بيرجند/

چهره ی پلید نظام شاهنشاهی در فاجعه ی خونین جمعه ی سیاه

17 شهریور ماه 1357 روزی است که نظام شاهنشاهی چهره پلید خود را بیش از گذشته به ملت همیشه هوشیاروهمیشه در صحنه ملت ایران نمایان ساخت .


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ حال و هوای عجیبی میدان ژاله تهران را بر گرفته است ،هر لحظه خطر احساس می شود . از روز 17 شهریور ماه 1357 فقط چهره ی پلید نظام شاهنشاهی در اذهان عمومی به جای مانده، گویی این روز هیچ گاه از یادمان نمی رود.

به یاد می آورم آن روزها را ؛ روزهای به خون غلتیده شدن مردمان بی گناه سرزمینمان را.

حادثه تظاهرات 17 شهریور که به جمعه سیاه تبدیل شد به واقعه کشتار تظاهر کنندگان در

محله ی فقیر نشین جنوب تهران و همچنین میدان ژاله توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی گفته می شود.

تنها چند روز پس از واقعه آتش سوزی سینما رکس آبادان در 28 مرداد 1357 , دولت جمشید آموزگار که با شعار دولت و فضای باز سیاسی روی کار آمده بود مجبور به این شد که استعفا دهد و در روز 4 شهریور محمد رضا پهلوی از جعفر شریف امامی که فرزند روحانی و رییس مجلس سنا بود و به برخی مخالفت ها با دولت هویدا مشهور شده بود دستور داد تا دولتی با شعار آشتی ملی تشکیل دهد .

مدتی بعد و در روز 13 شهریور راهپیمایی بزرگ عید فطر در تپه های قیطریه تهران تبدیل به تظاهرات بر ضد حکومت شاهنشاهی شد و سرانجام ناآرامی های دیگر نیز تا روز شانزدهم شهریور به وقوع پیوست. شعارهاي تند و تندتر عليه حكومت جبار پهلوي و دعوت از ارتش براي همبستگي با ملت از شعارهاي اين حركت بود.

راه پيمايان به صورت خودجوش، اجتماع 17 شهريور(جمعه) در ميدان ژاله را به وجود آوردند. در اولين ساعات جمعه ارتشبد غلامعلي اويسي از راديو تهران با صدور اطلاعيه ي شماره ي يك فرمانداري نظامي، حكومت نظامي اعلام و آن را براي 6 ماه به اطلاع رساند.

طبق اين اطلاعيه ساعات منع عبور و مرور از ساعت 21 شب تا 5 صبح روز بعد و حداكثر اجتماع دو نفر اعلام شده بود.

مردم بدون اطلاع از اعلام حكومت نظامي در برابر شرايط انجام شده قرار گرفتند اما حاضر نشدند از بيم جان خويش به سال ها مبارزه براي برقراري نظام صالح و نفي سلطه ي اجانب و تحقير تاريخي ملت ايران روي برگرداندند.بنابر این شجاعانه به سوي ميدان ژاله(شهدا) سرازير شدند و در ميدان ژاله با استقرار تانك٬ زره پوش و صدها نيروي مسلح مواجه شدند.

هفدهم شهريور 1357 از نقاط عطف تاريخ انقلاب اسلامي و از بي نظير ترين حوادث اجتماعي تاريخ معاصر به شمار می رود .حادثه ي هفدهم شهريور نشان داد رژيم پهلوي تا چه حد ضد مردمي ٬ غير انساني و ديكتاتوري است.

حضرت امام خميني(ره) در پيامي بدين مناسبت ضمن بيان هم دردي با ملت ٬ دولت آشتي ملي را نيز غير قانوني و تحميلي خواندند و خواستار استمرار مبارزات ملت تا نيل به مقصود شدند. حادثه ي 17 شهريور 1357 سبب ساز حوادث بعدي خود شد و شهداي اين روز الهام بخش مبارزات و مبارزان شدند.

پس بلند بادا نامتان ای شهیدان همیشه جاودان این مرز و بوم ؛ راهتان را ادامه خواهیم داد ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.