کفشدوزک آفت کش طبیعی

کفشدوزکها بدون سمپاشی جمعیت آفات را کنترل می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، بعضی ها بر این باورند که کفشدوزکها سمی هستند. این باور نادرستی است و آنها به هیچ وجه سمی نیستند تنها بعضی از انواع آن دارای مواد بد بویی هستند که برای دور کردن دشمنان طبیعی شان از خود ترشح می کنند که البته بهتر است همراه با مواد غذایی اشتباهی خورده نشوند.

علیرضا نادری کارشناس محیط زیست به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: در جهان بیش از 5000 گونه کفشدوزک شناسایی شده است که در همه نقاط کره زمین پراکنده اند.

وی افزود: کفشدوزک ها دشمنان طبیعی چندانی ندارند بعضی انواع سوسکها از آنها تغذیه می کنند و برخی از انواع زنبورهای انگل نیز تخم خود را به روی شفیره یا حشرات بالغ آنها قرار می دهند.

وی ادامه داد: رنگهای قرمز، نارنجی و زرد اغلب کفشدوزکها به همین منظور بوده و هشداری است برای شکارچیان آنها.

*مورچه ها از کفشدوزکها خوششان نمی آید
بسیاری از مورچه ها نیز از کفشدوزک ها خوششان نمی آید چرا که کفشدوزک ها با تغذیه از شته ها یکی از منابع غذایی مهم بسیاری از مورچه ها را نابود می کنند به همین دلیل دیده شده که مورچه ها در حال جنگیدن و دور کردن کفشدوزکها از اطراف شته ها هستند.

نادری با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد کفشدوزکها با تغذیه از حشرات و کنه های کوچک برای طبیعت و چرخه های زیست بومی بسیار مضر هستند، تصریح کرد: از این خاصیت کفشدوزکها در کنترل آفات کشاورزی و باغی استفاده شده و با رها سازی لاروها و حشرات بالغ در این محیطها بدون سمپاشی جمعیت آفات را کنترل می کنند این نوع مبارزه با آفات را مبارزه بیولوژیک می گویند که در آن به جای استفاده از سموم شیمیایی از عوامل زنده استفاده می شود.

این کارشناس محیط زیست خاطر نشان کرد: کفشدوزکهای بالغ از اوایل بهار تا اوایل برف زمستانی به فعالیت مشغول هستند و از زیر سنگها یا بوته ها دور از سرمای محیط خارج در حال زمستان گذرانی هستند.

گفتنی است، بی شک هر گونه در طبیعت جایگاه ویژه خود را دارد و بدون آن بخشی از چرخه های حیاتی و پیچیده طبیعت حذف شده و آسیب می بینند پس حفاظت از حشرات و زیست بوم های طبیعی برای جلوگیری از آسیب جدی به زیست کره بسیار اهمیت داشته و در این میان کفشدوزکها به عنوان عضوی کوچک ولی موثر دارای اثرات مثبت فراوانی هستند که باید از آن حفاظت کرد./ز

برچسب ها: کفشدوزک ، آفت ، نادری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
در مورد دشمن کفشدوزک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
دلیل اصلی داره میاد
Iran (Islamic Republic of)
اليا مهتابي
۲۲:۰۰ ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
خوب بود
آخرین اخبار