رهبر انقلاب در ديدار رئيس جمهور بنين و رئيس دوره ای اتحاديه آفريقا:

بازيابی هويت و تكيه بر نيروی درونی ملتها، تنها راه رهايی از سلطه استعمارگران است

آقاي يايي بوني رئيس جمهور بنين و رئيس دوره اي اتحاديه آفريقا از جمله مقامات كشورهاي مختلفي بود كه عصر امروز(جمعه) با رهبر انقلاب اسلامي ديدار كرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری؛آقاي يايي بوني در سخنان خود ضمن اعلام آمادگي اتحاديه آفريقا براي همكاري جدي و نزديك با جمهوري اسلامي ايران به عنوان رياست جنبش عدم تعهد، اين جنبش را با حضور دو سوم كشورهاي عضو سازمان ملل متحد و پنجاه و سه درصد جمعيت جهان، ظرفيتي بسيار مهم و تأثيرگذار دانست و با اشاره به امكانات و تواناييهاي كشورهاي آفريقايي گفت: اتحاديه آفريقا و جنبش عدم تعهد با همكاري يكديگر مي توانند نقش جدي در مسائل بين المللي ايفا كنند و ما معتقديم مشكلات و نبود امنيت در دنياي امروز ناشي از سوء مديريت جهاني از جمله ساختار غلط شوراي امنيت و تسلط برخي قدرتها از جمله امريكا بر سازمانهاي بين المللي همچون بانك جهاني و صندوق بين المللي پول است.


رئيس جمهور بنين، استفاده صلح آميز از منابع انرژي از جمله انرژي هسته اي را حق همه كشورها دانست و گفت: ما به عنوان اتحاديه آفريقا آمادگي كامل داريم تا با همكاري با جنبش عدم تعهد، در جهت ايجاد همبستگي و صلح جهاني گام برداريم.
رهبر انقلاب اسلامي بعد از سخنان رئيس جمهور بنين با تجليل از روحيه نشاط،‌ اميد و اعتماد به نفس و تحليل صحيح آقاي يايي بوني از شرايط جهاني و مشكلات آن، گفتند: جمهوري اسلامي ايران همواره براي هر شخص و ملتي كه داراي چنين روحياتي باشند، احترام فراوان قائل است.

حضرت آيت الله خامنه اي توجه به قاره آفريقا را از چارچوبهاي اصلي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران برشمردند و افزودند: ما قاره آفريقا را به دليل فرهنگهاي عميق و كهن آن، بسيار مهم مي دانيم.



ايشان با اشاره به استعمار قاره آفريقا بوسيله قدرتهاي غربي و خسارات و صدمات ناشي از اين استعمار در كشورهاي آفريقايي، خاطرنشان كردند: تنها راه رهايي از سلطه استعمارگران، بازيابي هويت اصلي خود و تكيه بر نيروي ذاتي دروني است.
رهبر انقلاب اسلامي، همكاري و همبستگي كشورهاي مستقل را ضروري خواندند و بر لزوم هوشياري در قبال دشمنان اين وحدت و هماهنگي، تأكيد كردند./ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار