فارس/

فارس، رتبه اول ثبت آثار ملی کشور

آثار تاریخی و میراث فرهنگی هر کشور شناسنامه فرهنگ و تمدن آن کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس  ایران با داشتن هزاران اثر تاریخی و باستانی به لحاظ قدمت، یکی از غنی ترین کشورهای جهان در این عرصه است از این رو حفظ و نگهداری از این آثارنیز ضروری است.
در این میان استان فارس به لحاظ پیشینه تاریخی و قومی و وجود آثار پر اهمیتی همچون تخت جمشید و پاسارگاد، نقش رستم و بیشابور و هزاران اثر باستانی دیگر با ثبت 2838 اثر توانسته است رتبه نخست ثبت ملی آثار تاریخی را در کشور بدست آورد.
نخستین ثبت آثار تاریخی در فهرست ملی ایران در سال 1310 در استان فارس با ثبت قصر ابونصر شروع شد و تاکنون ثبت آثار تاریخی ایران به بیش از بیست و هفت هزار اثر رسیده است. فریدون فعالی رئیس میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس در این باره می گوید: ثبت آثار تاریخی در فهرست ملی کشور در استان فارس در سال های اخیر از شتاب بالایی برخوردار بوده است به گونه ای که در خلال سالهای 85 تا 88 ، هزار و 371 اثر در فهرست ملی کشور ثبت شده است .
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس درباره دستاوردهای این طرح عنوان کرد: ثبت آثار تاریخی در فهرست ملی کشور به منظور جلوگیری از دخل و تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی در این آثار صورت گرفته و این آثار پس از ثبت به طور قانونی تحت حفاظت و حمایت سازمان میراث فرهنگی قرار می گیرد و براساس قانون هر گونه اقدام و عملیات که منجر به تخریب یا تغییر هویت اثر شود ممنوع است. همچنین مرمت و بازسازی اثر با تأیید و نظارت سازمان ممکن است و تخلف از آنها نیز جرم محسوب می شود.
فعالی می گوید: با نصب سیستم دوربین مدار بسته در موزه ها و بناها، تجهیز پایگاه های حفاظتی به موتورسیکلت جهت گشت زنی در محوطه های تاریخی و تپه ها، دوربین شکاری و چراغ های شارژی مخصوص مراقبین آثار، همچنین برپایی دوره های آموزشی حفاظت فیزیکی برای یگان حفاظت در خصوص نحوه برخورد با ارباب رجوع را اقدامات مختلفی برای حفاظت از آثار تاریخی ثبت شده عنوان کرد.
سوخکیان معاون گردشگری استان فارس ثبت آثار تاریخی در فارس را سبب جذب گردشگر می داند و می افزاید: تعداد آثار تاریخی ثبتی نشان از قدمت تاریخی تمدن یک دیار دارد که بر این اساس هرچه تنوع بیشتر باشد ورود گردشگر داخلی و بخصوص خارجی در استان فارس افزایش می یابد.
سوخکیان از ثبت 18 اثر معنوی فارس در فهرست آثار ملی خبر داد و می گوید : این آثار شامل، مراسم عمه کوار (کو یار) در خرمبید ، بوریا بافی زرقان ، تعذیه خرمبید، معرت ساخت منبت سنتی ، سفال و سفالگری استهبان، ذفنون و مراسم سمنو پزان در شیراز، بازی با شمشیر در خور لارستان، چوب بازی عشایر فارس ، چهار چوب گردانی استهبان ، مهارتهای بافت فرش عشایری فارس، تعذیه کازرون، تعذیه شیراز، قلم زنی ، گلیم بافی فارس، زندگی و کوچ عشایر قشقایی و مراسم چک چکو در استهبان است.
به گفته وی، استان فارس در بخش آثار طبیعی نیز با ثبت آثاری همچون آبشار فدامی داراب ، چنار کهنسال برفدان و سرو های کهنسال رستاق شهرستان داراب و چنار تیرونجان شهرستان استهبان کارنامه درخشانی دارد.
افزون بر این سمیه عبداللهی کارشناس میراث فرهنگی استان فارس از جمله دستاوردهای این طرح را در جنبه های حفاظتی، پیگرد قانونی و رسیدگی به وضعیت قانون شکنان و آسیب زنندگان به این آثار در دادگاههای ذیصلاح، همچنین ایجاد اشتغال زایی برای فارغ التحصیلان رشته های باستان شناسی و میراث فرهنگی عنوان کرد.
سمیه عبداللهی از جمله مشکلات ثبت ملی آثار تاریخی در استان را نبود راه کار قانونی در تملک و نگهداری خانه های شاخص و مکان های خصوصی به دلیل مالکیت خصوصی و عدم رضایت مالکین در ثبت آثار و کمبود بودجه برای تملک آثار دانست.
به گفته وی، به دلیل اینکه بسیاری از زمین و تپه های باستانی در بخش کشاورزی استفاده می شود در صورت ثبت ملی آثار کشاورزان از شخم زدن عمیق در این زمین ها محروم می شوند./س


برچسب ها: آثار ، ملی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.