خوزستان/

مسجد 700 ساله ملاحاجی دزفول در حال ریزش

خطر فرو ریختن ساختمان مسجد 700 ساله ملا حاجی که در مرکز محله لوریان دزفول قرار دارد به دلیل شکافها و درزهای متعددی که در بخشهایی از سقف صحن مسجد و دیوار حیاط به وجود آمده، نمازگزاران را تهدید می کند.


       


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان،سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در این خصوص به خبرنگاران گفت: هنگامی که از سمت غربی حیاط مسجد به بخش شرقی ساختمان مسجد نظری بیفکنید متوجه قوس شدیدی می شوید که ناشی از مداخلات ناشیانه در این بنای تاریخی است.
مجتبی گهستونی افزود: شکافهای موجود و ریزش بخشهایی از سقف شرقی مسجد ملاحاجی از زمانی افزایش یافت که صاحبخانه یکی از املاک مجاور مسجد اقدام به تخریب بنای خود کرد و خاک و مصالح ناشی از تخریب بنای خود را در شوادان مسجد می ریزد که با مسدود شدن شوادان، بخار خاک باعث ایجاد ترکهایی در کل ساختمان داخلی و بیرونی مسجد می شود.
 
ترکهای ایجاد شده روی ساختمان مسجد ملاحاجی

وی بیان کرد: این مسجد که بارها مورد مرمت قرار گرفته یکی از سه مسجد قدیمی دزفول پس از مساجد جامع و لب خندق است که در صحن و حیاط خود مقبره آیت الله سید حسین بزرگ و مولی محمد رشید ضیایی شاعر برجسته و هفت مجتهد دیگر را در خود جای داده است.

گهستونی، خواستار توجه سازمان میراث فرهنگی و سازمان اوقاف برای مرمت فوری مسجد ملاحاجی شد و تاکید کرد: در صورتی که روند بی توجه ای به مسجد تداوم داشته باشد و بارندگی ها آغاز شود احتمال فرو ریختن بخشهایی از بسیار است و چه بسا جان نمازگزاران با تهدید مواجه شود.
 
ترکهای ایجاد شده روی ساختمان مسجد ملاحاجی

در همین خصوص سازمان نوسازی وبهسازی دزفول درسال 1386 در امر مرمت بدنه درونی بنا با مشارکت هیئت امنا اقدام کرد و مجددا در زمستان 88 که در اثر حفاریها و لوله گذاری های کف گذر دچار آسیب دیدگی و نهایتا منجر به نشست رطوبت به درون شوادان مسجد و سبب نشست ضلع جنوبی شد.

مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول با اعلام اینکه سازمان نوسازی و بهسازی درسال 1389 ظرف مدت دو ماه پس از آسیب شناسی نسبت به مرمت این بنای با ارزش اقدام کرد، گفت: مهمترین این فعالیتها عبارتند از رطوبت زدائی بنا، استحکام خشی شوادان، تثبیت وادون بوسیله شیفته و آهک، لوله گذاری کف ساباط مجاور ضلع جنوبی مسجد، مرمت جرزهای باربر، مرمت بدنه دیوار بیرونی مسجد، بازسازی بخشهای فروریخته بود.
 
نمایی از مسجد ملاحاجی دزفول

حسین پور رکنی افزود: با توجه به توافقاتی که با اداره کل میراث فرهنگی خوزستان داشتیم مقرر شد که در نیمه دوم سال جاری از محل اعتبارات اختصاص یافته برای مرمت مساجد ثبت ملی دزفول مرمت مسجد ملا حاجی را انجام دهیم.

پیش نماز مسجد ملاحاجی نیز با اعلام نگرانی خود از تخریبهای پیش آمده در مسجد ملا حاجی به خبرنگار مهر گفت: برای مرمت مسجد بارها پیگیری کرده ایم ولی تاکنون به نتیجه ای نرسیدیم.
 
ترکهای ایجاد شده در مسجد ملاحاجی دزفول

حجت الاسلام امین جیلک افزود: این مسجد پایگاه و مامن اهالی و جوانان محله است. مسجدی که 15 شهید تقدیم کشور کرده اگر به خاطر شکافهای موجود در ساختمان که قابل مرمت است تعطیل شود و یا فرو بریزد باید عزای عمومی اعلام کرد.

وی بیان کرد: این مسجد اگر چه تابلو مقداد را دارد اما در دوره قاجار به خاطر زلزله با تخریب مواجه شد که فردی به نام ملاحاجی آن را مرمت می کند و تا به امروز به نام همین فرد مطرح و مشهور است. اما تا پیش از قاجار این مسجد با نام عمر و بعدها به مسجد صابئین مندایی معروف شد چون در محله صبی ها قرار داشت.

وی به اهمیت و تاثیر این مسجد در دوران خفقان مذهبی اشاره کرد و اظهار داشت: در دوره ای که خفقان جامعه را فرا گرفته بود مومنین برای عزاداری به شوادان می رفتند و در مواقعی که عمال رژیم آنها را تهدید می کردند از طریق مسیرهایی که در شوادان به دیگر مکانها راه داشتند فرار می کردند./س






برچسب ها: مسجد ، ریزش ، دزفول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.