استرس و فشار عامل تخریب روانی زنان شاغل

روانشناسان معتقدند که فشارها و استرس هایی که به دنبال مشاغل در محیط و کار و منزل وارد می شود موجب تخریب روانی و جسمی زیادی در زنان شاغل نسبت به زنان خانه دار می شود.

هاشمی روانپزشک اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: این روزها با بالارفتن هزینه های زندگی و فشار اقتصادی کارکردن زن ها در خارج از خانه تا حدی به امری واجب تبدیل شده است ولی این موضوع خالی از شکل برای زنان هم نیست و نیاز به اعطای تسهیلات خاص برای تأمین سلامت روان زنان شاغل دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: طبق تحقیقاتی که انجام شده فرزندانی که مادران شاغل ندارند به مراتب تربیت بهتر و خانواده ای شادتر نسبت به زنان شاغل دارند به این دلیل که مادران شاغل کمتر به امور مربوط به فرزندان خود رسیدگی می کنند و به خاطر مشکلات و فشارهای کاری خود کمتر به حل مشکلات فرزندان و خانوده ی خود می رسند.

هاشمی در ادامه خاطر نشان کرد: کار در بیرون منزل برای زنان به آنها آسیب های روانی و جسمی جدی وارد می کند و سلامت روانی و جسمی در زنان بسیار حائز اهمیت است چرا که آن ها رکن اصلی خانواده هستند اما هم اکنون طلاق، مشکلات خانوادگی، عدم رفتار مناسب ثمره ی این آسیب ها است.

وی با اشاره به اینکه زنان بیشتر از مردان در معرض بیماری های روانی و جسمی هستند، گفت: اضطراب و استرس شایع ترین مشکلات روحی زنان است البته این در زنان شاغل به دلیل مسئولیت های مضاعف می تواند بیشتر مشاهده شود.

هاشمی در رابطه راه کارهای با کاهش استرس ها و فشارهای کاری زنان شاغل، توضیح داد: زنان بهتر است که در حوزه هایی که مربوط به خودشان می شود فعالیت کنند و مسائل مربوط به حوزه ی خود را رسیدگی کنند برای مثال در مشاغل تعلیم و تربیت و یا پزشکی و بهداشتی در حوزه هایی که حضور زنان ضروری تر است فعالیت نمایند.

هاشمی در پایان با اشاره به اینکه زنان در پیشرفت جامعه نقش مؤثری دارند، گفت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و محیط کاری و نقش های مؤثر زنان نمی توان آثار و تأثیرات مؤثر زنان در پیشرفته جامعه مدنظر نگرفت ولی با وجود آن می توان با ارائه مکانی مناسب برای زنان این پیشرفت را درجامعه مضاعف کرد./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار