اصطلاح کارشناسان سیاسی مسائل ایران، بحث تقلب را تئوریزه و قاطعانه بر آن پای می‌فشرد.  
بی‌بی‌سی در چارچوب سناریوی خود، جمعه شب 22 خرداد در قالب برنامه‌های زنده پروژه تقلب در انتخابات را با حضور فرخ نگهدار، رئیس گروهک فدائیان خلق و صادق صبا تحلیلگر سیاسی کلید زد و پس از این به تناوب انتشار خبرهایی از ایران، ارتباط مستقیم و. . . کارشناسانی مانند جمشید برزگر، هاشم احمدزاده، احمد سلامتیان، سعید برزین، مسعود بهنود و. . . در استودیو و آدم‌هایی از احزاب و گروهک‌های داخل ایران هر لحظه به موازات اعلام آرا انتخابات رياست جمهوري، بر حملات و تثبیت و تلقین تقلب در انتخابات افزود، به صورتی که نزدیک صبح و تا ظهر شنبه جملگی گزارش‌هاي این شبکه دستور حمله، اغتشاش و افزایش نارضایتی بود.
نقش بي بديل بي‌بي‌سي در اغتشاشات
پوشش وسیع اخبار اغتشاشات در چند نقطه معدود تهران در این شبکه و انتشار بلادرنگ اخبار فتنه گران وبیانیه‌های آنان از جمله خطوطی بود که در حوادث بعد از انتخابات توسط این شبکه خبری دنبال می‌شد و به خاطر پوشش همين اخبار بود كه نمايندگان مجلس عوام انگليس از دست اندركاران اين شبكه تقدير و تشكر كردند.
 

 
تقدیر از شبکه BBC برای پوشش اغتشاشات!

نمایندگان مجلس عوام انگلیس بارها از نقش شبکه بی‌بی‌سی در حورد حوادث بعد از انتخابات ایران تقدیر و تشکر کرده است، این مجلس همچنین در گزارش خود به نام« امنیت جهانی و ایران» که به تشریح مسائل داخلی کشورمان در دوران انتخابات ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن پرداخته با اشاره به نقش این شبکه در این حوادث تصریح مي‌کند بي‌بي‌سي فارسي در آگاهی بخشی به ملت ایران نقشی غیر قابل انکار ایفاء کرده است!.



چهره‌هاي شاخص بي‌بي‌سي فارسي



بي‌بي‌سي فارسي بنگاهي براي فرقه‌اي ضاله

بناي بنگاه خبر پراكني بي‌بي‌سي فارسي از همان ابتدا با به كار گيري افرادي از فرقه ضاله بهائيت گذاشته شده، موقر باليوزي كه يکي از سرشناس‌ترين چهره هاي بهائيت در ايران بود، در ابتدا راديو بي‌بي‌سي را بنا نهاد و افرادي همچون باقر معين، شاداب وجدي، لطفعلي خنجي و ... را در بدنه اصلي بي‌بي‌سي فارسي به کار گماشت و بهروز آفاق(عنصر بهایی که نقش عمده‌اي در بهايي کردن کارکنان بي‌بي‌سي فارسي داشته‌است)  اوايل سال 2011 بود که سايت بي‌بي‌سي فارسي را با همكاري اعضاي اين فرقه انگليسي ساخته وارد فضاي مجازي كرد و با آغاز به كار تلويزيون بي‌بي‌سي فارسي به تلويزيون آمد تا برخي از اعضا تيم بهايي مستقر در سايت بي بي سي فارسي به همراه عناصر جديد بهايي به تلويزيون بي بي سي نقل مكان كنند.
با راه‌اندازي شبکه تلوزيوني بي‌بي‌سي فارسي سنت تبليغ فرقه ضاله بهائيت در اين رسانه ادامه يافت. بی‌بی‌سی فارسی با اعزام خبرنگاران خود به سرزمین‌های اشغالی، سعی کرد تا با توسل به ترفندهای مختلف، چهره بهائیت را تطهیر کند.


پخش رپرتاژ آگهي‌هاي متعدد از اين فرقه انگليسي ساخته در دستور كار مسئولان بي بي سي فارسي قرار گرفت و گزارشگران اين شبكه با ارسال رپرتاژ آگهي‌هاي متعدد از سرزمين‌هاي اشغالي مبلغ بسيار خوبي براي بهائيان شدند.  
باقر معین، شاداب وجدی، لطفعلی خنجی و عنایت فانی از جمله کسانی هستند که از سه دهه گذشته تا کنون به عنوان مجری و تهیه کننده، نقش مهمی را در حمایت از بهائیان در بی‌بی‌سی ایفا کرده‌اند و اكنون هم به عنوان همكار و مدرس به تربيت خبرنگاران بي‌بي‌سي‌فارسي مي‌پردازند.
مهدی پرپنچی، سردبیر فعلی بی‌بی‌سی فارسی، در وبلاگ شخصی‌اش، خاطرات سفر به فلسطین اشغالی و دیدار از مراکز بهائیت و حتی خواندن ورد‌ های این فرقه گمراه را منعکس کرده است.
بهائي شدن فرناز قاضي‌زاده يکي از مجريان بي‌بي‌سي فارسي به همراه همسرش سينا‌مطلبي نيز در ادامه روند رشد بهائيت در اين رسانه است.




فرناز قاضي‌زاده مجري تازه بهائي شده بي‌بي‌سي فارسي
 به همراه همسرش سينا مطلبي



فساد اخلاقي در بي‌بي‌سي

اخبار متعددی در مورد تجاوز مدیر شبکه فارسی بی‌بی‌سی به مجری برنامه نوبت شما رسانه‌هاي ديداري و شنيداري مطرح شده است.
وسعت این خبر و سكوت سنگین 2 نفر دخیل در این ماجرا تا آنجا پیش رفت كه حتی رسانه های ضد انقلاب مجبور به انتشار این خبر شدند و خبر دادند كه این مجری از شبكه بی‌بی‌سی حذف شده است. ضمن اینكه این مجری  نیز در صفحه فیس بوك خود هیچگونه واكنشی به این خبر نشان نداده و كاملا سكوت كرده است.
در برنامه "نوبت شما" نیز یكی از مخاطبان بی بی سی فارسی پس از لحظاتی در حال بیان ماجرای این تجاوز بر روی آنتن زنده بود كه مجری برنامه مذكور بلافاصله سخنان آن مخاطب را قطع و تاكید كرد كه مجبوریم "به خاطر رعایت حال آن مجری" چنین تماس هایی را قطع كنیم.
یک همکار زن در بی بی سی فارسی نیز درتائيد وجود فساد اخلاقي در شبکه دربار سلطنتي وبلاگ خود نوشته: وضع مالی ام خوب نیست و آخر ماه ها پول کم میارم. خونه ام گرونه و بالاتر از توان مالی من واسه همین اینطوری شده.....



نفوذ رژيم صهيونيستي در اين رسانه
بنگاه شایعه پراکني بی بی سی فارسي كه تلاش مي کرد با کم رنگ جلوه دادن توهین به مقدسات مسلمانان ، این امر مذموم در هر جامعه سالمی را در راستای آزادی بیان جلوه بدهد! با چنان تناقضي مواجه شد که در پایان به افشای حقایقی از پشت پرده تسلط سازمان ناتوی فرهنگی صهیونیست ها بر بی‌بی‌سی فارسي منتهی شد.
اکبر گنجي با اعتراف به نفوذ صهیونیست ها در شبکه بی بی سی خطاب به مجری برنامه بی بی سی گفت : " در همین رسانه های مدعی آزادی بیان، شما میتوانید اینجا هولوکاست را مسخره کنید؟ امکان ندارد . کاریکاتوری که علیه یهودیان کشیده اند شما میتوانید در بی بی سی نمایش دهید؟ امکان ندارد، در بی بی سی را می بندند!
 
کلاهبرداري صادق صبا از بيوه شاه مخلوع/ عصبانيت ملکه انگليس از بي‌بي‌سي
در جریان بازدید بيوه شاه مخلوع از بی بی سی فارسی، صادق صبا بیوه 75 ساله محمدرضا پهلوی را قانع می کند که در ازاي دریافت هزینه ای کلان، مستندی از زندگی وی را با استانداردهای حرفه ای تولید و از همان شبکه پخش کند؛ وعده ای که به ساخت یک مستند ارزان، ضعیف و دست چندم انجامید و نارضایتی بی اندازه سفارش دهنده را به دنبال داشت.



اشرف پهلوی (خواهر شاه سابق ایران) پس از اطلاع از معامله ی فرح و صادق صادق‌ نژاد (صادق صبا)، بلافاصله از "صادق صبا" مدیر "بی بی سی فارسی" درخواست می کند که مستندی نیز از زندگی او تولید و پخش شود و برای ترغیب متولیان این شبکه مبلغ چندين ميليون دلار به حساب رسمی "بی‌بی‌سی" و حساب شخصی و محرمانه ی "صادق صبا" واریز می ‌کند.
اما مدیر "بی‌بی‌سی فارسی" که پس از پخش مستند فرح پهلوی با رسوایی مالی ناشی از اخاذی چند ميليون پوندی از بیوه محمدرضا پهلوی و نیز با انتقادهای فراوانی از طرف تعدادی از گروه‌‌های اپوزیسیون مواجه شده بود، به رغم دریافت پول مذکور از اشرف پهلوی ، انجام کار را به آینده ای نامعلوم موکول می ‌کند.
اشرف پهلوی نیز که این مبلغ کلان را پرداخته و نتیجه ‌ای نگرفته بود ، از فرط ناراحتی خبر دیدار محرمانه ی فرح دیبا از "بی بی سی فارسی" و مبلغی را که "صبا" از او کلاهبرداری کرده بود افشا می‌ کند.



اما خبر جدید این است که گزارش رسوایی مالی مدیر کلاهبردار بی بی سی فارسی از طریق آشنایان مشترک خاندان پهلوی با خانواده سلطنتی انگلیس، به کاخ باکینگهام رسید و اسباب ناخشنودی دربار سلطنتي را فراهم آورد ؛ تا جایی که "مارک تامسون" مدیرکل بی بی سی و "صادق صبا" مدیر بخش فارسی شبکه دربار احضار شدند اما توضیحات آن دو، عوامل رسانه‌اي درباررا قانع نکرده و به دستور آن‌ها بودجه بی بی سی فارسی کاهش می یابد.
 دولت انگلیس طبق توصیه مشاوران باکینگهام، بودجه کاسته شده از بی بی سی فارسی را به عنوان «تشویقی» به شبکه "من و تو" [manoto] تزریق کرده است.
 
 مخاطبان BBC در سراشیبی سقوط/ آمار مخاطبان BBCPersian به روایت BBCPersian
بی بی سی فارسی در ابتدا تلاش می کرد که  شعار بی طرفی خود را به مخاطب نشان دهد و با عدم تاخت و تاز به نظام تلاش می کرد که توجه همه را جلب کند اما بعد از انتخابات رياست جمهوري دهم عملا تبديل به تريبون مخالفان جمهوري‌اسلامي شد و  چه در گفت وگو با مخاطبان در برنامه نوبت شما و چه در گفت و گو با کارشناسان وسیاست مداران و مخالفان نشان داد که علنا مخالف نظام است و هدف اصلی خود یعنی براندازی نظام را آشکارا دنبال می کند.


نظر سنجی ها در مورد بی‎بی‎سی فارسی نشان می‎‎دهد که از هشت ماه قبل تاکنون مخاطبان اين رسانه به زیر 25 درصد رسیده‎اند و اين درحاليست که مسئولان بي‌بي‌سي‌ فارسي در تلاشند تا کاهش بودجه اين رسانه را دليل کاهش روز افزون مخاطبان معرفي کنند.
در همین راستا، چندی پیش یک وبلاگنویس ایرانی میزان بینندگان و مخاطبان تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی را مشخص کرد   و در یکی از دست‌نوشته‌های خود با عنوان "چند نفر در ایران بی بی سی فارسی تماشا میکنند؟"، نوشت: "اگرچه در این خصوص کارهای علمی زیادی شده است اما این مسأله مدت‌هاست که به صورت یک بحث سیاسی درآمده که قابلیت کار و بحث علمی خالص روی آن وجود ندارد. متنی که مشاهده میکنید به نقل از اخبار روزانه بی بی سی فارسی از طریق ایمیل به تاریخ دوشنبه 29 شهریور 1389 برای من که سالهاست مشترک این خبرنامه هستم ارسال گردیده است و به روشنی نشان میدهد که ارزیابی خود این رسانه از عمق نفوذ خود در بین مخاطبان ایرانی تا چه حد است :
سرویس جهانی بی بی سی حدود 70 سال است که به زبان های فارسی و عربی برنامه پخش می کند. در حال حاضر بخش عربی بی‌بی‌سی به عنوان بزرگ‌ترین بخش سرویس جهانی به حدود ۲۲ میلیون نفر دسترسی دارد و برآورد می‌شود که بینندگان تلویزیون بخش فارسی بی‌بی‌سی در سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان در بهترين حالت چيزي بالغ بر سه میلیون نفر هستند."
 
گافی عجیب که سناریوی «بی بی سی» را لو داد

مهم‌ترين بخش مشكلات و بحران‌هاي اين شبكه دولتي به برخي برنامه‌هاي آن و چگونگي نحوه اجراي آن مربوط مي شود. به طور مثال برنامه "نوبت شما" كه اين روزها دائما در حال گاف دادن است به‌طوري كه موجبات خنده مخاطبان داخلي و خارجي را فراهم كرده است.   
شبکه بی بی سی فارسی با وجود لینک کردن برنامه نوبت شما به رادیو بی‌بی‌سی، همچنان در حال از دست دادن بینندگان خود است. یکنواخت شدن برنامه از یک سو و قضاوت های یک طرفه از سوی دیگر، افزایش تماس های مخالف اهداف شبکه و کلافه شدن مجری و در ادامه قطع تماس بینندگان را پی دارد.   
تماس شاهدان عيني که همواره پايه ثابت برنامه نوبت شما هستند و دادن شعارهايي مانند "بي‌بي‌سي حيا کن و ..." که دستپاچگي مجري را در پي داشت يک نمونه از گاف‌هاي بي‌بي‌سي فارسي است.  
افتضاح ديگر برنامه "نوبت شما" مربوط به چندي پيش مي شود.
 ماجرا از اين قرار بود كه دو تن از مخاطبان که به گفته بی بی سی یکی از تهران و دیگری از اهواز با این شبکه تماس گرفته بودند، دقیقا جملات مشابهی را درباره تاثیر تحریم ها بر زندگی مردم ایران بیان کردند.
 در تماس اول شخصی که خود را " محسن از تهران" معرفی کرد درباره تاثیر تحریم ها گفت: "با عرض تشکر از تحریم های اروپا! با توجه به اینکه کشور ما ..."
در نمایش بعدی شخصی که خود را "علی از اهواز" معرفی کرد، در تماس با شبکه دولتی بی بی سی، با تکرار سخنان "محسن" _که به نظر می رسید آنها را از روی نوشته ای می خواند_ گفت: "جا دارد در این جا از تحریم های اروپایی تشکر کنم، با توجه به اینکه کشور ما در حالت تحریم قرار دارد..."
اين ماجرا آن قدر براي مديران اين شبكه دولتي گران تمام شد كه در واکنشی فوری، دو تن از مجریان اصلی نوبت شما یعنی پونه قدوسی و سیاوش اردلان را از برنامه نوبت شما کنار گذاشته و در قسمت‌هاي ديگر بي‌بي‌سي فارسي به کار گرفت.  
صادق صبا مهره سوخته بي‌بي‌سي
اتفاقاتي که در اين گزارش بدان اشاره شد، شايعه حذف صادق صبا از بي‌بي‌سي فارسي را بر سر زبان کارمندان اين ضد رسانه انداخته است.
خبرنگاران بي‌بي‌سي در فضاي‌مجازي با نوشتن پست ‌ها و كامنت‌ها از يك اتفاق بزرگ در بي‌بي‌سي خبر مي دهند و شايد اين اتفاق بزرگ رفتن صادق صبا و آمدن مديري ديگر به جاي او باشد،دليل اصلي اين شايعات نيز از دست دادن مخاطبان اين رسانه است که نارضايتي مديران بي‌بي‌سي و بازوهاي رسانه‌اي دربار سلطنتي را به همراه داشته است که حتي با تغيير مجريان برنامه نوبت شما نيز، روند کاهش مخاطبان اين رسانه متوقف نشده است.
 
انتهاي‌پيام/ب2

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار