خوزستان/

«غُلفه» صفوی دشت بزرگ تخريب شد

یک دوستدار ميراث فرهنگي گفت: يكي از بناهاي مربوط به دوره صفوي به نام "غُلفه" در روستای تاریخی دشت بزرگ تخريب شد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان
؛هرمز سهيلي در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار كرد: "غلفه‌" بنايي بود كه در قلب روستا قرار داشت و معماري آن به اواخر دوره قاجاريه و ابتداي دوره صفوي باز‌مي‌گشت. اين بنا داراي طراحي بسيار زيبا بود و مي‌توان گفت "غلفه" سنبل معماري سنتي دشت بزرگ بود.

وی خاطرنشان كرد: يكي از عشايري كه به اين روستا كوچ كرده بود اين خانه را از صاحب آن مي‌خرد و به علت نداشتن شناخت از ارزش و اهميت اين بنا دست به تخريب آن زد.

او ادامه داد: البته ما در اين زمينه به ساكنان روستا تذكر می‌دهیم و گاهي هم با استفاده از اعلاميه‌ها مردم را از وجود بناهاي تاريخي مطلع مي‌کنیم. اما متاسفانه اين بنا به صورت 100 درصد تخريب شد و  مي‌توان گفت كه امكان مرمت آن وجود ندارد.

سهيلي یادآوری: در روستای دشت بزرگ معمولا خانه كدخدا را طوري بود كه يك اتاق مجزا روي پشت بام به منظور پذيرايي از خان و مهمانان خاص ساخته مي‌شد. ساختار اين گونه بناها به گونه‌ايي بود كه مي‌توان گفت به تمام روستا اشراف داشت و تمام خانه‌ها و كوچه‌ها و حتي زمين‌هاي اطراف روستا از آن جا ديده مي‌شد.

این دوستدار میراث فرهنگی گفت: معماري دشت بزرگ مربوط به دوره صفويان و قاجاريه است و بافت آن بافتي كاملا تاريخي است. اما متاسفانه اين بافت تاريخي در حال از بين رفتن است./س

برچسب ها: تخریب ، غلفه ، صفوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.