زنجان/

بازديد رئیس‌جمهور مغولستان از گنبد تاریخی سلطانیه در زنجان+مشخصات گنبد

رئیس‌جمهور مغولستان دقایقی پیش برای بازدید از گنبد تاریخی سلطانیه وارد زنجان شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان ((تساخیاگین البگ دورج)) رئیس‌جمهورمغولستان دقایقی پیش وارد فرودگاه بین‌المللی زنجان شد وبعد از طی مسافت 35 کیلومتری مسیر زنجان تا سلطانیه وارد این شهرتاریخی شد.

در این سفر قرار است رئیس‌جمهور مغولستان با حضور در شهر تاریخی سلطانیه از آثار تاریخی به جا مانده از حکومت مغول نیز در این شهر دیدن کند.

گنبد سلطانیه مقبره سلطان محمد خدابنده(الجایتو) است که ساخت آن در سال ۷۰۲ هجری قمری به دستور وی در شهر سلطانیه،که پایتخت ایلخانیان بود آغاز و در سال ۷۱۲ هجری قمری به اتمام رسید.

این گنبد از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به شمار می‌رود و سبک معماری این بنا به شیوه آذری است که در 35کیلومتری سمت شرقی شهر زنجان در داخل باروی شهر قدیم سلطانیه قرار گرفته و بنایی است هشت ضلعی که طول هر ضلع آن 80 گزاست.

گنبد مزبورهشت مناره نیز در اطراف گنبد دارد و قدیمی‌ترین گنبد دوپوش موجود در ایران است رنگ گنبد آبی است و بر روی این اضلاع گنبد بلندی قرار گرفته که ارتفاع آن را ۱۲۰ گز نوشته‌اند در قسمت بالایی آن ساختمان، دور تا دور اتاق‌ها و غرفه‌هایی ساخته‌اند.

گفتنی است،خود گنبد از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ پوشیده و سقف داخل اتاق‌های بالا با گچ‌بری‌ها و آجرهای رنگارنگ تزیین یافته‌است در حاشیه طاقها آیات قرآنی واسماالله با خط جلی نوشته شده‌است و حکاکی‌هایی در آجرهای دیوارها و سقف‌های رنگین بنا نیز دیده می‌شود.

گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه قرار دارد و در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌است و شامل سه بخش اصلی ورودی، تربت‌خانه و سردابه ‌است.

لازم به ذکر است در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شده‌است بنای این گنبد ، بعد از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره و ایاصوفیه سومین گنبد بزرگ دنیاست.

وی در این سفر ضمن بازدید از گنبد تاریخی سلطانیه به عنوان بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان، از سایر اماکن تاریخی این شهر از جمله معبد ((داش‌کسن)) نیز دیدن خواهد کرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۲۲:۴۸ ۱۱ شهريور ۱۳۹۱
ای ول گلی به جمال رئیس جمهور مغولستان که یادی از مرحوم الجایتو کرده و به سرزمین یادگاری نیاکان خود سر زده است دمت گرم ....